کد خبر: 39802
A
محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری:

تخلف قضات دستگاه قضایی را نزد مردم بی‌اعتبار می‌کند /هیچ کجای دنیا به اندازه ایران به محکومان تسهیلات ارائه نمی‌دهند/ باقر نمازی آزاد نشده به مرخصی رفته بود

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: چندین هزار قاضی پاک و پاک‌دست داریم و اگر چنان چه قاضی یا کارمندی تخلف کند به خصوص اگر فساد مالی باشد، دستگاه قضایی را نزد مردم بی‌اعتبار می‌کند و زحمات سایر زحمت‌کشان را نیز خدشه‌دار می‌کند.

تخلف قضات دستگاه قضایی را نزد مردم بی‌اعتبار می‌کند /هیچ کجای دنیا به اندازه ایران به محکومان تسهیلات ارائه نمی‌دهند/ باقر نمازی آزاد نشده به مرخصی رفته بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از ایلنا؛ حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصدو بیست و چهارمین نشست خبری با حضور خبرنگاران ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه فجر  گفت: خدا را شکر امروز کشوری مستقل و کشوری متکی به خود داریم و از همه وابستگی‌ها و ظلم و جنایت از ناحیه قدرت‌های بزرگ بر ملت ایران رهایی پیدا کردیم. یکی از مسائل مهم این چهار دهه حقیقتا حضور پر شور مردم عزیز در همه مقاطع و به خصوص در راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن هر سال بوده و چهار دهه مردم ما با ایمان به خدا و وعده‌های الهی با اعتماد به نفس و پیروی از منویات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبری در صحنه حضور داشتند و بر مشکلات فائق آمدند و مطمئن هستیم در آینده هم با همین ایمان بر سایر مشکلات پیروز خواهند شد.

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه رئیس قوه‌قضاییه در گردهمایی گفتند هیچ فسادی تحمل نمی‌شود و تصاویر قاضی متخلف منتشر می‌شود. آخرین آمار از قضات متخلف دارید، اظهار کرد: همانگونه که در نشست‌های گذشته گفته شده بر این باور هستیم در همه دستگاه‌ها باید حساسیت لازم برای مبارزه با فساد باشد. اگر مبارزه با فساد باشد و با متخلف برخورد شود، زحمات و تلاش‌ها و آبرو و حیثیت افراد مصون می‌ماند علاوه بر اینکه یک وظیفه قانونی است و به نفع مجموعه هم هست.

وی ادامه داد: در دولت ممکن است هزاران مدیر خدوم باشد و اگر یک فرد تخلف کند، زحمات دیگران نیز مخدوش شود. در قوه قضاییه هم همین طور است. چندین هزار قاضی پاک و پاک‌دست داریم و اگر چنان چه قاضی یا کارمندی تخلف کند به خصوص اگر فساد مالی باشد، دستگاه قضایی را نزد مردم بی‌اعتبار می‌کند و زحمات سایر زحمت‌کشان را نیز خدشه‌دار می‌کند.

معاون اول قوه‌قضاییه تاکید کرد: به روسای کل دادگستری‌ها گفته شده به زیرمجموعه‌های خود هشدار دهند و نصیحت کنند که مراقب باشند شیطان صفت‌ها وسوسه نکنند. این هشدار اخیر هم دنباله همان هشدارها به صورت خصوصی و موردی و عمومی بود که از سوی رئیس قوه‌قضاییه داده شده است که اگر متخلفی پیدا شود به خصوص قاضی تخلف کند به واسطه زیانی که برای دستگاه و همکاران و نظام دارد، اگر جرمش قطعی شد به مردم هم معرفی می‌شوند. نحوه معرفی ممکن است مشخصات یا عکس یاشد.

وی ادامه داد: ممکن است برخی همکاران ما بگویند به حیثیت ما لطمه وارد می‌شود یا خانواده‌ها متضرر می‌شوند. باید دید زیان معرفی نکردن چقدر است؟ اگر معرفی شوند باعث افزایش اعتبار و قوه و سایر همکاران خالص است. خانواده‌ها هم مراقب باشند اگر قاضی‌ای در قوه حقوق و درآمدش مشخص است، دیدند که دفعتا زندگی او تغییر کرده است و ماشین کذایی آورده، از او سوال کننده از کجا آورده است. این شامل دستگاه قضا و اجرایی و شهرداری ها هم می‌شود. اگر قاضی یا کارمندی تخلف کند و ثابت شود و مراجع نهایی آن را تصویب کنند این اقدام خواهد شد.

محسنی‌اژه‌ای در مورد آخرین وضعیت تعاونی مسکن شهرداری منطقه ۱۸ گفت: تا جایی که سوال کردم این پرونده تعداد قابل توجهی شاکی داشته و شکات هم عمدتا کسانی هستند که خودشان عضو تعاونی نبودند. آمدند از کسانی که اعضای تعاونی بودند سهم آنها را خریدند و امیدوارم تا پایان بهمن ماه، کیفرخواست این پرونده صادر شود و به دادگاه برود.

سخنگوی قوه‌قضاییه ادامه داد: از مردم می‌خواهم وقتی قرار است معامله ای بکنند توجه کنند از چه کسی و با چه قراردادی تحویل می‌گیرند. بسیاری از کسانی که عضو نیستند و در تعاونی ها سهم می‌خرند قرارداد درست و حسابی ندارند و بعضا حق خرید چنین عضویت نداشته و یا آن عضو حق فروش نداشته یا بدون هماهنگی با تعاونی حق این کار را نداشته است. خواهش می‌کنم کسانی که مرتبط با تعاونی‌ها هستند و چه سایرین در خرید و فروش‌ها دقت بیشتری کنند.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر هشدار قوه قضائیه به قضات مختلف گفت: در کنار افرادی که می خواهیم تنبه کنیم باید افراد پر تلاش را نیز تشویق کنیم. ما قضاتی داریم که از وقت خودشان و خانواده‌شان می‌زنند و پرونده به خانه می‌برند و کار می‌کنند. ما قضات دلسوزی داریم که آن‌ها را شناسایی می‌کنیم و به رئیس قوه قضاییه هم معرفی تا تشویق مادی و معنوی شوند که اغلب اوقات غیر مادی است.

معاون اول قوه‌قضاییه افزود:‌ قضات توسط حفاظت اطلاعات قوه قضائیه رصد می‌شوند. گاهی اوقات به همکاران می‌گویم این کافی نیست که به سمت گناه نرویم بلکه گاهی گناه به طرف و دامن ما می آید که ما باید با تقوا آنها را پس بزنیم.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اظهارات رئیس سازمان محیط زیست درباره مافیای خودرو اظهار داشت: معتقدم یک مدیر حرف را مستند بگوید و ابتدا با مراجع ذی ربط درمیان بگذارد. اگر می‌خواهید مسائلی را با مردم درمیان بگذارید خوب اصل این کار خوب است اما اینکه معاون رئیس جمهور بگوید رئیس جمهور هم زورش نمی‌رسد، درست نیست. بعید می‌دانم آقای رئیس‌جمهور هم از معاون خود این حرف را بپذیرد.

وی گفت: اگر واقعا چنین چیزهایی است و معاونین و وزرا خبر دارند  که چه کسی گشایش اعتبار می‌کند؟ چه کسی وارد می‌کند و یا چه کسانی تولید می‌کنند، آن را بگویند. اگر اسناد و مدارکی دارند به قوه قضائیه بدهند که ما برخورد کنیم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص جرایمی که به قوه قضائیه نسبت داده می‌شود آیا بهتر نیست دستگاه دیگری به این شکایات رسیدگی کند گفت: یعنی یک دستگاه موازی قضایی درست کنیم؟ اگر کمی تاملی کنید چیز عجیبی نیست. در تمام دنیا همینگونه است. مگر در بنای عقلا همین گونه نبوده است؟ کشورهای دیگر هم دو دستگاه قضایی ندارند. در قانون اساسی ما هم پیش بینی شده و دستگاه قضایی ساز و کار مشخصی دارد که چه قاضی ای حق ورود به پرونده ای را ندارد. اگر یک قاضی حق ورود نداشته ولی اظهارنظر کند همین قاضی در دادگاه اجازه رسیدگی ندارد.

معاون اول قوه‌قضاییه یادآور شد: بنابر قانون اساسی و قوانین موضوعه ساز و کار رسیدگی به پرونده‌ها از سوی قضات دادگاه بدوی و دیوان عالی مشخص است. اگر علیه یک قاضی شکایت شود یک تشکیلات خارج از قوه به این موضوع رسیدگی نمی‌کند لکن این قاضی که قرار است به اتهامش رسیدگی شود ساز و کار مشخصی دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ناآرامی‌های اخیر و اینکه آیا شخصی به عنوان مداخله گر از جریانات داخلی شناسایی شده است، گفت: عاملی که گفته شود راس امور بوده یا در همه استان ها نقش داشته نه چیزی نشنیدم و سیستم اطلاعاتی هم خبری نداده است.  اما اینکه شاید شخصی حرف هایی زده باشد که به صورت غیر مستقیم کمک کرده باشد صحبت هایی مطرح است. ولی اینکه در تحقیقات چه چیزی روشن شود بعدا مشخص می‌شود. اینکه یک نفر در داخل کشور یا جریانات داخلی هدایت امور  را در دست داشته باشند، من سراغ ندارم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که انتقادات زیادی درباره بدرفتاری با زندانیان منتشر شده و در دوره اخیر ابهامات زیادی درمورد شیوه رفتار با بازداشت شدگان وجود داشته و گفته شده قوه قضائیه اجازه ورود دیگر نهادها را نمی‌دهد آیا دستگاه قضایی نمی‌خواهد به نهاد دیگری مانند مجلس اجازه نظارت بر زندان ها را بدهد؟، اظهار کرد: بعضی از این موارد از ناحیه چه کسی مطرح شده است؟ عمدتا ضد انقلاب یا زندانی در مواردی هم دستگاه های بیرونی به صورت موردی یا عمومی گزارش کردند.

وی ادامه داد: در اینکه فردی تخلف کند، ابهامی وجود ندارد. زندان یک بخش عمومی دارد که عمدتا افراد بعد از محکومیت  در آن هستند. از تسهیلاتی که در تمام دنیا برای زندانیان است، من اطلاع ندارم ولی هیچ کدام به اندازه تسهیلات سازمان زندان‌های ما به محکومان تسهیلات ارائه نمی‌دهند. در دنیا بگردید به محکومان امنیتی و غیر امنیتی این مقدار مرخصی می‌دهند؟  از افراد ایرانی که خارج از  کشور در زندان هستند بپرسید که چقدر مرخصی دادند؟

سخنگوی قوه‌قضاییه ادامه داد: بسیاری از افراد از اختیار و امکاناتی نظیر تماس یا آزادی مشروط و عفو برخوردارند که در بسیاری از جاها نیست. من کمتر جایی را می‌شناسم که این میزان عفو وآزادی مشروط داشته باشد. انصاف اقتضا می‌کند ما نکات مثبت را ببینیم. اگر قاضی،کارمندی یا ضابط تخلفی می‌کرد و نسبت به رفتار او  بی‌توجهی می‌شد ، این حرف جای گله داشت که چرا دنبال تخلف را نگرفتید ولی وقتی پیگری می‌شود و طرف مجازات می‌شود، این مقبول نیست.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به مشخص بودن وظایف قوا، اظهار کرد: قوا نمی‌توانند در کار هم تداخل کنند. اگر معیار قانون است به نفع همه است. قانون وظایف را مشخص کرده و در چارچوب وظایف هر دستگاه عمل می‌شود. گاهی هیات‌های مرکب از قوا در این چهار دهه در مواردی که ضرورت داشته به طور موردی گزارشی تهیه کرده اند.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به این سوال که اخیرا وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده باقر نمازی آزاد شده و طرف ایرانی در حال بررسی آزادی فرزند اوست. علت آزادی وی چه بوده و آیا به زندان برگشته است، گفت: ایشان آزاد نشده و مثل بسیاری از زندانیان دیگر به مرخصی رفته بود. مرخصی ایشان سه روز بود و بعد تقاضا کردند چون ایشان نیاز به پزشک دارد، مرخصی او تمدید شود تا بتواند به درمان بپردازد. بنابراین او آزاد نشده و مثل بسیاری از محکومان به مرخصی رفته و گمان می‌کنم مرخصی او امروز یا دیروز تمام شده باشد. البته این درخواست را داشتند که بتوانند در مرخصی درمان داشته باشند و اگر از ناحیه قاضی منعی نباشد می‌تواند برای درمان برود.

ادامه دارد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر