کد خبر: 81549
A
حمایت حبیب الله پیمان از ایده پارلمان آب

حبیب الله پیمان : ایجاد هم آهنگی و گفت و گو بین همه نهادهای مردمی و ذی نفعان شرط اول و ضروری تشکیل پارلمان آب است

وجه تمایز نهادها و تشکل های مدنی از احزاب و تشکل های سیاسی در این نیست که آنها از پرداختن به امر سیاسی، منجمله اصلاح و یا تغییر ساختارهای سیاسی خود داری می کنند

حبیب الله پیمان : ایجاد هم آهنگی و گفت و گو بین همه نهادهای مردمی و ذی نفعان شرط اول و ضروری تشکیل پارلمان آب است

به گزارش سایت دیده بان ایران به دنبال صدور بیانیه های مرتبط با ۲۸ فروردین روز چهارمحال و بختیاری و ارائه پیشنهاداتی نظیر لغو شورای عالی اب ؛ ایجاد پارلمان اب به عنوان مکانیزم دمکراتیک تصمیم گیری و تصمیم سازی در مورد آب و همچنین تشکیل دادگاه قانون اساسی بازتاب های مختلفی در سطح نهادهای مدنی و سیاسی داشت. دکتر حبیب الله پیمان عضو کمیته رهبری «شورای فعالان ملی مذهبی» و از اعضای مؤسس و دبیرکل «جنبش مسلمانان مبارز» در خصوص این واکنش ها نوشت :

  وجه تمایز نهادها و تشکل های مدنی از احزاب و تشکل های سیاسی در این نیست که آنها از پرداختن به امر سیاسی، منجمله اصلاح و یا تغییر ساختارهای سیاسی خود داری می کنند، بلکه  تمایز ان ها را در دو بخش می توان متمایز کرد: تشکل های مدنی بر خلاف احزاب سیاسی نظر به سیاست رهایی بخش دارند که در عرصه عمومی و توسط نیروهای فعال در جامعه مدنی شکل می گیرد نه در حوزه حکومت و نهادهای رسمی دولتی. در آن سو احزاب سیاسی تسخیر و بکارگیری آن را شرط  لازم برای  ایجاد تغییر در سیاست و جامعه و اقتصاد از طریق مهندسی اجتماعی می دانند و بر مبنای ان عمل می کنند.

 تمایز دیگر نهادهای مدنی و در این جا تشکل های محیط زیستی و ... با احزاب در جنبه راهبردی است، در تشکل های مدنی مبنا و بستر اصلی و اولیه شکل گیری تغییرات اجتماعی جامعه مدنی است و بذر و نهال  مناسبات جدید در متن جامعه کاشته می شود و در جوار مناسبات رو به زوال موجود رشد می کند و از آنجا به عرصه حکمرانی تسری وگسترش پیدا می کند، نه بالعکس.

 نیروها عامل و کارگزار نیز دراین راهبرد،  نیروهای فعال  ـ فکری و یدی - در جامعه مدنی اند که در انجمن ها، شوراها و تشکل های صنفی و مدنی دموکراتیک برابری خواه  گردآمده و انسجام یافته اند، نه اقلیت نخبه ای که رهبری احزاب حاکم را دردست دارند.

 

شورای اسلامی در هر شهر و ناحیه منتخب مردم است و قانونا حق و مسؤلیت دارد از هر نوع تجاوز به حقوق مردم منطقه و منابع طبیعی و برساخته ضروری برای زندگی آن مردم ممانعت به عمل آورد. این امر دیگر نهادهای مدنی و تشکل های مردم نهاد مستقل را از حق پی گیری حقوق و مطالبات  قانونی مردم باز نمی دارد و اگر این نوع تشکل ها ـ انجمن ها ی محلی، صنفی و زیست محیطی و تعاونی های تولید و مصرف ـ در شهر فعالیت دارند بهتراست در حمایت از خواسته عمومی که در بیانیه شورای اسلامی منعکس است ، بطور موازی و همآهنگ با آن و با یکدیگر مستقلا وارد عمل شوند و دراین راه از همه ظرفیت های قانونی و حقوق مدنی و شهروندی خود استفاده کنند.

ورود مراجع قضایی برای رسیدگی به موضوع مستلزم طرح شکایت رسمی همراه با مستندات از سوی شورای شهر، نهادها وتشکل های مدنی ( اشخاص حقوقی) و یا به امضای جمعی از مردم به عنوان اشخاص حقیقی است .  که اگر تاکنون تهیه وارسال نشده است ، همه باید جداگانه و یا به صورت جمعی انجام آن را برعهده گیرند.

برای ایجاد هم آهنگی بین همه نهادهای مردمی و اهالی شهرها و مناطقی که در این قضیه ذی نفع هستند، و با هدف ایجاد مقدمات تشکیل پارلمان آب، مفید است که شورا بلافاصله از همه نهادهای فعال دراین زمینه و قشرهای اجتماعی ذی نفع بخواهد تا نمایندگانی برای شور وگفت و گو در موضوع و ایجاد همآهنگی در نحوه پی گیری اعزام کنند. این امر درعین حال کار مداخله وکارشکنی و اختلاف افکنی های احتمالی متجاوزان  را دشوار می سازد.

منطقی است که استفاده از ظرفیت های قانونی در اولویت  قرار گیرد و در تهیه  و ارسال شکایات از نظرات کارشناسی افراد خبره استفاده شود، ضمن آن که این اقدامات هرگز نیروهای جامعه مدنی و نهادها وتشکل های مختلف ذی ربط و‌ کل اهالی را از ادای مسؤلیت مستقیم در استیفاء و حفاظت از حقوق ، منابع و سلامت محیط زیست طبیعی و اجتماعی و فرهنگی خود ـ از طرق مسالمت امیز و پایداری مدنی ـ  محروم و باز نمی دارد.

 

 دکتر حبیب الله پیمان عضو کمیته رهبری «شورای فعالان ملی مذهبی» و از اعضای مؤسس و دبیرکل «جنبش مسلمانان مبارز» است؛ عضویت در نهضت خداپرستان سوسیالیست و همراهی با محمد نخشب و حسین راضی، عضویت در حزب مردم ایران و همگامی در نهضت ملی به رهبری محمد مصدق، برجسته‌ترین مقاطع شروع زندگی سیاسی پیمان است. روندی که منتهی به بازداشت وی پس از کودتای ۲۸ مردادشد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر