کد خبر: 46834
A
نعمت احمدی درخصوص مستند بیراهه به دیده بان ایران گفت:

خانواده ها می توانند از صدا و سیما به جهت پخش این برنامه شکایت کنند/ این روش اعتراف‌ گیری مصداق شکنجه است/ فرد مصاحبه کننده یکی از تهیه کنندگان تلویزیون است

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که آیا امکان شکایت و پیگیری از جانب خانواده های دختران با توجه به این که هنوز دادگاهی برگزار نشده و آنها متهم شناخته نشده اند، تصریح کرد: بله! باتوجه به این که پخش مستند بیراهه خلاف قانون بوده، خانواده ها می توانند از صدا و سیما به جهت پخش این برنامه شکایت کنند. از طرفی باید گفت که اثر منفی و زیان باری که این مستند بر خانواده ها و خود دختران برجای گذاشت، به هیچ عنوان قابل جبران نیست لذا به همین منظور خانواده ها می توانند از صدا و سیما شکات کنند.

خانواده ها می توانند از صدا و سیما به جهت پخش این برنامه شکایت کنند/ این روش اعتراف‌ گیری مصداق شکنجه است/ فرد مصاحبه کننده یکی از تهیه کنندگان تلویزیون است

دیده بان ایران: نعمت احمدی، استاد دانشگاه و حقوقدان، در رابطه با مستند بیراهه و قانونی بودن و یا نبودن آن  به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بند الف و ب ماده 96 قانون آیین دادرسی کیفری که اخیراً این قانون دایمی شد و به نحوه دایمی شدن آن نیز ایراد وارد است؛ صراحتاً اعلام می‌دارد که انتشار تصویر یا گزارش از یک موضوع که در دادسرا و مراحل دادرسی مطرح است ممنوع می‌باشد و این کار خلاف قانون است. براساس این ماده هیچ فردی نمی تواند رسانه ای شدن مطلبی را در مرحله تحقیقات مقدماتی و دادرسی تا زمانی که حکمی قطعی نشود، انتشار دهد و در صوررت انتشار این عمل خلاف قاانون است.

 

وی افزود: در فیلمی که صداوسیما از تلویزیون پخش کرد جایگاه و سمت فردی که روبروی این خانم نشسته بود و از این خانم سوال می‌کرد مشخص نیست که این فرد جزء مامورین ناجا یا ضابطین دادگستری است که اگر جزء ضابطین دادگستری باشد برابر ماده 96 نمی‌تواند از اعتراف گرفتن تصویر بگیرد و این موضوع را رسانه‌ای کند.

 

این وکیل دادگستری تصریح کرد: این روش اعتراف‌ گیری مصداق شکنجه است. شکنجه فقط زدن و بستن نیست؛ شکنجه می‌تواند اینگونه باشد که شرایطی را به وجود بیاوریم که اشک فرد در بیایید و سوالات غیرحقوقی، تلقینی و القایی از فرد شود و این اعمال مصداق شکنجه است.

 

احمدی با بیان  این که "سوال اصلی اینجاست که آقای پرسشگر چه کسی بوده است؟ " گفت:  اگر فرد سوال کننده جزء ضابطین دادگستری باشد که شکنجه انجام داده و قابل تعقیب است ولی اگر عضو صداوسیما باشد که اصلاً وظیفه این کار را نداشته و خارج از وظیفه‌اش به عنوان کارمند صداوسیما عمل کرده است. کارمند صداوسیما ضابط دادگستری محسوب نمی‌شود.

 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا امکان شکایت و پیگیری از جانب خانواده های دختران با توجه به این که هنوز دادگاهی برگزار نشده و متهم شناخته نشده اند، تصریح کرد: بله. باتوجه به این که پخش مستند بیراهه خلاف قانون بوده است، خانواده ها می توانند از صدا و سیما به جهت پخش این برنامه شکایت کنند. از طرفی باید گفت که اثر منفی و زیان باری که این مستند بر خانواده ها و شخص دختران برجای گذاشت، به هیچ عنوان قابل جبران نیست لذا به همین منظور خانواده ها می توانند از صدا و سیما شکات کنند.

 

وی همچنین ادامه داد: این ماجرا حدود 40 روز پیش اتفاق افتاده است. اگر صدا و سیما اقدام به پخش این برنامه نمی کرد، کسی از این واقعه با خبر نمی شد. از طرفی این پروژه صدا و سیما با شکست سنگینی مواجه شد چراکه مردم بیشتر ترغیب به دیدن فیلم های این دختران شدند در صورتی که هدف از این برنامه آگاهی رسانی و فرهنگ سازی بوده است.

 

احمدی در خصوص اظهارات رنجبران مبنی بر این که خانواده ها درخواست آگاهی رسانی داشتند و این برنامه با درخواست مقام قضائی همراه بوده است، خاطرنشان کرد: در وهله اول باید گفت که به هیچ عنوان مردم درخواست بردن ابروی کسی را نخواهند کرد. درباره درخواست مقام قضائی نیز باید گفت که هیچ گاه مقام قضائی نیز چنین درخواستی نخواهد کرد و در این مسئله قوه قضائیه مظلوم واقع شده است. حتی اگر قوه قضائیه نیز چنین درخواستی داشته باشد می تواند با توجه به امکانات تصویربرداری خود این مطالب را انتشار دهد.

 

 

وی در پایان گفت: نکته مهم این است که فرد پرسشگر چه کسی بوده است. به هیچ عنوان این فرد نمی توانست عضو ناجا یا قوه قضائیه باشد چرا که محتوای سوالات او حقوقی نبوده؛ به همین دلیل می توان اینگونه نتیجه گرفت که این فرد یکی از تهیه کنندگان تلویزیون است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر