کد خبر: 28756
A

اعلام آمادگی سازمان میوه و تره‌بار برای افزایش فضای عرضه محصولات ارگانیک

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران از برگزاری دهمین دوره جشنواره محصولات ارگانیک در دی ماه سال جاری خبر داد.

اعلام آمادگی سازمان میوه و تره‌بار برای افزایش فضای عرضه محصولات ارگانیک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، عبدالحسین رحیمی در نشست خبری امروز در تشریح برگزاری دهمین دوره جشنواره محصولات ارگانیک همچنین عضویت شهرداری تهران در مجمع شهرداری‌های آسیایی حامی توسعه کشاورزی ارگانیک، گفت: باید در حوزه محصولات ارگانیک به سه موضوع حلقه تولید، حلقه فرهنگ‌سازی و حلقه بازار توجه جدی داشته باشیم. کشور ما کشوری چهار فصل است و منابع لازم برای تولید محصولات ارگانیک از جمله آب، خاک و نیروی کار مناسب را داراست. لذا باید با حمایت‌های بیشتر به حوزه توسعه محصولات ارگانیک پرداخته شود.

وی افزود: امروز در حوزه بازار نیاز زیادی نداریم که مردم را ترغیب به استفاده از محصولات ارگانیک کنیم چرا که استقبال از نمایشگاه‌های ارگانیک نشان از رغبت مردم به استفاده از این محصولات را دارد. امروز مطالبه مردم برای استفاده از این محصولات شکل گرفته است اما آیا به همین میزانی که تقاضا وجود دارد عرضه نیز وجود دارد؟

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران ادامه داد: در سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای در خصوص حمایت از تولید محصولات ارگانیک وجود داشت که شهردار فعلی تهران در آن وقت عضو شورا بود لذا قطعا حمایت از تولید محصولات ارگانیک از سوی شهرداری تهران ادامه خواهد داشت.

رحیمی با اشاره به اینکه حدود ۴۵ هزار هکتار از سطح زیر کشت کشور به تولید محصولات ارگانیک اختصاص پیدا کرده است،گفت: این میزان از زمین‌های زیرکشت برای محصولات ارگانیک در کشور بسیار ناچیز است. سازمان میادین این آمادگی را دارد که در صورت توسعه تولید محصولات ارگانیک، فضا و سهم بیشتری از بازارها را به این محصولات اختصاص دهد و در این عرصه هیچ محدودیتی وجود ندارد این در حالیست که کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران نیز بر اساس نیازی که در میان شهروندان وجود دارد حمایت از تولید محصولات ارگانیک را از ما می‌خواهد.

وی افزود: در حال حاضردر سطح بازارهای میوه و تره‌بار شهر تهران ۳۰ جایگاه در اختیار تولیدکنندگان محصولات ارگانیک قرار داده شده است اما این میزان کفاف نیاز شهروندان را نمی‌دهد. ما باید در هر بازار یک غرفه محصولات ارگانیک داشته باشیم تا از این طریق محصولات ارگانیک را به نزدیک محل زندگی مردم منتقل کنیم . بدین ترتیب دسترسی شهروندان به محصولات ارگانیک تسهیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران تاکید کرد: باید در حمایت از تولیدکنندگان محصولات ارگانیک تمرکز کنیم تا از این مسیر حلقه‌های مورد نیاز برای توسعه محصولات ارگانیک شکل بگیرد. این حمایت‌ها باید در فرآیندهای اجرایی و بودجه‌ای نمایان شود. لذا امیدواریم با سازوکار بهتر در حمایت از تولید محصولات ارگانیک روز به روز شاهد شکل‌گیری روند مناسب‌تر در این حوزه باشیم. امروز حمایت‌ها انجام می‌شود اما باید آهنگ حمایت‌ها با تقاضایی که در میان مردم شکل گرفته است، هماهنگ باشد.

رحیمی با تاکید بر اینکه سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران موظف است هنگامی که محصولی ارگانیک تشخیص داده شد از تولیدکننده آن در قالب واگذاری غرفه‌ ارزان‌تر حمایت کنند، گفت: در این مسیر ما به محصول و تولیدکننده‌ای که انجمن ارگانیک ایران معرفی کند تسهیلاتی همچون واگذاری غرفه در میادین میوه و تره‌بارارایه می‌دهیم همچنین مشوق‌هایی جهت عرضه محصول تولید شده در نظر می‌گیریم اما این دغدغه برای ما وجود دارد که مسئولیت کنترل و پایش از تولید تا مرحله رسیدن به بازار چگونه انجام خواهد شد. در حال حاضر انجمن ارگانیک ایران با استانداردهای موجود تولیدات را مورد سنجش قرار می‌دهد و پس از گذراندن مراحل سنجش به ما برای واگذاری غرفه معرفی می‌کند.

وی تاکید کرد: هرگاه که چرخه تولید تا عرضه در محصولات ارگانیک تکمیل شود سازمان میادین میوه و تره‌بار این آمادگی را دارد که فضای بیشتری را در اختیار تولیدکنندگان محصولات ارگانیک قرار دهد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران ادامه داد: در ۹ دوره گذشته برگزاری جشنواره ارگانیک هر سال شاهد روند صعودی بوده‌ایم و شاخص ما برای این موضوع نیز حضور و خرید مردم در این جشنواره است. سال گذشته در هر روز حدود ۲۵ هزار نفر از جشنواره محصولات ارگانیک در بوستان گفتگو بازدید کردند و بیش از ۱۱۰ غرفه در این نمایشگاه مشغول فعالیت بودند. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که تولید محصولات ارگانیک در کشور ما موضوع نوپایی است. لذا باید با کمک همه دستگاه‌های ذیربط شرایطی را فراهم کنیم که روند تولید این محصولات رو به رشد قرار گیرد.

رحیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آزمایشگاه اختصاصی میدان مرکزی میوه و تره‌بار شهرداری تهران اشاره کرد و اگفت: این آزمایشگاه با استانداردهای کامل برای پایش محصولات مواردی از جمله باقیمانده سموم را مورد سنجش قرار می‌دهند. این نمونه‌گیری‌ها در چهار فصل انجام می‌شود و تاکنون بیش از ۱۲ هزار نمونه در سطح میدان مرکزی مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج آن به دستگاه‌های ذیربط داده شده است. این پایش‌ها را روی لبنیات و گوشت نیز انجام می‌دهیم. اگر محصولی طی این پایش‌ها آلاینده باشد جلوی عرضه آن در بازارهای سازمان میادین میوه و تره‌بار گرفته خواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر