کد خبر: 58377
A
گزارش دیده بان ایران از نقد و تحلیل فیلم پول و پورن در سینما روایت

شهناز سجادی، دستیار حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:چهار لایحه جدید در حمایت از زنان توسط معاونت امور زنان و خانواده در دست تدوین است

مستند «پول و پورن» به تهیه کنندگی بنیاد روایت فتح با حضور دکتر شهناز سجادی، دستیار ویژه حقوق شهروندی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و فاطمه دانشور عضو سابق شورای شهر تهران و موسس ‌‌مدیر بنیاد مهرآفرین در تالار مجتمع فرهنگی و هنری اسوه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

شهناز سجادی، دستیار حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:چهار لایحه جدید در حمایت از زنان توسط معاونت امور زنان و خانواده در دست تدوین است
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران  ؛ مستند پول و پورن در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه به نمایش در آمد و مورد نقد و بررسی کارشناسان قرار گرفت. موضوع  مستند "پول و پورن" درباره قاچاق دختران ایرانی و کارگردان آن مهدی نقویان است. 

 

براساس همین گزارش در این مراسم مستند پول و پورن به نمایش در آمد و در ادامه آن فاطمه دانشور در جمع بندی نهایی از این مستند گفت: "مستند پول و پورن به نقد جنبه های زندگی اشرافی و استفاده فضای مجازی اشاره کرده است. اما در بررسی پدیده قاچاق زنان موضوع فقر اقتصادی و فرهنگی به هیچ وجه مورد بررسی قرار نگرفته و این موضوع جزو جنبه های مورد غفلت قرار گرفته این فیلم است. ما متاسفانه به جنبه های اقتصادی و فرهنگی قضیه تن فروشی را مورد بررسی قرار نداده ایم. اکنون که این فرصت فراهم شده تا تابو و خط قرمز سال های گذشته پرداخته شود. لازم است این قضیه در فضای اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد" 

 

فاطمه دانشور، فعال اجتماعی و عضو پیشین شورای شهر تهران در ادامه افزود مکان‌های تن فروشی زنان در کرج، تهران، مشهد، ورامین و قم  زیاد است.

 

دانشور افزود: «با دو وزیر درخصوص این کودکان و زنان صحبت کرده و مشکلشان رامطرح کردم   اما هر دو به‌گونه‌ای واکنش نشان دادند و وانمود کردند که تعداد این کودکان کم است و رقم مهمی نیست.»

 

 دانشور افزود: «زمانی که شناسنامه نباشد آن کودک از بسیاری خدمات اجتماعی مانند آموزش و دیگر خدمات محروم می‌شود. به عنوان مثال کودک مراجعه کننده ۱۴ ساله‌ای بود که تا به این سن نتوانسته بود شناسنامه بگیرد. این دسته از کودکان به علت نداشتن شناسنامه نمی‌توانند در مدرسه ثبت نام کنند و شرافتمندانه‌ترین شغل ممکن هم برایشان دستفروشی است.»

 

او گفته: «بسیاری از این کودکان خرده فروش مواد مخدر هستند.  مسیری جز بزه برایشان نمی‌ماند و قتل هم یکی از کارهایی است که ممکن است انجام دهند.  سؤال اینجاست که این غفلت‌ها تا چه زمانی ادامه‌دار خواهد بود؟ تا چه زمانی باید منتظر حمایت از کودکان باشیم و چقدر باید صبر کنیم تا لایحه حمایت از کودکان به تصویب برسد.»

 

آمار کودکان متولد خارج از نکاح تکان دهنده است.تنها در مورد 600 کودک خارج از نکاح به من مراجعه شده است. بسیاری هم به من مراجعه نمی‌کنند. آمار کودکان بدون شناسنامه از چند میلیون هم بیشتر است. کودکانی که به علت تابعیت پدر خارجی و ... تاکنون نتوانسته‌اند شناسنامه بگیرند.»

 

شهناز سجادر پایان خاطر نشان کرد:چهار لایحه جدید در حمایت از زنان توسط معاونت امور زنان و خانواده در دست تدوین است تا زمینه های قانونی مقابله با خشونت علیه زنان فراهم شود

 

 

فاطمه دانشور افزود: هر چه هست، آمارهای غیررسمی است؛ هر چه مربوط به زنان معتاد، زنان معتاد باردار و زنان آسیب‌دیده است، هر چه مربوط به نوزادان معتاد، نوزادان درگیر خانواده‌های آسیب‌دیده، نوزادان بدسرپرست، کودکان کار، کودکان حمل‌کننده مواد مخدر و برده- کودک است. همه آمارهای غیررسمی است که در ‌هزار توی آسیب‌های اجتماعی تنیده و هیچ‌وقت عددهای رسمی از آن بیرون نمی‌آید، مگر محدود، مگر از زبان گردانندگان سازمان‌های مردم نهاد و از یک محله و منطقه یا چند شهر آسیب‌دیده. آمارهایی که از درگیری ١٥‌هزار زن کارتن‌خواب و زن بودن ١٠‌درصد معتادان و باردار بودن ٥٠٠ زن معتاد و بی‌خانمانی‌ هزار زن و تکدی‌گری ٥٠٠ نفر دیگر حکایت دارد. اعداد غیررسمی با آسیب‌های غیررسمی و افرادی غیررسمی‌تر، چرخه عجیبی از بحران‌ها را پدید آورده؛ افرادی که نه تولدشان گواهی دارد و نه مرگشان. مثل سایه می‌آیند و می‌روند و کسی هم از سرنوشت‌شان خبری نمی‌گیرد، مثل زنان کارتن‌خواب، زنان معتاد، زنان گرفتار آسیب و نوزادانشان، کودکانشان که وضع وخیم‌تری از سرگردانی را دارند. افراد کم سن و سالی که هیچ‌کجا جایی ندارند و در هیچ آماری گنجانده نمی‌شوند و پشت نیمکت هیچ کلاس درسی نمی‌نشینند اما تا جان دارند، چهارراه‌ها را گز کرده‌اند و سر از بیغوله‌ها درآورده‌اند، برده جنسی شده‌اند و حمل‌کننده مواد مخدر و تن فروش. کودکانی که حالا چندین‌سال است از سوی سازمان‌های مردمی، پناه داده شده‌اند، خودشان و مادران آسیب‌دیده‌شان.

 

در ادامه شهناز سجادی دستیار ویژه حقوق شهورندی معاون اول رئیس جمهور در تحلیل خود از مستند پول و پورن گفت: آنچه در این فیلم نشان داده شد متاسفانه تن فروشی از نوع سازمان یافته است. اگر این اتفاق ناگوار واقعا افتاده باشد باید نسبت به آن واکنش نشان دهیم. قبلا طرح این بحث ها ممنوع بود به نوعی خط قرمز محسوب می شد. اما همین که این اتفاق ناگوار مورد توجه بخشی از حاکمیت قرار گرفته نقطه مثبت این مستند است و البته نشان دهنده علامت هشداری در جامعه و از سوی دولتمردان جدی گرفته شود. معاونت زنان با پیشنهاد لایحه منع خشونت علیه زنان سعی دارد بخشی از از معضلات را در سطح حاکمیتی حل کند. اما متاسفانه این لایحه در قوه قضاییه مانده است. آیا نباید از قوه قضاییه پرسید با توجه به معضلات مشهود جامعه تعیین تکلیف نشدن آن چه فایده ای دارد. 

 

شهناز سجادی، دستیار حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان اینکه موضوع کودک همسری موضوع جدیدی نیست و ریشه در سنت و رسوم کشور دارد گفت: روزی که برای دفاع از طرح مقابله با کودک همسری در مجلس حاضر بودم از اعضای کمیسیون پرسیدم آیا حاضرید کودکانتان را به ازدواج در بیاورید؟ این نوع ازدواج مخصوص فقر، اعتیاد، خانواده‌های آسیب‌دیده و دارای فقر فرهنگی است. فرزندان این نمایندگان که در ناز و نعمت بزرگ می‌شود و تا مقاطع بالای تحصیلی و حتی در خارج از کشور تحصیل می کنند؛ اما در نهایت شاهد بودیم که کمیسیون این طرح را رد کرد.

 

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه تعریف سن بلوغ برای دختران در ۹ سالگی و برای پسران در ۱۵ سالگی باعث ایجاد این اشکال شده است، اظهار کرد: ممکن است کودکی در آفریقا در سن ۷ سالگی بالغ شود اما ما با مناطق دیگر دنیا کاری نداریم. در جامعه ما دختران ۹ ساله آثار بلوغ را به همراه ندارند و دختران ایرانی اکثرا در ۱۳ تا ۱۴ سالگی بالغ می‌شوند. مشکل این است که نمی‌خواهیم سن بلوغ را تغییر دهیم.

 

وی افزود: به این ترتیب در ۹ سالگی برای دختران و ۱۵ سالگی برای پسران به فرد هم مسئولیت کیفری، تکالیف مذهبی و هم امکان ازدواج می‌دهیم. این در حالیست که همین فرد نمی‌تواند حتی یک حساب پس انداز باز کند، یک پراید بخرد، گواهینامه بگیرد یا حتی به دادگاه دادخواست بدهد. به هر ترتیب در وضعیت یک بام و دوهواییم.  هم یکسری مسئولیت‌ها و فشارها را به فرد وارد می‌کنیم و هم او را کودک می‌دانیم.

 

ازدواج کودکان یا کودک‌همسری در ایران در سال‌های اخیر روز به افزایش است. فعالان حقوق کودک می‌گویند این پدیده در آینده بر سلامت خانواده‌های ایرانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

آمار بالای ازدواج کودکانی که پیش از رسیدن به بلوغ فکری و ذهنی ازدواج می‌کنند از گستردگی این پدیده در ایران حکایت دارد. سن ازدواج در ایران بر مبنای “بلوغ جنسی” تعیین شده در حالی که به گفته کارشناسان، بلوغ جنسی تنها بخشی از ابعاد بلوغ  کامل انسان است. رشد، آگاهی، آموزش و آزادی در انتخاب، اساسی‌ترین و انسانی‌ترین شروط برای تشکیل خانواده است.

 

آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران‌ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق، بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر