کد خبر: 26867
A

وجود ۲هزار کودک مطلقه در ایران

عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به وجود دو هزار کودک مطلقه در کشور، نسبت به سقط جنین‌‌های مکرر برخی کودکان ابراز نگرانی کرده است.

وجود ۲هزار کودک مطلقه در ایران

دیده بان ایران: طیبه سیاوشی در گفت و گویی مدعی شد؛ طرح افزایش سن ازدواج کودکان تحت تاثیر همین افزایش تعداد پدیده کودک‌همسری و تبدیل آن به کودک بیوه‌ها کلید خورده است، کودکانی که با ۱۳ یا ۱۴ سال هم بیوه‌اند و هم سرپرست خانوار محسوب می‌شوند.

سیاوشی در ادامه گفته بسیاری بلوغ جسمی را دلیلی بر بلوغ عقلی قرار می‌دهند و حتی بحث بلوغ در سن ۹ سالگی را در برخی نقاط اعمال می‌کنند و در برخی اقوام و مناطق کشور خانواده‌ها به دلیل فقر، اعتیاد و یا فشارهای عشیره‌ای و طایفه‌ای ناچار به رضایت به ازدواج کودکان خود می‌شوند.

این نماینده مجلس همچنین اضافه کرده برخی از این کودکان زمانی که ازدواج می‌کنند بلافاصله بعد از یک سال باردار می شوند و چون بدن آنها آمادگی‌های لازم را ندارد، سقط جنین می‌کنند.

به گفته او دختران که در کودکی ازدواج می‌کنند درسن آموزش به دلیل فقر مالی از پروسه آموزشی عقب می‌ماند و کودکانی که پرورش می‌دهند هم دچار فقر آموزشی می‌شوند.

پیشتر هم مدیر بخش مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران گفته بود آمار ازدواج کودکان در در سال ۹۵ نسبت به سال قبل‌تر  10 هزار نفر بیشتر شده و به مراتب طلاق در سن ۱۰ تا ۱۸ سالگی در کشور هم بیشتر شده است. حداقل سن قانونی ازدواج در ایران برای دختران ۱۳سال است که همین سن هم نادیده گرفته می‌شود  ازدواج های زیر این سن هم ثبت می‌شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر