کد خبر: 48952
A

چینی ها با ردیاب هوشمند به حج می روند

حجاج چینی برای اولین بار با دستگاهی مجهز به ردیاب GPS به عربستان سعودی اعزام می شوند.

چینی ها با ردیاب هوشمند به حج می روند

دیده بان ایران- انجمن اسلامی گروه های قومی در چین اعلام کرده است نخستین گروه اعزامی مسلمانان  برای ادای مراسم حج امسال از 19 آگوست به عربستان سفر کرده و با انداختن یک دستگاه مجهز به ردیاب GPS به گردن، سفری ایمن را تجربه خواهند کرد.

گزارش های منتشر شده نشان می دهد هر دستگاه شامل یک کد QR متصل به یک اپلیکیشن است که در آن عکس، شماره گذرنامه، آدرس و نام کاربر به دو زبان چینی و انگلیسی ثبت شده است.

انجمن اسلامی که نظارت بر سفر حجاج چینی را برعهده دارد ادعا کرده است این اقدام تنها برای ایمن سازی سفر زائرین به سرزمین وحی انجام شده است؛ یک مقام مسئول که نخواسته نامش فاش شود گفته است سازمان های چینی با کمک این برنامه و  GPS موجود به مکان زائران دسترسی پیدا کرده و طی این 40 روز تسهیلات و کمک رسانی به آن ها را به شیوه ای هوشمندانه مدیریت می کنند.

 اما با این حال، کارشناسان بسیاری معتقدند این سیستم برای نظارت بیشتر دولت چین بر شهروندانش - به ویژه اقلیت مسلمان طراحی شده است. چرا که در حال حاضر دولت کمونیستی چین بر تمام جنبه های زندگی  اویغورها نفوذ قابل توجهی پیدا کرده و با استقرار شبکه گسترده ای از دوربین های مجهز به فناوری تشخیص چهره ( دست کم 40 هزار دوربین) بر فعالیت اویغورها در مراکز عمومی از جمله مراکز خرید و ایستگاه های گاز نظارت می کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر