کد خبر: 95100
A

مصطفی میر احمدی زاده: هدف حمایت از دانش آموزان بازمانده از تحصیل یا در معرض ترک تحصیل فعالیت می کند

مصطفی میر احمدی زاده موسسه خیریه دارالاکرام: از زمانی که ما سامانه «به مهربانی» را پایه گذاری کردیم قصدمان این بود که هر ایرانی از هر نقطه از دنیا بتواند دانش آموزان بازمانده از تحصیل یا در معرض ترک تحصیل را به ما معرفی کند. زمانی که این دانش آموزان به ما توسط افراد گوناگون معرفی می شوند، ما باید راستی آزمایی و مشخصات و مدارک دانش آموزان را در موسسه ثبت کنیم

مصطفی میر احمدی زاده:  هدف حمایت از دانش آموزان بازمانده از تحصیل یا در معرض ترک تحصیل فعالیت می کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ موسسه خیریه دارالاکرام از سال 1380 به منظور حمایت از تحصیل کودکان مستعد بازمانده از تحصیل یا در خطر ترک تحصیل ناشی از مشکلات اقتصادی و فرهنگی افتتاح شد. از سال 1380 تا کنون بیش از 5300 دانش آموز بورسیه شده اند. این موسسه تاکنون دارای 21 شعبه در سراسر کشور است و 85 شهر را پوشش می دهد که در کنار ارائه بورسیه، خدمات فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و درمانی و معیشتی را از طریق همیاران داوطلب و مددکاران به دانش آموزان به صورت رایگان ارائه می دهد. به همین بهانه گفت و گویی با مدیر عامل این موسسه داشته ایم که در ادامه می خوانید

توضیحات بسیاری درباره کلیت موسسه دارالاکرام عنوان شده و در مقالات و بروشورهای گوناگون گنجانده شده است، شما به عنوان مدیر عامل موسسه دارالاکرام کلیت و هدف پایه گذاری این موسسه را به صورت ساده و خلاصه چطورعنوان می کنید؟

 

دارالاکرام موسسه خیریه ای است که با هدف حمایت از دانش آموزان بازمانده از تحصیل یا در معرض ترک تحصیل فعالیت می کند. ویژگی بارز این موسسه این است که این دسته از دانش آموزان را شناسایی، ثبت و حمایت می کند. به طور کل اگر بخواهم ویژگی های بارز این موسسه را عنوان کنم، باید بگویم برخی از این ویژگی ها اختصاصا شامل موسسه ما و برخی دیگر مشترک با سایر مراکز خیریه است. داشتن منشوری که چهارچوب کلی موسسه خیریه دارالاکرام را مشخص می کند از اصلی ترین مولفه های این سازمان است. طبق این منشور تمام فعالیت افراد در موسسه مشخص و کاملا معین است و فردی خارج از وظایف و اختیارات خود فعالیتی انجام نمی دهد. از دیگر ویژگی های مهم موسسه خیریه دارالاکرام حفظ کرامت دانش آموزان است؛ ما در ابتدای کار با دانش آموزان قراردادی منعقد می کنیم و طبق این قرارداد دانش آموزان با حامی خود و بلاعکس ارتباط مستقیم ندارند. تمام روابط از طریق سازمان صورت می گیرد و جلو می رود. ما در موسسه دارالاکرام جهت رعایت کرامت انسانی از نام  دانش‎آموزان استفاده می‎کنیم و نام خانوادگی و اطلاعات شخصی آنها به هیچ عنوان منتشر نمی‎شود،  همچنین هیچ عکسی از هیچ دانش‎آموزی منتشر نمی شود، مگر اینکه موفقیتی در رشته یا مهارتی خاص کسب کنند. در این صورت با تمایل خودشان عکسی از آنها به همراه شرحی از موفقیت هایشان منتشر خواهد شد. ما در دارالاکرام به دانش آموزان صدقه نمی دهیم بلکه با آنها قرار داد بسته و آنها را بورسیه تحصیلی می کنیم. ما سامانه آنلاینی تحت عنوان «به مهربانی» طراحی کرده ایم که افراد با کرامت و اطمینان بیشتر با ما همراه شوند. احترام و کرامت دانش آموز به طور کل برای سازمان بسیار با اهمیت است و در تمام بخش ها به صورت کامل اجرا می شود و ما نگاهی ساختاری به این موضوع داریم. موسسه خیریه دارالاکرام تنها به کمک های مردمی وابسته است، هیچگونه کار و فعالیت اقتصادی انجام نمی دهد تا از آن طریق تولید درآمد کند. ما معتقد هستیم این گونه فعالیت ها زمینه های فساد و انحراف را به وجود خواهد آورد. ما هیچ فعالیت سیاسی نداریم و جانبدار هیچ حذب و دسته ای هم نیستیم زیرا فعالیت ما به شکل دیگری است، ما به انسان ها نگاه کرده و فارغ از رنگ، نژاد، زبان و قومیت به آنها کمک می کنیم. همچنین باید به این موضوع نیز اشاره کنم که دارالاکرام سعی کرده در عصر دیجیتال از ابزارهای الکترونیکی و دیجیتال جا نماند و طبق مسیر ارتباطات اجتماعی در فضای آنلاین فعال باشد.

سامانه «به مهربانی» چگونه فعالیت می کند؟

از زمانی که ما سامانه «به مهربانی» را پایه گذاری کردیم قصدمان این بود که هر ایرانی از هر نقطه از دنیا بتواند دانش آموزان بازمانده از تحصیل یا در معرض ترک تحصیل را به ما معرفی کند. زمانی که این دانش آموزان به ما توسط افراد گوناگون معرفی می شوند، ما باید راستی آزمایی و مشخصات و مدارک دانش آموزان را در موسسه ثبت کنیم. ما از تعداد دانش آموزان با این مشخصه ها در شهرهای گوناگون آگاهی کافی نداریم پس همیار معتمد در این زمینه به کمک ما می آید.

لطفا کمی از ویژگی های همیار معتمد بفرمائید.

همیار معتمد شخص داوطلبی است که زمان و تخصص خود را در اختیار دارالاکرام قرار می دهد برای شناسایی، راستی آزمایی و بارگزاری مستندات دانش آموزان جهت تشکیل پرونده در سامانه «به مهربانی».

با این تفاسیر همیار معتمد باید شخصی باشد که اولا معتمد ما ، ثانیا فعال حوزه مدنی و اجتماعی باشد. بنابراین این فرد به صورت کاملا داوطلبانه در کنار ما قرار می گیرد و برای شناسایی و ثبت مستندات به یاری ما می آید. تعداد همیار معتمدین در شهر های ایران مختلف است و هر شهر با توجه به پتانسیل افراد در لیست همیار معتمد «به مهربانی» قرار می گیرد.

ما برای رعایت شفافیت مالی که جزو اصول کلی‎مان است، باید برای خیرین توضیح دهیم که پول آنها برای چه اموری مورد استفاده قرار می گیرد.

توضیحاتی هم درباره حامی، بانی و همیار برای ما مطرح کنید. افراد با چه ویژگی هایی امکان حامی یا بانی شدن را پیدا می کنند؟

ما برای شفافیت سیستم حامی و بانی را طراحی کرده ایم.حامی نیکوکاری ست که از بورسیه دانش آموز حمایت می کند از یک تا هر تعداد که خود فرد مایل به کمک باشد. بانی فردی ست که به هزینه های دارالاکرام و تاسیس شعب جدید  در شهرهای مختلف کمک می کند.

بانی در اصل کمکی به دانش آموز نمی کند بلکه سازمان را سرپا نگه می دارد تا سازمان با امکانات بیشتری بتواند خدمات بهتری به دانش آموزان ارائه بدهد. ما در دارالاکرام این دو مورد را از هم جدا کرده ایم و افرادی هستند که تنها به دانش آموز کمک  می کنند، کسانی هستند که هزینه ها را متقبل می شوند و در نهایت افرادی هم وجود دارند که حامی یا بانی هستند. ما برای اینکه هزینه ها و موارد استفاده را از یکدیگر تفکیک کنیم و به نیت نیکوکاران عمل کنیم. کمتر خیریه ای نیز وجود دارد که پول خود را از هزینه های جامعه هدف خود جدا کند.

اگر بخواهم درباره همیار هم توضیح دهیم باید بگویم که ما فقط بورسیه تحصیلی به دانش آموزان نمی دهیم بلکه پکیجی از خدمات را ارائه می دهیم و معیشت دانش آموز برای ما مهم و در دیدرس است. ما برای یک دانش آموز به غیر از تحصیل مسائلی همچون بهداشت، مشاوره فردی، معیشت، پیدا کردن استعداد و حتی کمک کردن به اعضای خانواده برای توانمند کردن آن را در نظر داریم. همیار کسی ست که زمان، تخصص، اعتبار و امکانات خود را در اختیار ما می گذارد و همیاران عموما از جامعه پزشکان، مشاوران، معلمان و غیره هستند که در خصوص تخصص خود با موسسه و دانش آموزان همراه می شوند. اگر هزینه های کمک این همیاران را حساب کنیم چند برابر مبلغ بورسیه تحصیلی آنهاست.

گفت و گو: زهرا سادات مصطفوی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر