کد خبر: 28897
A

اقدامات دولت برای افزایش سهم زیست‌فناوری در تولید ناخالص داخلی

دبیر ستاد توسعه فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به فعالیت 300 شرکت دانش‌بنیان در این حوزه گفت:‌ ستاد و دولت در تلاش است تا با تدوین آیین‌نامه و قوانین، نیروی انسانی و تولید را با یکدیگر مرتبط کند تا در چهار سال آینده سهم مناسبی از زیست‌فناوری در تولید ناخالص داخلی (GDP) لحاظ شود.

اقدامات دولت برای افزایش سهم زیست‌فناوری در تولید ناخالص داخلی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر مصطفی قانعی امروز در مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه زیست فناوری ایران افزود: این جشنواره در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی، تولیدو اشتغال» مزین شده، برگزار می‌شود تا این نمایشگاه بتواند سهم خود را دراین زمینه ایفا کند.

وی با طرح این سوال که چرا باید به زیست‌فناوری بپردازیم، اظهار کرد: اگر به موضوع اشتغال، دانش پیشرفت و فناوری توجه داریم، حوزه زیست‌فناوری همه این مقوله‌ها را یک جا دارد.

قانعی با اشاره به پتانسیل‌های کشور در حوزه‌های زیست‌فناوری یادآور شد: در حال حاضر 15 هزار فارغ‌التحصیل به عنوان نیروی انسانی کارآمد در کشور وجود دارد که این نیروی انسانی توانسته است رتبه 14 را برای کشور رقم زند و به دانش پیشرفته این حوزه مسلط شود.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری فعالیت بیش از 300 شرکت دانش‌بنیان را از دیگر ظرفیت‌های بیوتکنولوژی نام برد و ادامه داد:‌ فعالیت این تعداد شرکت اثبات کرد که این حوزه در بخش فناوری قادر است دانش را به محصول تبدیل کند.

وی به برخی از صادرات محصولات اشاره کرد و یادآور شد: صادرات این محصولات نشان داد محصولات تولیدشده از لحاظ کیفیت وارد رقابت‌های جهانی شده است.

قانعی با تاکید بر اینکه حوزه زیست‌فناوری دارای حاشیه سود مناسبی است، اضافه کرد:‌ کشوری که هزاران هزار سرمایه در دست مردم دارد، بهتر است با مدیریت مناسب، 10 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور از طریق سرمایه‌گذاری در حوزه زیست فناری تامین شود. در این زمینه بخش خصوصی می‌تواند مشارکت موثری داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه زیست‌فناری ایران تاکید کرد: در این نمایشگاه زنجیره تجاری‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده، به گونه‌ای که در این نمایشگاه ارتباط دو جانبه میان شرکت‌های فعال در حوزه زیست‌فناوری فراهم شده تا شرکت‌ها با نوع فعالیت‌های یکدیگر آشنا شوند ودر صورت فراهم بودن شرایط با یکدیگر همکاری کنند.

قانعی با اشاره به ایجاد صندوق زیست‌فناوری در این ستاد، اضافه کرد: در این صندوق خطر ریسک شرکت‌ها پذیرفته می‌شود تا شرکت‌های نوپا بتواننند در این زمینه به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با تاکید بر اینکه دراین دوره از نمایشگاه تمام قابلیت‌هایی را که بتوان با آن اشتغال و اقتصاد جدیدی درکشور رقم زد، عرضه کرده‌ایم، اظهار کرد: ما در تلاشیم که نشان دهیم حوزه زیست‌فناوری تا چه میزان می‌تواند وارد معیشت مردم شود.

قانعی با تاکید بر ضرورت رسوخ زیست‌فناوری در حوزه‌های کشاورزی و انرژی، خاطرنشان کرد: دولت و ستاد توسعه زیست‌فناوری در تلاش است که با تدوین قوانین و آیین‌نامه‌ها به نحوی زمینه را تسهیل کند که زنجیره نیروی انسانی اشتغال و تولید با یکدیگر مرتبط شود تا بتوانیم در چهار سال آینده سهم دانش‌بنیان را در تولید ناخالص داخلی (GDP) محقق کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر