کد خبر: 38070
A

خاطره فیلم دفاع‌مقدسی «آژانس شیشه‌ای» در جشنواره سی‌وششم فجر زنده می‌شود؟

به نظر می‌رسد بعد از چند دوره ضعف در تولید فیلم‌های دفاع مقدسی در جشنواره فیلم فجر، امسال شاهد رشد این ژانر در جشنواره سی و ششم باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، همواره و در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر رسانه‌های مختلف به بررسی آثار حاضر در جشنواره و سوژه‌هایی که دستخوش تولید فیلم برای کارگردان‌ها قرار گرفته می‌پردازند.
با یک بررسی نسبتاً ساده از آثاری که فرم حضور در جشنواره را پُر کرده‌اند می‌توان دریافت که به نظر می‌رسد حال فیلم‌‎های با موضوع دفاع مقدس خوب است و به زعم برخی کارشناسان ممکن است خاطره شانزدهمین جشنواره فیلم فجر در سال 76 با فیلم «آژانس شیشه ای» در این دوره نیز زنده شود.
بدون شک یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمای ایران پس از انقلاب «آژانس شیشه‌ای» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیاست که از برترین آثار سینمای دفاع مقدس نیز به شمار می‌آید، فیلمی که اتفاقاً در اولین سال دولت اصلاح‌طلب در سال 76 و در جشنواره شانزدهم فیلم فجر روی پرده رفت.
حالا و بعد از 20 سال به نظر می‌رسد تاریخ در حال تکرار است و امسال در جشنواره فیلم فجر آثار باکیفیتی در عرصه سینمای دفاع مقدس خواهیم دید و حتی اگر جشنواره سال 96 یک پدیده مثل «آژانس شیشه‌ای» سال 76 داشت، نباید تعجب کرد.
در جشنواره سی و ششم ابراهیم حاتمی‌کیا با فیلم « به وقت شام» حاضر خواهد بود، این فیلم داستان یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی است که از ایران عازم فرودگاه دمشق می‌شود، هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان، خلبان و کمک‌خلبان هواپیما و پدر و پسر هستند. آنها در کنار یکدیگر قرار است یک محموله بشردوستانه را از ایران به سوریه منتقل کنند، پدر و پسر خلبان در سوریه میان تروریست‌های تکفیری به دام افتاده و به اسارت برده می‌شوند. حالا آنها اسیر داعش‌ هستند.

**حضور فیلم دفاع مقدسی «تنگه ابوغریب» در جشنواره فیلم فجر امسال
بهرام توکلی نیز در اثر جدید خود به سراغ یک سوژه دفاع مقدسی رفته و فیلم «تنگه ابوغریب» را ساخته است.
این فیلم روایت روز ٢١ تیرماه ١٣6٧ است که حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوغریب است، تنگه ای که نام و خاطره اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شده ... تنگه ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود... .
جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی بازیگران این فیلم هستند.

** پیمان معادی با «بمب» به جشنواره سی و ششم می آید
پیمان معادی نیز در دومین تجربه خود در مقام کارگردان فیلم سینمایی «بمب» که اثری دفاع مقدسی‌ست را ساخته است.
قصه این فیلم با حال و هوای موشک باران تهران در سال 1366 روایت می شود و معادی به زندگی یک خانواده در دهه 60 و زمان جنگ تحمیلی پرداخته است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر