کد خبر: 56308
A
دیده بان ایران بررسی می کند؛

دختران اسوه؛ آخرین دانش آموزان "سوخته در آتش" نخواهند بود/ ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز سیستم گرمایشی استاندارد ندارند

روایت ها درباره علل آتش سوزی در مدارس کشور متفاوت است اما آنچه که اکثر ناظران اجتماعی، رسانه ها و مسئولان آموزش و پرورش نسبت به آن توافق دارند، استفاده از بخاری نفتی و سیستم های گرمایشی غیر استاندارد در مدارس کشور است.

دختران اسوه؛ آخرین دانش آموزان "سوخته در آتش" نخواهند بود/ ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز سیستم گرمایشی استاندارد ندارند

دیده بان ایران_ عرفان اسماعیل زاده : آتش سوزی در مدارس ایران سابقه ای به قدمت سه نسل را به همراه  دارد و تا کنون منجر به مرگ دهها دانش آموز و معلم و سوختگی بیش از 70  دانش آموز از سال 1376 تا کنون شده است.

آتش سوزی در مدرسه شهرستان شفت گیلان در بهمن( 1376)، آتش سوزی در مدرسه روستای سفیلان در آبان( 1383)، مدرسه شهید رحیمی درودزن آذر (1385)، مرگ یـک دانـش‌آموز در آتش‌سوزی خوابـگاه شبانه‌ روز ی در چاه رحمان( آبان 1389)، آتش سوزی در دبیرستان شبانه روزی وابسته به دانشگاه چابهار(آبان 1390)، آتش سوزی در شین آباد پیرانشهر (آذر 1391) از جمله موارد قابل ذکری است که مسئولان هربار پس از وقوع آن با نهایت تاثر و تالم مراتب تسلیت خود را به گوش مردم رسانده و پس از آن به محل کار خود بازگشتند.

آتش سوزی در مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی پیرانشهر یکی از بزرگترین حوادث آتش سوزی در مدارس کشور بود که آن هم به دلیل عدم رعایت استاندارد های فنی در مدارس کشور و استفاده از بخاری نفتی صورت گرفت که منجر به فوت یک دانش آموز، حال وخیم پنج دانش آموز و سوختگی 22 دانش آموزان دیگر شد. 

روایت ها درباره علل آتش سوزی در مدارس کشور متفاوت است اما آنچه که اکثر ناظران اجتماعی، رسانه ها و مسئولان آموزش و پرورش نسبت به آن توافق دارند، استفاده از بخاری نفتی و سیستم های گرمایشی غیر استاندارد در مدارس کشور است.  

اتفاقی که اواخر آذر ماه امسال، یعنی درست در 27 آذر 97 هم دوباره تکرار شد و بخاری‌های غیراستاندارد مدارس خاطره‌  تلخی برای دانش‌آموزان بر جای گذاشت. صبح روز سه شنبه مدرسه غیرانتفاعی اسوه حسنه بر اثر گیر کردن کیف یکی  از دانش آموزان به بخاری نفتی دچار سانحه آتش سوزی شد که البته استفاده‌ از آن بر اساس ابلاغ وزارت آموزش و پرورش "ممنوع " بوده است.

حادثه دلخراشی که  در پی وقوع آن  در مدرسه دخترانه اسوه حسنه زاهدان تاکنون سه نفر از کودکان به علت سوختگی شدید جان‌ خود را از دست داده خانواده های بسیاری را عزادار کردند.

 

وزارت آموزش و پرورش در سال جاری 6هزار میلیارد کسری بودجه دارد.

 

بر اساس آمار وزارت آموزش و پرورش 120 هزار کلاس آموزش و پرورش سیستم گرمایشی استاندارد ندارد. این تعداد کلاس درس حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز را در خود جای داده است. براساس اعلام آموزش و پرورش علاوه بر این تعداد کلاس، ۵۰ هزار اتاق اداری آموزش و پرورش هم در کشور با بخاری نفتی گرم می‌شوند.

 

 

 

این در حالی است که سید محمد بطحایی ظهر امروز(چهارشنبه 28 آذر) در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، ضمن ابراز تاسف برای دانش‌آموزان حادثه مدرسه اسوه حسنه زاهدان و مردم استان سیستان و بلوچستان گفت: وزیر اموزش و پرورش در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، ضمن ابراز تاسف برای دانش‌آموزان حادثه مدرسه اسوه حسنه زاهدان و مردم استان سیستان و بلوچستان گفت: امروز گزارشی در هیات دولت در همین باره ارائه کردم. آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی که باید محیط امنی را برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها ایجاد کند، نیازمند درآمد و اعتبار است ولی خودش نمی‌تواند درآمدزایی کند.

 وی با بیان اینکه نه اینکه دولت بخواهد اعتباری را به آموزش و پرورش اختصاص ندهد بلکه دولت با شرایط خاصی درخصوص منابع اعتباری روبه‌رو است، اظهار داشت:  حیاتی‌ترین موضوع در آموزش و پرورش بحث فضاهای آموزشی و دستگاه‌های گرمایشی غیرایمن است. ما از مجلس می‌خواهیم اگر منابعی وجود دارد آن را طی مدت یکی، دو ساله تخصیص دهد تا بتوانیم یکبار برای همیشه این مشکل نگران‌کننده را از محیط‌های آموزشی برطرف کنیم و بخاری و وسایل غیرایمن از مدرسه بیرون رود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: با توجه به اعتباری که دولت و اموزش دارد تا حذف بخاری از مدارس تا هفت، هشت سال دیگر تغییر ممکن نیست.

 

فریده اولادقباد عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه دولت باید وزارت آموزش و پرورش را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد، اظهار داشت: سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور تنها 10 درصد است در حالی که سهم این وزارتخانه در سایر کشور‌ها از بودجه عمومی بین 15 تا 25 درصد است.

وی با ابراز اینکه بودجه سال جاری وزارت آموزش و پرورش 36 هزار میلیارد تومان است، افزود: وزارت آموزش و پرورش در سال جاری 6هزار میلیارد کسری بودجه دارد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با اعلام اینکه بیش از 95 درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش برای حقوق معلمان، کارمندان اداری و همچنین هزینه‌های جاری صرف می‌شود، اضافه کرد: آیا واقعاً می‌توان با 5 درصد بودجه باقی‌مانده وزارت آموزش و پرورش را به جایگاه واقعی خود رساند؟

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر