کد خبر: 70494
A

سانسور خبرگزاری "ایسنا" درباره سانسور

روز گذشته کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران با انتشار گزارشی به وضعیت رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی در ده کشور جهان پرداخت که نام ایران و ترکمنستان هم در این لیست دیده می‌شود. وضعیت رسانه‌ها در یمن و سوریه نیز وخیم گزارش شده است.

سانسور خبرگزاری "ایسنا"  درباره سانسور

به گزارش دیده بان ایران؛ اریتره از منظر سانسور مطبوعات بدترین کشور جهان اعلام شده است. وضعیت اطلاع‌رسانی و سانسور در کشورهای کره شمالی، چین، ایران و عربستان سعودی نیز بسیار وخیم ارزیابی شده است. این نتیجه گزارشی است که از سوی کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران (CPJ) منتشر شده است. مرکز این کمیته در آمریکا واقع است.

در این گزارش وضعیت سانسور در سه کشور اریتره، کره شمالی و ترکمنستان بدتر از سایر کشورها اعلام شده است.

افزون بر آن این گزارش به  تبدیل شدن رسانه‌ها در برخی از کشورها به بلندگوی دولت اشاره کرده و از کنترل شدید دولتی بر رسانه‌ها انتقاد کرده است.

در این کشورها مجالی برای شکل‌گیری روزنامه‌نگاری مستقل وجود ندارد و روزنامه‌نگارانی که رویکردی انتقادی نسبت به عملکرد دولت‌ها داشته باشند یا ناگزیر به مهاجرت شده و یا توسط حکومت زندانی می‌شوند.

محدودیت‌های پیش بینی شده برای اطلاع‌رسانی در این کشورها تنها محدود به مطبوعات و رادیو و تلویزیون نمی‌شود. در شماری از این کشورها امکان دسترسی به اینترنت از طریق فیلترینگ محدود شده است. دولت‌های این کشورها با کنترل شبکه‌های اجتماعی مانع اطلاع‌رسانی آزاد و اشتراک اخبار می‌شوند.

 

بر اساس این گزارش کره شمالی تحت رهبری کیم جونگ اون ارسال پارازیت بر روی امواج رادیو را گسترش داده و از این طریق مانع از کسب خبر توسط شهروندان این کشور می‌گردد.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران نوشته در عربستان سعودی، رسانه‌ها عمدتا تحت کنترل دولت این کشور قرار دارند. گزارش یاد شده از تسلط محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان بر رسانه‌ها در آن کشور خبر داده است. به باور کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران دسترسی مردم عربستان به اطلاعات در دوره فعالیت محمد‌بن سلمان وخیم‌تر از گذشته شده است.

در چین نیز "دیوار آتش بزرگ" مانع از دسترسی شهروندان به اینترنت می‌شود و امر رصد کردن استفاده شهروندان از شبکه‌های اجتماعی داخلی را برای مسئولان حکومتی تسهیل می‌کند.

گفتنی است در همین رابطه؛ خبرگزاری ایسنا بدون نام بردن از ایران نوشت:  «کمیته حفاظت از خبرنگاران» که در آمریکا مستقر است، در گزارشی نوشت: رسانه، تحت سه مدل از بدترین رژیم‌ها شامل اریتره، کره‌شمالی و ترکمنستان همچون سخنگوی این کشورها عمل کرده و هرگونه روزنامه‌نگاری مستقل، از سوی اتباع خارج‌نشین این کشورها بوده است.

دیگر کشورهای این لیست که بدترین‌ها برای رسانه‌ها محسوب ‌شدند، "ترکیبی از تاکتیک‌های آشکار مانند اذیت و آزار و بازداشت خودسرانه و همچنین رصد پیچیده و هک هدفمند برای ساکت کردن مطبوعات مستقل" را به کار بستند.

این گروه عنوان کرد، عربستان، چین و ویتنام اقدام به زندانی کردن و آزار روزنامه‌نگاران و خانواده‌های آن‌ها کرده و همچنین در نظارت دیجیتال و سانسور اینترنت و رسانه‌های اجتماعی وارد شده‌اند.

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر