کد خبر: 47482
A
عضو کمیسیون آموزش به دیده بان ایران درباره تاثیرگذاری 30 درصد معدل در کنکور خبر داد؛

این قانون هنوز نهایی نشده است/ کشور با کمبود تکنسین و افراد فنی مواجه شده است/ برگزاری کنکور نیز به این دلیل است که در برخی از رشته ها ما با حجم عظیمی از متقاضیان و داوطلبان مواجه هستیم/ داوطلبان روستایی نگران نباشند!

محمد قمی در خصوص حذف کنکور و 30 درصد شرط معدل در آن تصریح کرد: تقریبا می توان گفت کشور از تحصیل کردگان اشباع شده است و در حال حاضر ما با کمبود تکنسین و افراد فنی مواجه شده ایم. در کشور ما اکثر جوانان زمان زیادی را صرف درس خواندن می کنند که عده ای از آنان ظرفیت درس خواندن در سطح بالا را ندارند و اگر به سمت کارهای فنی روی بیاورند، نتیجه بهتری را می گیرند. در تمامی کشورهای دنیا همه مردم به سمت تحصیلات عالیه و دانشگاه ها روی نمی آورند بلکه هر فردی متناسب با استعدادها و ظرفیت های خود اقدام به تحصیل و یا ورود به بازار کار می کنند.

این قانون هنوز نهایی نشده است/ کشور با کمبود تکنسین و افراد فنی مواجه شده است/  برگزاری کنکور نیز به این دلیل است که در برخی از رشته ها ما با حجم عظیمی از متقاضیان و داوطلبان مواجه هستیم/  داوطلبان روستایی نگران نباشند!

دیده بان ایران: چند سالی است مسأله حذف کنکور مطرح شده است و مسؤولان آموزش عالی به مرور در حال اجرای برنامه‌هایی برای حذف کنکور هستند. مسأله تاثیر مثبت یا قطعی سوابق تحصیلی در کنکور نیز یکی از این برنامه‌ها بوده که هر سال به صورتی تصویب شده تا به مرور به سمت حذف کنکور برویم.

 

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور به صورت ۳۰ درصد قطعی تصویب شد ولی این مصوبه اعتراض بسیاری از داوطلبان کنکور را به دنبال داشت. بسیاری از داوطلبان معتقدند اعمال ۳۰ درصد معدل قطعی در کنکور باعث عدم قبولی آنها در رشته مدنظر دانشگاهی خواهد شد.

 

اما در راستای تحلیل و توضیحات بیشتر این طرح تصویب شده، محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: در وهله اول باید گفت که این قانون هنوز نهایی نشده است. از طرفی در دهه 80 ما با ازدیاد داوطلبان ورود به داشنگاه ها مواجه شدیم در صورتی که دانشگاه ها ظرفیت  پذیرش این حجم بالای متقاضیان را نداشتند پس؛ مجبور به برگزاری آزمون سراسری کنکور در آن شرایط بودیم.

 

وی ادامه داد: درحال حاضر برگزاری کنکور نیز به این دلیل است که در برخی از رشته ها ما با حجم عظیمی از متقاضیان و داوطلبان مواجه هستیم همانند رشته های پزشکی، مهندسی، مهندسی پزشکی و برخی از رشته های خاص که متاسفانه دانشگاه های مرتبط با این رشته ها از ظرفیت کمتری برخوردار هستند به همین دلیل است که کنکور در این رشته ها انس گرفته است.

 

 

رئیس دانشگاه آزاد پرند در خصوص حذف کنکور تصریح کرد: تقریبا می توان گفت کشور از تحصیل کردگان اشباع شده است و در حال حاضر ما با کمبود تکنسین و افراد فنی مواجه شده ایم. در کشور ما اکثر جوانان زمان زیادی را صرف درس خواندن می کنند که عده ای از آنان ظرفیت درس خواندن در سطح بالا را ندارند و اگر به سمت کارهای فنی روی بیاورند، نتیجه بهتری را می گیرند. در تمامی کشورهای دنیا همه مردم به سمت تحصیلات عالیه و دانشگاه ها روی نمی آورند بلکه هر فردی متناسب با استعدادها و ظرفیت های خود اقدام به تحصیل و یا ورود به بازار کار می کنند.

 

 

قمی افزود: این افراد نیاز به هدایت به سمت رشته های فنی و بازار کار دارند تا بدین وسیله امور زیربنائی مورد نیاز مردم و کشور با کمبود مواجه نشود. ضرورتی ندارد تمامی مردم به دانشگاه ها راه پیدا کنند. این قاعده و هنجار در تمامی کشورها اجرایی است.   

 

این عضو فراکسیون امید همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از رشته ها در سال جاری نیز مشمول کنکور نبودند. در بسیاری از رشته ها به دلیل وجود ظرفیت در دانشگاه ها داوطلبان بدون برگزاری آزمون کنکور جذب دانشگاه شدند.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم در رابطه با اعتراضات داوطلبان روستایی نیز بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که بیشتر دانمشمندان و فرهیختگان کشور روستایی هستند. داوطلبان روستایی که معدل آن ها در حد مطلوب  و یا عالی است می توانند جذب دا نشگاه ها در رشته های مورد نظر خود شوند به همین دلیل می توان گفت داوطلبان روستایی نیز نگران نباشند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • علائی

    تاثیر معدل کنکور98 لطفا مثبت کنید

ارسال نظر