کد خبر: 36534
A
چالشی به نام "دانشگاه ناکارآمد " موضوع گفت و گوی دیده بان ایران با معاون وزیر علوم دوره اصلاحات:

ظریفیان: رشد بی رویه دانشگاه ها در ایران، باعث اختلال در کیفیت دانشگاه ها، رکود علمی و ناکارآمدی نهاد دانشگاه شده است / جذب زیاد دانشجو؛ دانشگاه را از شکل طبیعی خود خارج کرده است

معاون وزیر علوم دوره اصلاحات درباره رشد بی رویه دانشگاه ها در ایران گفت:: در حال حاضر در کشور 2700 الی 2800 سایت دانشگاهی وجود دارد که این میزان دانشگاه معادل دانشگاه های چین با جمعیت میلیاردی این کشور است و این آمار نشان دهنده این است که رشد کمی دانشگاه در ایران، صحیح نبوده و نیست. همین رشد بی رویه دانشگاه ها در ایران، باعث اختلال در کیفیت دانشگاه ها و هم باعث اختلال در بحران فعالیت های داوطلبانه دانشجویی در دانشگاه های کشور است.

ظریفیان: رشد  بی رویه دانشگاه ها در ایران، باعث اختلال در کیفیت دانشگاه ها، رکود علمی و ناکارآمدی نهاد دانشگاه شده است / جذب زیاد دانشجو؛ دانشگاه را از شکل طبیعی خود خارج کرده است
دیده بان ایران: دانشگاه های آزاد کشورمبلغ قابل توجهی را جهت شهریه از دانشجویان خود اخذ می کنند اما در قبال آن عمدتا امکانات و منابع مورود نیاز را در اختیار دانشجویان قرار نمی دهند تا جایی که اکثر دانشجویان واحدهای متفاوت دانشگاه های آزاد اسلامی به خصوص در سطح شهر تهران از میزان کیفیت و امکانات قرار داده شده در اختیار آن ها رضایتمند نیستند. از طرفی نیز، تقرییبا طی چند سال گذشته دانشگاه ها دیگر همانند گذشته در پی ایجاد شورای ها و یا تشکل های سیاسی و یا صنفی دانشجویان نیستند و شاید این مسئله نمایانگر جذب زیاد و بی رویه دانشگاه آزاد اسلامی باشد. 

 

در همین باره، خبرنگار اعزامی دیده بان ایران به دانشگاه آزاد تهران جنوب می گوید: واحدهای این دانشکده اقتصاد و حسابداری و همچنین مدیریت دانشگاه آزاد تهران جنوب نامناسب است. ساختمان دانشکده بیشتر شبیه ساختمان  های اداری و مسکونی است. دانشجویان از سالن غذا خوری ناسبی برخوردار نیستند و همگی شکایت از موضوع واحدی به نام نبود بوفه دانشگاه دارند. یکی از دانشجویان رشته مدیریت در این دانشکده به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: متاسفانه با توجه به میزان شهریه نسبتا بالایی که این دانشکده از دانشجویان خود دریافت می کند، به هیچ عنوان به دانشجویان خدمات ارائه نمی دهد. دانشکده از حیاط، سلف و بوفه مناسب برخوردار نیست. رفتار ماموران حراست نیز در بعضی از روزها زیبنده نیست. 

 

در دانشکده اقتصاد و حسابداری تهران جنوب نیز همین وضع برقرار است و چه بسا بدتر از آن. ساختمانی اداری با کلاس هایی کوچک که به هیچ عنوان شباهتی با دانشگاه ندارد. بوفه دانشگاه ماه هاست که بسته است و سلف نیز از شرایط مناسب بهداشتی و محیطی برخوردار نیست چراکه در پارکینگ ساختمان واقع شده است. همه دانشجویان نسبت به این مسئله معترض هستند اما کسی به حرف هایشان گوش نمی دهد. 

 

در راستای بررسی مشکلات دانشجویان و عدم برپایی تشکل های صنفی و ساسی در دانشگاه ها غلامرضا ظریفیان، معاون وزیر علوم در دوران خاتمی، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: در سال های اخیر میزان فعالیت تشکل های دانشجویی در دانشگاه های سراسری قابل توجه بوده و همچنین حدود 150 تشکل دانشجویی احیا شده است. بنده معتقدم در دانشگاه های ما چه سراسری و چه آزاد و یا دانشگاه های دیگر فعالیت وجود دارد ولی متاسفانه در برخی از زمینه ها این فعالیت ها رکود پیدا کرده است که دلایل آن را باید مورد بررسی قرار داد. در عرصه فعالیت های سیاسی نیز ما شاهد کاهش فعالیت های سیاسی در بین دانشگاهیان هستیم که عمده ترین دلیل آن، جذب زیاد دانشجو است و زمانی که دانشجو در دانشگاه رو به افزایش باشد، آن دانشکده از طبیعت و شکل طبیعی خود خارج شده وهمچنین توان اداره آن برای مسئولین بسیار دشوار می شود. 

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور 2700 الی 2800 سایت دانشگاهی وجود دارد که این میزان دانشگاه معادل دانشگاه های چین با جمعیت میلیاردی این کشور است و این آمار نشان دهنده این است که رشد کمی دانشگاه در ایران، صحیح نبوده و نیست. همین رشد  بی رویه دانشگاه ها در ایران، باعث اختلال در کیفیت دانشگاه ها و هم باعث اختلال در بحران فعالیت های داوطلبانه دانشجویی در دانشگاه های کشور است.

 

استاد تاریخ دانشگاه تهران در رابطه با اخذ شهریه بالا از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و عدم ارائه خدمات مناسب به دانشجویان بیان کرد: در سراسر جهان، گسترش دانشگاه ها متکی بر یک آمایش سرزمین جدی است. این موضوع نه تنها برای دانشگاه ها بلکه جهت توسعه تمامی ارگان ها، لازم است کشورها نیاز های سرزمین خود تا چند سال آینده را مورد بررسی قرار داده و متناسب با آن ها اقدام به گسترش و ساخت سایر منابع و امکانات خود کنند. کشور ایران هم متناسب با کم شدن جمعیت محصل کشور اقدام به افزایش تعداد دانشگاه ها نمود که نتیجه آن هم کمبود خدمات رسانی به دانشجویان دانشگاه های متفاوت شد.

 

 
وی ادامه داد: امروزه جدای از دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی، حدود 80 درصد از تمامی دانشجویان کشور موظف به پرداخت شهریه هستند و تنها 20 درصد از دانشجویان هزینه ای تحت عنوان شهریه تحصیل پرداخت نمی کنند. امروزه ما چیز حدود 350 دانشگاه غیر انتفاعی داریم. دانشگاه های پیام نور، علمی کاربردی و دانشگاه های شبانه مبلغی را جهت شهریه از دانششجویان اخذ می کنند.

 

ظریفیان در پایان افزود: لازم است دولت با توجه به نیاز بازار و بخش خصوصی خود اقدام به جذب دانشجو نماید چراکه بسیاری از فارغ التحصیلان هستند که پس از اتمام درس خود کماکان بیکار هستند. اگر این اقدامات به طور صحیح انجام گیرد، مطمئنا دانشگاه ها با افزایش جمعیت دانشجو و جذب بی رویه آن ها روبه رو نخواهند شد و در نتیجه هم امکانات لازم به تمامی دانشگاه ها و دانشجوها خواهد رسید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • بانک

    شما افساد طلبان لطفا در مورد دانشگاه خفه خون بگیرید
    که جز فتنه گری و آشوب و افراطی گری کاری برای آن نکردید

  • بانک

    شما افساد طلبان لطفا در مورد دانشگاه خفه خون بگیرید
    که جز فتنه گری و آشوب و افراطی گری کاری برای آن نکردید

ارسال نظر