کد خبر: 52421
A

اختصاص 150 میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: 150 میلیون دلار امسال به منظوز مقابله با ریزگردها از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

اختصاص 150 میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها

به گزارش دیده بان ایران، «خلیل آقایی» روز سه شنبه در حاشیه بازدید از طرح های آبخیزداری استان مرکزی شهرستان اراک افزود: مسئولیت توزیع این منابع مالی برعهده سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری وظیفه اجرای طرح های مقابله ای با پدیده گرد و غبار در کشور را برعهده دارد.

وی ادامه داد: حدود 70 درصد این اعتبار به منظور اجرایی کردن راهبردهای مقابله با ریزگردها در اختیار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: 50 میلیون دلار از اعتبارات مذکور برای مقابله با ریزگرد ها و اصلاح و بهبود خطوط برق استان خوزستان تخصیص شده و بر اساس قانون بقیه این اعتبارات نیز در سرفصل ها و برنامه های متنوع مقابله با گرد و غبار در این استان اختصاص یافته است.

آقایی خاطرنشان کرد: بیش از 60 درصد درصد ریزگردهای موجود در کشور منشا خارجی دارد و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور فعالیت هایی را برای مقابله با این کانون ها با همکاری سازمان جهانی فائو در کشورهای اطراف انجام داده است.

وی یادآور شد: 200 میلیون دلار معادل هفت هزار میلیارد ریال امسال از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح های آبخیزداری کشور اختصاص یافته است و این اعتبارات در قالب طرح جامع مدیریت آبخیز در سطح استان ها توزیع شده است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور پیش بینی کرد: با اختصاص این اعتبارات در سال جاری فعالیت های آبخیزداری در 630 حوزه آبخیز 350 شهرستان کشور انجام می شود.

آقایی ادامه داد: عملیات اجرایی و فعالیت های مکانیکی و بیومکانیکی با اختصاص این منابع مالی در 2 هزار طرح آبخیزداری کشور در حال انجام است.

وی افزود: در قالب این طرح ها علاوه بر فعالیت های سازه ای، گابیون بندی، سنگ و ملات فعالیت های نهال کاری، بذر پاشی و کپه کاری نیز انجام می شود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: فعالیت های سازه ای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری کشور تا ابتدای دی ماه پایان یافته و فعالیت های بیولوژیکی در این طرح ها از ابتدای آبان ماه آغاز و تا اسفند ماه پایان می یابد.

آقایی گفت: فعالیت های آبخیزداری با هدف استفاده بهینه از آب های سطحی و جلوگیری از فرسایش آبی و سیلاب انجام می شود.

وی افزود: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور آمادگی دارد برای اجرای فعالیت های آبخیزداری و جلوگیری از هدر رفت آب های سطحی و جاری شدن سیلاب ها 500 میلیون دلار را تا پایان سال جاری جذب کند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور توزیع سوخت جایگزین در مناطقی که از جنگل به عنوان هیزم استفاده می شود، ایجاد کمربند حفاظتی حد فاصل اراضی ملی و مستثنیات و ایجاد 25 هزار هکتار جنگل کاری را از دیگر برنامه های این سازمان در سال جاری عنوان کرد.

استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر