کد خبر: 41432
A
یک کارشناس مدیریت شهری در گفت و گو با دیده بان ایران :

شورای شهر؛ شهردار تهران را از جنس شهرداری و مدیریت شهری انتخاب کند

شهردار جدید باید به حوزه شهرداری آشنا باشد و در این زمینه تخصص داشته باشد" اظهار کرد: شهردار جدید باید به حوزه شهر آشنا بوده و در این زمینه تخصص کافی داشته باشد. شهرداری تهران در سال های اخیر از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شد. امروزه شهر تهران در زمینه های مختلف دچار آسیب های فراوانی است و جبران این خسارات تنها با رونق گردشگری در این شهر امکان پذیر است. لازم است اعضای شورای شهر، شهرداری را بر گزینند که از جنس شهرداری باشد. شهردار تهران را از جنس شهرداری و مدیریت شهری انتخاب کند.

شورای شهر؛ شهردار تهران را از جنس شهرداری و مدیریت شهری انتخاب کند

دیده بان ایران: عرفان اسماعیل زاده: پس از استعفای محمدعلی نجفی و حاشیه های پیرو آن در هفته گذشته، ابهامات بسیاری در خصوص عملکرد نجفی و شهرداری وهمچنین سرانجام وی مطرح شده است.

در همین باره علی افشار، کارشناس ارشد مدیریت شهری و مدرس دانشگاه ، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: مدیریت شهری در کلان شهری همانند تهران امری پیچیده و سخت است چراکه تهران در مبحث مدیریت شهری با تنها با مدیریت بحران این شهر سر و کار ندارند و با بحران های متعددی همانند بحران های اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و اقتصاد شهری و ترافیک شهری. قطعا کسی که در راس مدیریت این منابع و بحران ها قرار می گیرد باید تمامی این عوامل را مورد بررسی عمیق قرار دهد و همچنین راهکار های اساسی از جمله راهکارهای کوتاه مددت، میان مدت و بلند مدت در جهت برخورد و اداره امور شهری است.

 

 

این کارشناس مدیریت شهری افزود: مبحث مهمی که به عهده شهردار و مسئولان است، موضوع مدیریت اقتصاد شهری و درآمد آن است.در این زمینه باید شهردار و مسسئولان تصمیم گیری نمایند که آیا می خواهند با تراکم فروشی شهر کسری بودجه را جبران کنند و یا می خواهند به اقتصاد و درآمدی پایدار برسند و از این جهت شهر را اداره نمایند. به عنوان مثال در حوزه توریسم، گردشگری، شهرهوشمند، استارتاپ ها.

 

افشار همچنین ادامه داد: متاسفانه امسال در زمینه آلودگی وضعیت شهر تهران بسیار اسفناک و جدی بود که در این زمینه باید بررسی های لازم و همچنین اقدامات سریع و موثر صورت پذیرد. اینکه به طور مستمر تنها به بازگو کردن آلاینده های ناشی از خودروها در زمستان اکتفا کنیم، مشکلات را حل نمی کند بلکه در این زمینه باید راهکارها ی مناسبی در پیش گرفت زیرا فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در بین مردم ما جا نیافتاده است لذا در همین رابطه باید شهرداری با اتخاذ سیاست ها و تصمیم های مناسب در اسرع زمان به حل این مسئله بشتابند.
 
علاوه بر مسئله آلودگی و اقتصاد شهری؛ وضعیت آب تهران، مناطق جنوب تهران که سالانه به طور 20 سانتی متر نشست می کند و محیط زیست و فضای سبز استان تهران، از عواملی هستند که مدیران باید با ارائه راهکار های مناسب در صد رفع و به حداقل رساندن آنها باشند. 
 
این کارشناس شهری خاطرنشان کرد: شهردار تهران در این 7 ماه اخیر انجام وظیفه خود، برنامه ای مدون و کوتاه مدتی در تمامی حوزه های شهری متاسفانه دیده نشد. اداره امور شهری لازم است که در دست شخصی باشد که با تمامی معضلات شهر آشنا باشد و تخصص پیشین و فعلی وی با امور شهری است. در تمامی حوزه ها شهردار لازم است با نظریات ویژه اقدام به حل معضلات شهری اعم از فرهنگ استفاده از وسائل نقلیه از طریق رسانه ها شود. 

 

 

این مدرس دانشگاه در خصوص دلیل استعفای نجفی و گمانه زنی های اخیر در این رابطه مبنی بر فسادهای مالی صورت گرفته در شهرداری بیان کرد: استفاده و افشای خطاها و یا سرمایه گزاری های پیشین شهرداری تهران درست نیست و شهردار تهران موظف بود با استفاده از این خطاها برنامه ای جهت سازماندهی و توسعه شهر اتخاذ نماید. بدنه شهرداری تهران شامل 50 تا 60 هزار نیروی انسانی است و دردرون این بدنه، نیروهای بسیار کارآمد و توانمندی وجود دارد که می توانند به توسعه شهر و پیشبرد اهداف شهردار تهران کمک کنند لذا لازم بود استفاده از این افراد متخصص جایگزین افشای عملکردهای پیشین شهرداری گردد. 

 

افشار  با اشاره به این موضوع که "شهردار جدید باید به حوزه شهرداری آشنا باشد و در این زمینه تخصص داشته باشد" اظهار کرد: شهردار جدید باید به حوزه شهر آشنا بوده و در این زمینه تخصص کافی داشته باشد. شهرداری تهران در سال های اخیر از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شد. امروزه شهر تهران در زمینه های مختلف دچار آسیب های فراوانی است و جبران این خسارات تنها با رونق گردشگری در این شهر امکان پذیر است. لازم است اعضای شورای شهر، شهرداری را بر گزینند که از جنس شهرداری باشد. 

 

این کارشناس ارشد مدیریت شهری اضافه کرد: در این زمینه لازم است برنامه ریزی و سرمایه گذاری هایی در حاشیه شهر تهران صورت گیر تا بدین ترتیب در دراز مدت بافت تجاری از بافت مسکونی جدا شود. در این باره نیز تنها شهرداری موفق خواهد بود که از جنس شهر و با اصول شهرداری آشنا باشد. پیشنهاد می کنیم شورای شهر؛ شهردار تهران را از جنس شهرداری و مدیریت شهری انتخاب کند.  
 
ا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر