کد خبر: 98143
A
فعال سیاسی اصلاح طلب مطرح کرد:

نژادبهرام: چرا مجلس در این حد به قانون انتخابات ریاست جمهوری حساس شده است؟/ راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی و اجتماعی، اصلاح قانون انتخابات است؟

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه طرح‌های مجلس نباید منجر به کاهش ظرفیت مشارکت در انتخابات شود، گفت: ساختار انتخاباتی از ظرفیت‌های مهم جمهوری اسلامی است بر همین اساس تمامی عملکردهای ما باید در این جهت باشد که ظرفیت‌های دموکراسی را در درون کشور تقویت کنیم نه اینکه محدودیت انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان را بیشتر کنیم.

نژادبهرام: چرا مجلس در این حد به قانون انتخابات ریاست جمهوری حساس شده است؟/ راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی و اجتماعی، اصلاح قانون انتخابات است؟

به گزارش دیده بان ایران؛ زهرا نژادبهرام در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات، اظهار کرد: از نظر ساختاری قانون احتیاج به اصلاح شکلی دارد چون قوانین برای یک مقطع زمانی در نظر گرفته شده و ممکن است در بلند مدت تغییراتی در شرایط اجتماعی و فکری جامعه ایجاد شود. بنابراین قوانین باید با شرایط اجتماعی متحول شوند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: این تغییر باید در جهت بهبود باشد نه اینکه با تغییر قوانین موجب پسرفت آنها شویم. اگر اصلاح در مسیر پیشرفت باشد و بتواند نقاط تاریک قانون را روشن کند، بسیار مثبت خواهد بود اما آنچه که شاهد آن هستیم این است که با تغییرات صورت گرفته در قانون انتخابات، تحدید به وجود خواهد آمد و موجب کوچک کردن و محدود کردن دایره کسانی خواهد شد که قصد شرکت در انتخابات را دارند.

وی ادامه داد: ما در سایر انتخابات ها شاهد بودیم که اشخاصی با سن‌های بالا بسیار چابک و فعال حاضر شدند بنابراین تعیین حداکثر و حداقل سن به این صورت، مناسب نیست اما متأسفانه جامه‌ای که امروز نمایندگان در حال طراحی آن هستند،‌ اندازه چنین اشخاصی نیست.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر رهبران سایر کشورها را در نظر بگیریم به عنوان مثال جانسین ترودو در کانادا و مکرون در فرانسه از جوانان بوده‌اند و باید یکی از افتخارات جمهوری اسلامی همین موضوع باشد که بتواند جوانان را به این حد از رشد و بالندگی برساند. شخصی همچون آذری جهرمی با ۳۹ سال سن یکی از کاندیدای بالقوه بوده یا کسانی که بالای ۷۰ سال سن دارند و دوباره ممکن است که با این رویکرد آنها نیز از دایره مشارکت در انتخابات دور بمانند.

نژاد بهرام اظهار کرد: چه اتفاقی افتاده است که مجلس در سال اول نمایندگی خود به جای حل مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به سراغ قانون انتخابات رفته است. یعنی این دغدغه و نگرانی وجود دارد که چرا مجلس در این حد به قانون انتخابات ریاست جمهوری حساس شده است؟ البته مجالس گذشته نیز چندین بار برای تغییر قانون انتخابات قدم برداشت اما هربار که تلاش کردند به دلیل اینکه طرح ارائه شده نتوانسته نیازهای اجتماعی را برآورده کند و با انتقادات جدی روبه رو بوده، شورای نگهبان نیز نسبت به رد آن اقدام کرده و آن را نپذیرفته است.

وی اضافه کرد: زمانی که ما در اوج بحران‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی به سر می‌بریم و با ویروس کرونا مواجهیم، آیا راهکار برون رفت از این مشکلات از سوی مجلس اصلاح قانون انتخابات است؟ 

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: فضای انتخابات ریاست جمهوری باید یک فضای باز تعاملگرا باشد و اگر احزاب سیاسی فعالیت کنند، مسلماً عملکرد بهتری را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: نمایندگان باید دقت کنند که افتخار جمهوری اسلامی ایران این است که توانسته در طول چهل سال گذشته ظرفیت‌های دموکراسی را در کشور ایجاد کند. نظام‌های انتخاباتی کشور از فرصت‌های کم نظیری در خاورمیانه و قابل تأمل است. ساختار انتخاباتی از ظرفیت‌های مهم جمهوری اسلامی است بر همین اساس تمامی عملکردهای ما باید در این جهت باشد که ظرفیت‌های دموکراسی را در درون کشور تقویت کنیم نه اینکه محدودیت انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان را بیشتر کنیم.

نژاد بهرام تصریح کرد: این طرح نیازمند این است که دایره وسیع‌تری از انتخاب شوندگان را در نظر بگیرد. به عنوان مثال در خصوص کلمه رجل که شامل زنان و مردان می‌شود با افزودن ظرفیت‌های مهارتی و تکنیکی، کسانی که قصد کاندیداتوری دارند را ارتقا بدهند تا زمینه افزایش مشارکت بیشتر فراهم شود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: طرح‌های مجلس نباید منجر به کاهش ظرفیت مشارکت در انتخابات شود چون در غیر این صورت دموکراسی تهدید خواهد شد و از آنجایی که یکی از شاخصه های نظام جمهوری اسلامی ایران پایبندی به نهادهای دموکراتیک و ایجاد ظرفیت‌های دموکراسی در درون کشور است، ما باید از این مساله مراقبت کنیم.

وی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و ریاست جمهوری نمادی از فعالیت‌های دموکراتیک هستند و ما نباید دایره را کوچک کنیم. این موارد ظرفیت‌هایی است که ماهیت جمهوری اسلامی را تعیین کرده است و ما نمی‌توانیم با تنگ کردن ظرفیت انتخاب شوندگان ماهیت جمهوری اسلامی را تحت فشار بگذاریم و زیر سؤال ببریم. آنچه که مهم است حفظ کارکردها و چارچوب‌هایی است که جمهوری اسلامی روی آن بنا شده است و آن چیزی جز انتخاب مردم و گستردگی امکان حضور شهروندان در انتخابات نیست.

وی تأکید کرد: انتظار ما این بود که نمایندگان مجلس در طرح اصلاح قانون انتخابات، موضوع انتخابات شورایاری‌ها را نیز مورد توجه قرار می‌دادند چراکه ضرورتی است که به شدت مورد توجه کلانشهرهاست و شاید این مهمترین بخشی بود که انتظار می‌رفت در اصلاحیه مدنظر قرار گیرد اما متأسفانه توجهی به آن نشد.

نژاد بهرام در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع با ایجاد موانع بیشتر نسبت به دایره حضور کاندیداها در انتخابات نمی‌توانیم به اهداف بلند آرمان‌های انقلاب دسترسی پیدا کنیم و ساختار نظام سیاسی کشور را محدود خواهیم کرد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر