کد خبر: 28165
A

تنزل رتبه ایران در تولید مدارک علمی در حوزه کمک‌های اولیه

معاون جمعیت هلال احمر گفت: علیرغم افزایش تعداد مدرک علمی در حوزه کمک‌های اولیه در ایران، رتبه ایران در تولید مدارک علمی در این حوزه تنزل یافته است و این نشان می‌دهد که در کشورهای دیگر با سرعت بالاتری در این حوزه به تولید مدرک علمی دست زده‌اند.

تنزل رتبه ایران در تولید مدارک علمی در حوزه کمک‌های اولیه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سید حمید جمال الدینی در نشست خبری هلال احمر با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی کمک‌های اولیه برگزار شد، اظهار کرد: 18 شهریور روز جهانی کمک‌های اولیه است که تقریبا از سال 2000 این نامگذاری توسط فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر آغاز شد تا جنبشی را در بحث کمک‌های اولیه راه بیندازد و کشورهای زیادی از جمله ایران به این کمپین پیوستند و ما نیز سعی کردیم در این تاریخ گزارشی در این خصوص ارائه دهیم.

وی افزود: سال 2016 میلادی اولویت کمک‌های اولیه برای و توسط کودکان بود. امسال نیز محوریت شعار کمک‌های اولیه برای حوادث خانگی است که صرفا مربوط به خانه نمی‌شود و می‌تواند در محیط کار و خانه نیز رخ دهد. این شعار بخشی از شاخص آمادگی خانوار در برابر مخاطرات است و یکی از سنجه‌های 15 گانه شاخص آمادگی خانوار در ایران فرد آموزش دیده کمک‌های اولیه است و با برنامه‌های ایران نیز مطابقت دارد.

اهمیت آموزش کمک‌های اولیه

جمال الدینی گفت: یکی از مهمترین علل مرگ و میر در تصادفات جاده‌ای انسداد راه هوایی است زیرا اگر کمتر از چهار دقیقه انسداد هوایی رخ دهد مرگ اتفاق خواهد افتاد. در صورتیکه حتی مجهزترین سیستم‌های امداد هم حداقل هشت تا 10 دقیقه بعد در صحنه حضور پیدا می‌کنند. بنابراین اهمیت آموزش‌های اولیه به این دلیل است.

وی با بیان اینکه درصد بالایی از مرگ و میر حوادث جاده‌ای ناشی از کنترل نشدن خونریزی است، ادامه داد: داشتن این نگاه که هر کسی می‌تواند جانی را نجات دهد و آموزش کمک‌های اولیه در هر ثانیه می‌تواند مجروحی را به زندگی باز گرداند از ضرورت آموزش کمک‌های اولیه است. البته صرفا آموزش کمک‌های اولیه برای موثر بودن آنها برای جامعه کفایت نمی‌کند و حتی اگر 90 درصد مردم گواهینامه کمک‌های اولیه بگیرند ولی در مواقع مناسب رفتار درستی از آنها سر نزند تاثیری نخواهد داشت.

آموزش کمک‌های اولیه در تصادفات رانندگی جزء اجبار گواهینامه برای رانندگان پایه یک است

معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر در ادامه افزود: برای در دسترس بودن کمک‌های اولیه در هر زمان حداقل 30 درصد از جمعیت باید تحت پوشش کمک‌های اولیه قرار گرفته باشند که با توجه به اینکه  هدف طرح خادم (خانواده آماده در مخاطرات) ارتقای آمادگی مردم است و از آنجایی که بعد خانوار در ایران بین 3.4 تا 3.6 نفر است اگر بتوانیم 25 میلیون خانوار را در پروسه زمانی پنج ساله تحت پوشش قرار داده و این شاخص را ارتقاء دهیم می‌توانیم به پوشش حداقل 30 درصدی جامعه برای تحقق شعار همه وقت، همه جا و برای همه دست یابیم. به عبارت دیگر برای تحقق این هدف بایستی 30 درصد جمعیت آموزش کمک‌های اولیه دیده باشند.

وی همچنین به تنوع بسته‌های خدمت در آموزش کمک‌های اولیه و یادآوری و بازآموزی اشاره کرد و گفت: در بحث یادآوری و بازآموزی نیز تحقیقات نشان داده است که برای آموزش موفق حداقل زمان شش تا 12 ماه مورد نیاز است که این زمان بسته به توان کشورها متفاوت است و در برخی از کشورهای توسعه یافته در شاخص آمادگی این زمان را به چهار سال نیز افزایش داده‌اند.

جمال الدینی با اشاره به اینکه بخشی از این آموزش‌ها الزامات و بسترهای قانونی است، اظهار کرد: اروپا از سال 2013 آموزش کمک‌های اولیه را برای رانندگان اجباری کرده است و ما نیز در کشورمان مطابق ماده 16 بند «پ» فصل چهار آئین‌نامه اجرایی راهنمایی و رانندگی، آموزش کمک‌های اولیه در تصادفات رانندگی را جزء اجبار گواهینامه برای رانندگان پایه یک قرار داده‌ایم.

نقش آموزش در حوزه کمک‌های اولیه

معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر با اشاره به اینکه آموزش‌های همگانی کمک‌های اولیه می‌تواند از شدت حادثه بکاهد گفت: بیشترین تولید کتاب  با موضوع کمک‌های اولیه بر اساس رصد کتابخانه ملی ایران شهر تهران بوده که بیشترین انتشارات را در این حوزه داشته است.

وی همچنین به رشد سه درصدی تولید کل مدارک علمی با موضوع کمک‌های اولیه و موارد مرتبط در سال گذشته در جهان اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که این تعداد نسبت به سال پایه رشد منفی داشته است. در حقیقت نرخ رشد قطعی نسبت به سال پایه منفی بوده است و کشورهایی که بیشترین رشد مدرک علمی در موضوع کمک‌های اولیه داشته‌اند، آمریکا، انگلستان و سپس استرالیا هستند.

به گفته وی در شاخص تخصص، استرالیا متخصص‌ترین کشور نسبت به سایر کشورها در این حوزه است.

جمال الدینی در ادامه افزود: از لحاظ کلیدواژه جستجو شده در استرالیا بیشترین کلیدواژه  " First aid course" است یعنی زمانی یک کشور می‌تواند متخصص باشد که مردم آن کشور به این باور رسیده و به دنبال آن باشند یعنی وقتی مردم نیازی را احساس کنند، دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز به تولید مدرک می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سال تولید مدرک علمی در حوزه کمک‌های اولیه در سال 2005 در دنیا و بیشترین نرخ رشد تولید مدرک علمی سال 2012 است، گفت: پرکارترین دانشگاه در آمریکا در حوزه کمک‌های اولیه، دانشگاه هاروارد بوده است که جزو دانشگاه‌های برتر در علم پزشکی است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر ، گفت: در حقیقت بایستی در کنار تولید دانش، کاربرد آن را برای مردم قابل لمس کنیم. یعنی اگر بخواهیم برای مردم علت حضور داشته باشیم و مردم با تمام وجود ما و ساختارهایمان را حفظ کنند و بپذیرند و بخشی از درآمد کشورشان به امر پژوهش اختصاص یابد، دانشگاه و پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز بایستی بخشی از این خدمت را به صورت قابل لمس برای مردم تعریف کنند.

وی در ادامه به ارائه آمارهایی دیگر پرداخت و گفت: بیشترین جستجوی کاربران ایرانی در اینترنت در این حوزه به ترتیب استان‌های اصفهان، تهران، فارس بوده است و بیشترین کلید واژه نیز به کلمات جعبه کمک‌های اولیه، آموزش کمک‌های اولیه، Pdf آموزش کمک‌های اولیه و آموزش کمک‌های اولیه هلال احمر مربوط می‌شود و بیشترین زمان جستجو نیز در مهرماه است. در حقیقت میزان جستجو در این حوزه در میان کاربران ایرانی 18 درصد رشد داشته است.

جمال الدینی اظهار کرد: جمعیت هلال احمر تقریبا روزانه بین 800 تا 1000 نفر را در کل کشور آموزش می‌دهد که این آموزش شامل دوره‌های حضوری و نیمه حضوری است.

وی همچنین به نهادهای دیگر که در این زمینه همکاری می‌کنند اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی نیز در این حوزه نقش مهمی دارد زیرا به صورت متوسط سالیانه 20 هزار نفر را آموزش می‌دهد و در پنج سال گذشته نزدیک به 100 هزار نفر را آموزش داده است. همچنین بخش دیگر نیز از این آموزش‌ها مربوط به آموزش دانش آموزان است که در بسته‌ای تحت عنوان دادرس (دانش آموز آماده در روزهای سخت) که تقریبا با پوشش 400 هزار نفری در سال انجام می‌شود. البته نهادهای دیگری همچون نظام پرستاری نیز به آموزش‌های کمک‌های اولیه توجه می کنند.

استان‌های پرکار در حوزه کمک‌های اولیه

معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر تصریح کرد: استان‌های اردبیل، قزوین، لرستان و مازندران در طول این شش ماه نسبت به سال گذشته و جمعیت، از پرکارترین استان‌ها در حوزه کمک‌های اولیه به شمار می‌روند.

وی در ادامه بیان کرد: آموزش وقتی می‌تواند همگانی شود که ارزش اجتماعی شود و نقش رسانه در ایجاد ارزش اجتماعی بسیار تاثیرگذار است و وقتی ارزش اجتماعی شکل گرفت در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی نهادها و بنگاه‌های اقتصادی نیز حضور پیدا می‌کنند و این آموزش‌ها می‌توانند به عنوان بهمن عظیمی شکل گرفته وهمگانی شوند.

جمال الدینی با بیان اینکه در دنیا متولی آموزش کمک‌های اولیه و اعتباربخشی، جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر است گفت: اما در ایران اینگونه نیست، زیرا بعد از بازنویسی قانون رفع موانع تولید کسب و کار ، مرجع نظارتی دقیقی مشخص نشده است.

وی ادامه داد: در کشور ما سالانه 10 هزار میلیارد تومان هزینه حوادث طبیعی و حدود 50 هزار میلیارد تومان هزینه حوادث انسان ساخت است که تقریبا 6.4 درصد درآمد ناخالص کشور صرف حوادث می‌شود. یعنی از هر 15 تومانی که به دست می‌آوریم یک تومان صرف هزینه حوادث می‌شود. در حقیقت 25 درصد این مبلغ با توجه به امر پیشگیری قابل کاهش است که 30 درصد از این 25 درصد مربوط به آموزش مردم است.

جمال الدینی در پایان خاطرنشان کرد: در مدیریت خطر می‌توانیم در سه بعد تاثیر عمده‌ای در کاهش خطر داشته باشیم که این سه بعد شامل کاهش مواجهه، کاهش آسیب پذیری و افزایش ظرفیت است که در همه این ابعاد آموزش نقش مهمی دارد.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر