کد خبر: 75891
A
دبیر کارگروه محیط زیست معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری:

وضعیت آلودگی هوا در سال های آینده بدتر می شود/ در کشور ما به محیط زیست اهمیت چندانی داده نمی‌شود

اسماعیلی با تاکید بر اینکه آینده آلودگی در کلانشهرها بستگی به شرایط اقلیمی دارد، گفت: اگر با همین اقدامات فعلی دولت پیش برویم آینده کلانشهرهای کشور از نظر آلودگی هوا به شرایط اقلیمی کشور بستگی دارد. در واقع اگر ما باد و باران بیشتری در آینده داشته باشیم روزهای آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند در غیر این صورت شرایط فعلی در سال‌های آینده ادامه پیدا می‌کند و حتی ممکن است که وضعیت بدتر شود.

وضعیت آلودگی هوا در سال های آینده بدتر می شود/ در کشور ما به محیط زیست اهمیت چندانی داده نمی‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ دکتر عباس اسماعیلی علل و عوامل آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور به وپژه پایتخت را متشکل از عوامل پیچیده انسانی و طبیعی دانست و اظهار کرد: منشا آلودگی هوا حاصل عوامل پیچیده انسانی و طبیعی است که عامل انسانی آن از رفتار و شیوه زندگی ما در صنعت نشات می گیرد و عامل طبیعی آن نیز به یک سری عوامل اقلیمی نظیر کاهش بارندگی، خشکسالی فرسایشی همچنین عوامل درونی و بیرونی که از مناطق کشورهای همسایه وارد شود، بر می گردد. بنابراین  رفع این معضل نیز به اقدامات پیچیده نیازدارد و با یک نسخه ساده نمی توانیم مشکل آلودگی هوا را حل کنیم بلکه باید با توجه به شرایط و عوامل مختلف به شیوه‌های مختلفی بر با آن برخورد شود.

وی در ادامه به مهم ترین راهکار رفع معضل آلودگی هوا در کلانشهرها اشاره کرد و تصریح کرد: حل این مشکل یک راهکار بیشتر ندارد و آنهم این است که باید موانع انتشار آلودگی در شهرها به طرق مختلف کاهش پیدا کند چرا که علت عمده این آلودگی‌ها وجود سوخت‌های فسیلی  و حمل و نقل است و برای رفع این معضل ما یکسری برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت احتیاج داریم که اغلب همه این راهکارها را کم و بیش می دانند.

دبیر کارگروه محیط زیست معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری خاطر نشان کرد: هوای شهرها دقیقاً همانند یک اکوسیستم هستند و این اکوسیستم نیز یک ظرفیت مشخصی از انتشار انواع آلودگی ها دارد. در واقع خودروهایی که در درون این اکوسیستم قرار می گیرند هر کدام ظرفیت مشخصی برای انتشار انواع آلودگی از جمله آلودگی ناشی از دود کامیون، موتور، دود خودرهایی با بنزین های استاندارد یورو ۴ و غیره دارند بنابراین اگر تولید این آلودگی ها بیش از ظرفیت باشد مطمئناً به افراد و محیط زیست آسیب وارد می‌شود.

دکتر اسماعیلی با تاکید بر اینکه مشکل آلودگی کلانشهرهای کشور از جمله تهران با کاهش تراکم وسایل نقلیه قابل رفع است،‌گفت: ما باید ابتدا تراکم نقلیه در کلان‌شهرها را تعریف کنیم و حد مجاز این تراکم را تعیین کنیم این در حالی است که متاسفانه میزان این تراکم سال به سال در شهرهای ما افزایش پیدا می کند بطوریکه اگر طرح زوج و فرد را برای خودروها در سال ۹۸ اجرایی می کنیم این اقدام تاثیر چندانی در کاهش میزان آلودگی هوا ندارد چرا که ما هر سال تعداد  خودروهایی افزایش می یابد.

 شیوه مدیریتی فعلی پاسخ کافی را برای رفع چالش آلودگی هوا نداده است

استاد گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این سوال که آیا این روند آلودگی هوا در کلانشهرهای ما نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است، گفت: بخشی از افزایش یا کاهش این  معضل به شرایط اقلیمی بستگی دارد چرا که هر زمان باران یا باد  بوزد، حال هوا خوب است و ما فکر می‌کنیم که این هوای خوب نتیجه کارایی دستگاه‌ها بوده  و  اقدامات آنها به ثمر رسیده است که وقتی به سکون هوا بر می‌خوریم همان آلودگی را احساس می‌کنیم. اما به طور کلی شیوه مدیریتی فعلی پاسخ کافی را برای رفع چالش آلودگی هوا نداده است.

چشم انداز وضعیت کلانشهرهای ایران در آینده

این مقام مسئول در معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص چشم انداز وضعیت آلودگی هوا طی چند آینده نیز اظهار کرد: بخشی از این موضوع به اقدامات حکمرانی و دولتی بستگی دارد اینکه آیا دولت سیاست جایگزینی خودروهای گازسوز، سوخت استاندارد و غیره را اجرایی خواهد کرد؟. اما اگر با همین اقدامات فعلی دولت پیش برویم آینده کلانشهرهای کشور از نظر آلودگی هوا به شرایط اقلیمی کشور بستگی دارد. در واقع اگر ما باد و باران بیشتری در آینده داشته باشیم روزهای آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند در غیر این صورت شرایط فعلی در سال‌های آینده ادامه پیدا می‌کند و حتی ممکن است که وضعیت بدتر شود.

نیازمند فرهنگ سازی در زمینه آلودگی هوا هستیم

وی تاکید کرد: به نظر من در حوزه رفع آلودگی هوا نیازمند  انجام یکسری اقدامات فرهنگی و آموزشی نیز هستیم تا مردم بدانند تا حد امکان و به صورت غیرضروری خودروهای خود را بیرون نیاورند ممکن است اگر در زمینه خسارت پنهان و آشکار این آلودگی‌ها و شیوع بیماری‌های صعب‌العلاج در آینده اطلاع رسانی دقیقی صورت بگیرد مردم نیز از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنند.

حمایت از طرح های فناورانه کاهش آلودگی هوا

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: ما در معاونت علمی ریاست جمهوری از کلیه راهکار های فناورانه که از سوی  شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهشگران یا صنعتگران ارائه شده باشد و بتواند به کاهش آلودگی کمک کند، حمایت و پشتیبانی می‌کنیم چرا که مطلوب ما این است که با روش های فناورانه بتوانیم به طریقی این آلودگی را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که کشورهای دیگر دنیا چه راهکارهایی برای رفع آلودگی معضل آلودگی هوا به کار گرفته‌اند، گفت: این کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته  به کار گرفتن یک سری اقدامات از جمله توجه به منابع طبیعی، همچنین تغییر شیوه زندگی و اهمیت به سلامت محیط زیست توانستند با این موضوع مقابله کنند. اما در کشور ما به این مسئله یعنی محیط زیست اهمیت چندانی داده نمی‌شود و حتی محیط زیست،  جنگل‌ها و مراتع در کشور ما تخریب می شوند،  اگر چه موضوع تحریم و به تبع آن مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه نیز در این زمینه تاثیرگذار است و موجب شده مردم از  حمل و نقل قدیمی و فرسوده که آلودگی هوا را تشدید می کند استفاده کنند که البته به دلایل فرهنگی در جامعه ما تلاش می شود منافع مادی به صورت آنی تر تامین شود و توجهی به  آینده فرزندان نداریم.

ضرورت تدوین سند آلودگی هوا در کشور

دبیر کارگروه محیط زیست ستاد توسعه فناوری‌­های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری بر ضرورت تدوین سند آلودگی هوا در کشور تاکید کرد و افزود: قطعاً اقدامات زیادی در زمینه رفع آلودگی هوا در کشور صورت گرفته است بنابراین باید چنین سندی تدوین شود تا بتوانیم این اقدامات را به صورت  برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اجرایی کنیم و این یعنی یک برنامه زمان بندی شده برای اجرای آن تعریف شود. ضمن اینکه باید میزان تراکم ماشین با توجه به حجم هوای ساکن در هر کلانشهری با توجه به شرایط اقلیمی آن برنامه ریزی شود و اگر هوا آلوده می‌شود سعی نکنیم صرفا در همان روزهای آلوده طرح  زوج و فرد خودروها را اجرا کنیم بلکه از چند روز قبل این برنامه ریزی ها اجرایی شود تا به بحران آلودگی نرسیم./ شفقنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر