کد خبر: 33046
A
حسن رسولی در گفتگو با دیده بان ایران خبر داد ؛

شورای پنجم شهر تهران بارگزاری و فروش فضا در مناطق زلزله خیز را متوقف خواهد کرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم شهر تهران در خصوص روند مدیریت مناطق زلزله خیز در تهران اظهار کرد: در شرایط فعلی با توجه به این که بارگزاری های صورت گرفته تاکنون در مناطقی وجود دارد که طبق تشخیص مدیران و مسئولان ژئوفیزیک این مناطق بر روی دامنه ها البرز و گسل ها قرار دارند و به حدی ساختمان ها در این منطقه متراکم و انباشته هستند که در زمان بروز زلزله(حتی با کمترین میزان ریشتر) این مناطق دچار آسیب جدی نه تنها در محدوده خود بلکه در تمامی پهنای تهران به جای خواهند گذاشت و امکان عملیات امداد و نجات به سختی ممکن است.

شورای پنجم شهر تهران بارگزاری و فروش فضا در مناطق زلزله خیز را متوقف خواهد کرد
 

دیده بان ایران: سپیده اجلالی: پس از گذشت یک هفته از زلزله سهمگین کرمانشاه، گویی این موضوع برای رسانه ها هنوزهم اولویت دارد. از طرفی نیز مبحث شناخت سایر شهر های در معرض زلزله جهت مدیریت صحیح آن در هنگام وقوع زلزله به یکی از داغ ترین مباحث روز کشور مبدل گشته است. به طوری که صبح امروز روزنامه ایران  گزارشی را منتشر نمومد که در آن به ساختمان سازی نامناسب در شهر تهران و ارتباط  آن با زلزله اشاره کرده بود. 

 

طی این گزارش،  تهران به‌طور میانگین هر 200 سال یکبار، با یک زلزله 7 ریشتری لرزیده است. این را سابقه تاریخی وقوع زمین لرزه در پایتخت نشان می‌دهد. از آخرین بار هم تاکنون 180 سال می‌گذرد، یعنی 20 سال آینده، سال سرنوشت‌سازی برای شهروندان تهرانی خواهد بود!
 
از طرفی نیز، اغلب گسل‌های تهران، ساخت و ساز صورت گرفته است چراکه بیشتر گسل‌های تهران در دامنه رشته کوه البرز قرار دارد که تقریباً می‌توان گفت روی آنها ساخت و ساز انجام شده است. ازجمله سعادت آباد، به ویژه درمنطقه کوی فراز بالای سعادت آباد یا مثلاً در منطقه 22، برج‌های آسمان در جنوب بزرگراه همت، روبه‌روی شهرک شهید باقری در کنار گسل قرار دارد. از طرف دیگر آیین نامه 2800 عنوان می‌کند، اثرات گسل در طراحی‌ها باید مد نظر قرار داده شود. ولی با توجه به اینکه اولاً اجرای آنها به طور واضح مشخص نیست و دوماً ضابطه محاسباتی ندارد، همچون ساختمان‌های دیگر طراحی می‌شود. در حریم قرمز و نارنجی گسل‌ها، یعنی محدوده‌ای که نباید ساخت وساز انجام شود هم ساختمان‌سازی انجام شده که سهم بلندمرتبه‌ها در این میان کمتر بوده است!
 
لذا در همین باره به سراغ حسن رسولی عضو شورای شهر پنجم رفتیم تا تدابیر در پیش گرفته شده در خصوص حوادثی نظیر زلزله در تهران را جویا شویم. 

 

حسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم شهر تهران، در همین رابطه به خبرنگار دیده بان ایران گفت: در وهله اول یکی از پررنگ ترین تفاوت های شورای شهر پنجم با شورای قبلی شهر تهران این است که این شورا روند کار شورای چهارم در زمینه های متفاوت شهری نخواهد بود. همچنین شورای شهر پنجم به هیچ عنوان قصد بارگزاری بیشتر و فروش فضا، هزینه های مصرفی شهر تهران را تامین نماییم.  

 

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی با توجه به این که بارگزاری های صورت گرفته تاکنون در مناطقی وجود دارد که طبق تشخیص مدیران و مسئولان ژئوفیزیک این مناطق بر روی دامنه ها البرز و گسل ها قرار دارند و به حدی ساختمان ها در این منطقه متراکم و انباشته هستند که  در زمان بروز زلزله(حتی با کمترین میزان ریشتر) این مناطق دچار آسیب جدی نه  تنها در محدوده خود بلکه در تمامی پهنای تهران به جای خواهند گذاشت و امکان عملیات امداد و نجات به سختی ممکن است. 

 

استاندار اسبق لرستان و خراسان در رابطه با تدابیر اتخاذ شده آتی شورای شهر پنجم در جهت کاهش خسارات زلزله در تهران و به ویژه این مناطق بیان کرد: 
از تصمیمات موثری که شورا در جهت کاهش ریسک خطر پذیری این مناطق در پیش دارد، این است که زین پس بارگذاری ها و فروش های پی در پی فضا در این مناطق را متوقف نماید. از طرفی نیز با در نظرگرفتن واقعیات صحنه با پیش  فرض های غیر خوش بینانه، سازمان مدیریت بحران شهر تهران مخصوصا این مناطق را آماده به خدمت نگاه دارد تا در صورت مواجهه با این قبیل حوادث، عملیات امداد و نجات برای مردم شهر تهران باشد. 

 

عضو هیئت مدیره و معاون بازرگانی سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور در پاسخ به این که چرا سوله هایی که به سازمان مدیریت بحران در مناطق 22 گانه تهران در نظر گرفته شده است را در دست میادین تره بار، شهربازی و ... می بینیم، گفت: اصل استفاده از این فضاها به منظور ایجاد حوادث و یا شرایط اضطراری و مواقع بروز بحران است اما در شرایط عادی استفاده از این مکان ها امری ناپسند نیست و اساسا ما باید توجه داشته باشیم تا از مکان های مورد استفاده خود به بهترین نحو و به صورت چند منظوره استفاده کنیم.

 

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که اگر مکانی که در اصل متعلق به سازمان مدیریت بحران است و به ارگان و یا مکان فرهنگی یا آموزشی دیگری به طور موقت داده می شود، در صورت بروز حادثه ای این ارگان ها به صورت فوری ساختمان و مکان مربوطه را ترک و آن را در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار دهد. 
 
رسولی در پایان تصریح کرد: یکی از عمده ترین مسائلی که امروزه شورای شهر با آن مواجه شده، این است که برخی از اماکنی که به جهت بهره برداری در اختیار سایر بخش ها قرار گرفته است، متاسفانه متولیان این بخش ها در قبال ساختمان هایی که تا زمان وقوع حادثه و بحرانی در اختیار آنها قرار گرفته احساس مالکیت دارند که در این مورد نیز شورای شهر این رفتار ناپسند را تحمل نخواهد کرد و به آن خاتمه خواهد داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر