کد خبر: 73339
A

گزارشی درباره رفتار و رویکرد نمایندگان مجلس و همسرانشان در پارلمان / از اظهارات عاشقانه در تریبون های مجلس تا همسرم را استخدام کن تا استیضاح نشوی!

در دوره‌های مختلف مجلس اتفاقات و حواشی زیادی حول محور خانواده نمایندگان مجلس ایجاد شده است که در این گزارش به برخی از‌آنها پرداخته می‌شود.

گزارشی درباره رفتار و رویکرد نمایندگان مجلس و همسرانشان در پارلمان / از اظهارات عاشقانه در تریبون های مجلس تا همسرم را استخدام کن تا استیضاح نشوی!

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ مدرس نماینده مردم در مجلس شورای ملی شده بود. دیگر همه او را در تهران به عنوان یکی از رجال مهم کشور می‌دانستند. نزدیک جنگ جهانی اول بود که بیماری حصبه بین مردم شایع شد، از قضا دختر ایشان هم به این بیماری مبتلا شد. هنگامی که دختر مدرس در تب بیماری حصبه می‌سوخت و پزشک معالجش اصرار داشت که باید او را به شمیران منتقل کنند، شهید مدرس گفت: همه فرزندان این مملکت فرزندان من هستند، نمی‌پسندم که فرزند من به ییلاق منتقل شود و دیگران در محیط گرم تهران و یا جاهای دیگر در شرایط سخت باشند؛ مگر آنکه برای همه آنها چنین شرایطی فراهم شود. نمایندگان مجلس از بدو ورود به این نهاد همواره در معرض ارزیابی جامعه هستند. بنابراین باید بیش از افراد عادی به رفتار و کردار خودشان توجه داشته باشند، اما سوی دیگر ماجرا به خانواده نمایندگان مجلس ارتباط دارد، یعنی همسر و فرزندان نمایندگان مجلس هم در معرض توجه افکار عمومی هستند که مبادا از جایگاه منتخبان مردم به نفع خانواده سوءاستفاده شود. در دوره‌های مختلف مجلس اتفاقات و حواشی زیادی حول محور خانواده نمایندگان مجلس ایجاد شده است که در این گزارش به برخی از‌آنها پرداخته می‌شود.

ازدواج‌های شیرین

بسیاری موارد پیش آمده که زن و شوهر نماینده مجلس بودند و با آشنایی از افکار یکدیگر پیوند زناشویی بستند مانند عاتقه صدیقی نماینده دوره اول؛ دوم و سوم مجلس که با شهید محمدعلی رجایی نماینده دوره اول مجلس ازدواج کرد. جمیله کدیور نماینده دوره ششم مجلس نیز همسر سیدعطاءا... مهاجرانی نماینده دوره اول مجلس شد. فاطمه کروبی نماینده دوره پنجم مجلس با مهدی کروبی نماینده چند دوره مجلس ازدواج کرد. طاهره رضازاده نماینده دوره ششم مجلس همسر محمدابراهیم اصغرزاده نماینده دوره سوم مجلس شد یا نیره اخوان بیطرف نماینده دوره‌های پنجم، هفتم، هشتم و نهم مجلس با حسن کامران دستجردی نماینده دوره‌های چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم مجلس ازدواج کرد.

انتظار سخنرانی همسر آقای رئیس مجلس

اما همه اتفاقات به شیرینی ازدواج نمایندگان مجلس نبود و برخی اوقات اظهارات همسران نمایندگان مجلس به چالش تبدیل شده است مانند طیبه ماهروزاده همسر حدادعادل که طرح ساخت مدرسه غیرانتفاعی برای تحصیل پسرش دردسرساز شد. قبل از آن هم یعنی زمانی که حدادعادل رئیس مجلس بود ماهروزاده عملکردهایی داشت که با انتقاد مواجه می‌شد مانند روزی که دارالنشر لبنانی الهادی کنفرانس بین‌المللی بزرگی را برگزار کرد؛ زمانی که مراسم به پایان رسید و جمعیت حاضر بلند شدند که بروند؛ ناگهان ماهروزاده وارد سالن شد و ردیف اول نشست. صاحب مجلس که داشت خداحافظی می‌کرد ناگهان از حضار در حال خروج درخواست کرد بمانند! چراکه همسر رئیس مجلس ایران می‌خواهد سخنرانی کند!

خرید سکه به اعتبار همسر؟

شایعه خرید 38 هزار سکه از سوی همسر سیده فاطمه حسینی نماینده مجلس دهم هم خبرساز شد. پس از این موضوع، وی در بیانیه‌ای ضمن تکذیب خرید سکه از جانب خودش یا خانواده‌اش از بانک مرکزی درخواست کرد تا اگر سندی مبنی بر خرید سکه توسط خود یا نزدیکانش وجود دارد آن را در اختیار رسانه‌ها قرار بدهد. پس از این نامه، سید‌محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی ادعای خرید سکه از سوی همسر حسینی را تکذیب کرد.

استخدام کن؛ استیضاح نشو!

برخی اوقات هم شایعه‌های زیادی درباره درخواست‌های غیرقانونی نمایندگان مجلس برای خانواده‌هایشان منتشر می‌شود. مانند سال 97 که شایعه شد یک نماینده مجلس در ازای اخذ وعده استخدام همسرش از استیضاح علی ربیعی که وزیر کار بود منصرف خواهد شد اما ربیعی تن به این خواسته نداد و وضعیت استخدامی همسر آن نماینده هم معلوم نشد.

ابراز عشق از پشت تریبون مجلس

برخی اوقات نمایندگان مجلس به ابراز عشق به همسرانشان از پشت تریبون مجلس می‌پردازند مانند اردیبهشت 95 حسن کامران از همسرش تشکر ویژه کرد و گفت: در 5 دوره نمایندگی‌ام تاخیر و مرخصی نداشته‌ام و بنده و خانم اخوان در این 38 سال در نظام مُفتی کار کرده‌‌‌ایم. من مدیون خانم اخوان هستم و از ایشان تشکر ویژه دارم که بدون ادعا خانم هستند. ایشان در سفری که به خارج از کشور داشت حق ماموریت دریافت نکرد. داریوش قنبری هم نماینده‌ای بودکه عشق به همسرش را نمایان کرد. داریوش قنبری نماینده دو دوره قبلی ایلام در مجلس در حالی که همچنان بعد از فوت همسرش تنهاست، در کنار قبر همسرش، برای خودش نیز، قبری را تدارک دیده است تا اگر روزگاری عزم سفر به دیار آخرت داشت، در کنار همسرش آرام یابد. قنبری سنگ قبر خود را نیز آماده کرده و بر روی آرامگاه همسرش، عکسی از وی، به همراه نوشته‌ای عاشقانه، نقش بسته است: حتی مرگ نیز ما را از هم جدا نخواهد کرد.

همسران قربانی رسالت نمایندگان

در حمله تروریستی 17 خرداد 96 هم ادعا شد ضاربان همسران دو نفر از نمایندگان را به گروگان گرفتند. برخی سایت‌ها نوشتند: «همسران زهرا سعیدی نماینده مبارکه و سمیه محمودی نماینده شهررضا در مجلس شورای اسلامی که از سوی تروریست‌ها در ساختمان اداری مجلس گروگان گرفته شده بودند، دقایقی قبل آزاد شدند.» اما سمیه محمودی این ادعا را رد کرد و گفت: «همسر بنده در دفتر نمایندگی و طبقات مجلس حضور داشت که نیم ساعت پیش پایین آمد و اکنون کنارم است.» اما زهرا سعیدی گفته بود: «طی این عملیات تروریستی همسر بنده به همراه همسر سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی محبوس شده بودند. همسر بنده دقایقی پس از همسر سمیه محمودی نجات یافت و اکنون حال وی مساعد است.»

همسرانی که فداکار هستند

اما همسران نمایندگان فداکار هستند و باید محیطی را فراهم کنندکه نمایندگان مجلس با آرامش به وظایف محوله عمل کنند. همسر علی مطهری از جمله زنانی است که تلاش زیادی می‌کند تا همسرش به وظایف نمایندگی عمل کند. او در پاسخ به این سوال که مشغله کاری ایشان در کار خانه تأثیری نمی‌گذارد؟ می‌گوید: «نمی‌شود بگوییم اصلاً تأثیر ندارد. وقت‌هایی است که مثلاً مصاحبه دارد و یا موضوع مهمی در مجلس در دستور کار است یا سخنرانی مهمی دارد و... آن زمان زندگی خانوادگی ما هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. برخی وقت‌ها هم این اتفاق می‌افتد و از ما می‌خواهد که این وضع را تحمل کنیم؛ به ویژه زمانی که اخبار و برنامه‌ای سیاسی می‌بینند، هیچ کدام از فرزندانم حق سر و صدا کردن ندارند.» یا نرجس انصاری در واکنش به اینکه شما با آقای لاریجانی هم نسبت فامیلی دارید آیا شده آقای مطهری با آقای لاریجانی در مجلس بحثی کرده باشند و در زندگی خانوادگی هم این موضوعات سرایت کند؟» توضیح داد: شاید دو سه بار در مجلس نظراتشان با هم مخالف بوده باشد. اما به هیچ عنوان روابط سیاسی به داخل خانه کشیده نمی‌شود و با هم بسیار شوخی می‌کنند.

 

منبع: ارمان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر