کد خبر: 29859
A
جانشین فرمانده ناجا اعلام کرد

کشته‌های جاده‌ای ایران کمتراز میانگین جهانی و آسیا/ تاثیر نصب دوربین‌های جاده‌ای در کاهش تخلفات

جانشین فرمانده ناجا در مراسم افتتاح 35 مرکز مانیتورینگ در سراسر کشور گفت: با توجه به افزایش تقاضای حمل و نقل دیگر با روش‌های سنتی نمی‌توان برخورد کرد و در چنین شرایط استفاده از سیستم‌های هوشمند یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

کشته‌های جاده‌ای ایران کمتراز میانگین جهانی و آسیا/ تاثیر نصب دوربین‌های جاده‌ای در کاهش تخلفات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سردار اسکندر مومنی در مراسم افتتاح 35 مرکز مانیتورینگ در استان‌های کشور اظهار کرد: موضوع ترافیک دغدغه تمام مردم است و هرکسی به نوعی با این مساله در ارتباط است.

وی به آمار افزایش تعداد خودرو در دهه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در سال 58، دو میلیون خودرو در کشور وجود داشت و این تعداد از سال 58 تا سال 80 به چهار میلیون رسید. در حال حاضر پس از گذشت 16 سال، تعداد خودروها از مرز 19 میلیون عبور کرده است و با این حساب تقاضا برای سفر و حمل و نقل از 4 میلیون به 19 میلیون رسیده است، بنابراین با روش‌های سنتی نمی‌توان با پدیده‌ای جدید برخورد کرد و استفاده از سیستم‌های هوشمند برای ما یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است؛ بنابراین نیاز است که استفاده از این سامانه‌ها در دستور کار قرار بگیرد. خوشبختانه این کار در مسیر درستی قرار گرفته است.

جانشین فرمانده ناجا به آمارهایی از استفاده سیستم هوشمند در راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته حدود 60 میلیون نفر از طریق سامانه راهور 120 و سیستم پیامکی خدمات دریافت کردند و اگر همین آمار را در نظر بگیریم، به معنی کاهش 60 میلیون سفر رفت و برگشت است، بنابراین با این شرایط استفاده از سامانه‌های هوشمند، یک ضرورت است.

مومنی با بیان اینکه موضوع ترافیک نیازمند همکاری بین بخشی است، گفت: میان بخش‌های مختلف تعامل و ارتباط تنگاتنگی ایجاد شد و همه به این مفاهمه رسیدیم که باید کار بین بخشی انجام بدهیم. این مفاهمه به ویژه در حوزه راهداری از 4 ، 5 سال گذشته شتاب بیشتری گرفت. ما به این مفاهمه رسیدیم که پارادیم موجود باید تغییر کند و سیستم‌های هوشمند در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به نصب دوربین‌ها در جاده گفت: نصب این دوربین‌ها یکی از اقدامات ما بود که در ابتدا تعداد آنها کم بود و رصد آنها از همین مرکز انجام و اعمال قانون می‌شد، ولی این کار باید گسترش پیدا می‌کرد و برهمین اساس امروز 35 مرکز در استان‌ها افتتاح شد و همزمان در تمام کشور مانیتورینگ صورت می‌گیرد و این اقدام برای تسریع کار و تمرکززدایی صورت گرفت.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به ویژگی‌های افتتاح مراکز مانیتورینگ در استان‌ها گفت: سرعت و دقت در کار و همچنین صحت عمل از مسائلی است که همکاران باید به آن توجه کنند و دیگر تفاوتی نمی‌کند که خودرو چه مدلی باشد و یا مربوط به چه شخصی است. این سامانه‌ها امکان ایجاد بیشتر سرعت، دقت و صحت را می‌دهد. این کار در نهایت باعث ایجاد آرامش در جامعه هم می‌شود، زیرا تمام افراد متوجه می‌شوند که تخلف‌شان چه بوده است؟ تمام تخلفات مستند هستند و تمام اینها نشان می‌دهد که استفاده از این سامانه‌ها یک ضرورت محسوب می‌شود.

مومنی با اشاره به ضرورت کاهش هرچه بیشتر تلفات جاده‌ای افزود: یک نفر کشته هم زیاد است و این آمار باید به صفر برسد. این مساله نگاه ما به آینده است اما باید به گذشته هم نگاه کنیم. زمانی با 7 میلیون خودرو، 28 هزار کشته داشتیم و این آمار در پایان سال 95 به زیر 16 هزار نفر رسید، در حالی که تعداد خودروها به بیش از 19 میلیون دستگاه شد، بنابراین با وجود چند برابر شدن تعداد خودروها از میزان کشته‌ها کاسته شد.

وی با بیان اینکه شرایط ایران در مقایسه با میانگین دنیا بهتر است، گفت: بیش از 90 درصد حمل و نقل و جابه‌جایی مسافر در کشور ما از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد و این عدد بزرگی است. اگر می‌خواهیم خودمان را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم باید محیط ثابت را در نظر بگیریم و میزان حمل و نقل جاده‌ای یکی از مولفه‌ها است. نکته بعدی وسعت کشور ایران است که با بیش از یک میلیون و 600 هزار کیلومتر وسعت به اندازه وسعت بیش از 20 کشور اروپایی است، بنابراین با در نظر گرفتن این شرایط تعداد کشته‌های ما کمتر از میانگین جهانی و آسیا است، ولی نباید به این مساله قانع شویم.

جانشین فرمانده ناجا با تاکید بر توجه سایر بخش‌ها به مساله ایمنی گفت: برای اینکه آمار تلفات کاهش پیدا کند، سایر بخش‌ها هم باید کمک کنند تا ایمنی افزایش یابد. در حال حاضر آمار 50 درصد از کشته‌ها مربوط به صحنه تصادف است و 50 درصد دیگر در مسیر رخ می‌دهد.  اگر آمار کشته شدگان در مسیر به 20 تا 30 درصد برسد، چند هزار نفر از آمار کشته‌ها کاسته می‌شود.

مومنی همچنین ایمنی خودروها را از عوامل موثر دیگر کاهش تلفات دانست و گفت: در یک جاده خودرویی با سرعت بسیار بالا واژگون می‌شود ولی برای سرنشینان آن اتفاقی رخ نمی‌دهد، اما یک خودروی دیگر با سرعت کمتر در همان جاده واژگون می‌شود و تلفات دارد. در چنین شرایطی تاثیر بین بخشی ایمنی خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه موضوع ایمنی نسبت به گذشته بهتر شده است، به تاثیر نصب دوربین‌های جاده‌ای در کاهش تخلفات گفت: پس از نصب این دوربین‌ها در روزهای اول 10 درصد خودروها تخلف داشته‌اند اما حالا پس از گذشت یکی، دو سال این آمار به کمتر از یک درصد رسیده است. بنابراین کاهش سوانح محصول این رویکرد جدید و اقدامات بین بخشی است.

جانشین فرمانده ناجا افزود: همکاری تنگاتنگی میان پلیس، راهداری، هلال‌احمر و اورژانس وجود دارد و از این به بعد ضرورت همکاری بیشتر می‌شود، چراکه وقتی در سال‌های اول سوانح زیاد بود، ساده‌تر می‌شد درصد تلفات را کاهش داد، ولی حالا که به 16 هزار نفر رسیده است، کاهش این آمار مشکل‌تر می‌شود و باید همکاری بیشتری صورت بگیرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر