کد خبر: 98341
A

انتقاد معاون قالیباف از اظهارات اخیر حناچی/ آقای شهردار مجموع هزینه‌های تونل نیایش و پل صدر را با هم حساب کرده اند/ ساخت پل صدر ۱۲۹۷‌ هزینه داشت نه ۴۵۰۰ میلیارد

پشمچی زاده: در محاسبه‌ای که سال گذشته انجام شد قیمت تمام شده اقدامات شهرداری در خصوص سرانه‌های خدمات که عمدتا‌ پروژه‌های کوچک مقیاس هستند، بر‌اساس ارزش روز، بدون در نظر گرفتن پروژه‌های بزرگ نظیر شبکه بزرگراهی، مترو، برج میلاد، دریاچه خلیج‌فارس و بسیاری موارد دیگر، رقمی معادل هزار هزار میلیارد تومان است. این رقم تقریبا‌ نیمی از بودجه سنواتی کشور است. اما در 5/3سال گذشته رقمی معادل 100‌هزار میلیارد تومان، یعنی نزدیک به همان 118هزار میلیارد تومان شهرداری در 12‌سال، در اختیار این شورا و مدیریت شهری بوده است.

انتقاد معاون قالیباف از اظهارات اخیر حناچی/ آقای شهردار مجموع هزینه‌های تونل نیایش و پل صدر  را با هم حساب کرده اند/ ساخت پل صدر ۱۲۹۷‌ هزینه داشت نه ۴۵۰۰ میلیارد

به گزارش دیده بان ایران، درباره موضوعات مختلف شهرسازی در پایتخت از جمله پروژه پل صدر و سایر اقدامات و خدماتی که در دوره ریاست قالیباف در شهرداری انجام گرفته با آقای پژمان پشمچی‌زاده، معاون سابق معماری و شهرسازی شهرداری تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

 آقای حناچی شهردار تهران، در روزهای اخیر درباره پل طبقاتی صدر مطالبی را بیان کرده است. آیا معیار مشخصی برای پایان دادن به این بحث که هر از گاهی مطرح می‌شود وجود دارد؟
البته که وجود دارد،  اما این بستگی  به این داشته که این مسائل با چه هدفی بیان می‌شود. در عین حال مهم است که در مطرح کردن این اعداد ثبات نظر وجود داشته باشد. اگرامروز عددی را اعلام و فردا برای همان موضوع عدد دیگری اعلام کنیم این ابهام ایجاد می‌شود که به جای دادن اطلاعات صحیح به مردم درحال پیگیری اهداف دیگری هستیم. در 5/3سال گذشته به دفعات شاهد بودیم که درباره بدهی شهرداری تهران یا هزینه‌ پروژه‌های عمرانی در دوره 12‌ساله شهرداری آقای قالیباف اعداد ضد و نقیضی مطرح شده است. به نظر می‌رسد دلیل اصلی مطرح کردن این اعداد که ضد و نقیض هم هستند، سرپوش گذاشتن بر ضعف و ناکارآمدی در اداره کلانشهر تهران است.
به خطوط مترو حتی یک متر اضافه نشده است
تقریبا می‌شود گفت که در هیچ‌یک از سرفصل‌های فعالیت‌های شهرداری طی 3.5‌سال گذشته هیچ اقدام موثری انجام نشده است و البته شهروندان تهرانی بهترین شاهد برای این مدعی هستند. مثلا‌ به خطوط مترو حتی یک متر اضافه نشده است، حتی خطوطی که تقریبا‌ به اتمام رسیده بودند، خط هفت که به بهره‌برداری رسیده بود و مدتی با ادعاهای غیرکارشناسی از دسترس عموم خارج شده بود، بدون هیچ تغییری درحال بهره‌برداری است.
هزینه ساخت پل صدر
 آقای حناچی، هزینه پل صدر را 4500‌میلیارد تومان اعلام کرده است و البته گفته که این عدد هم قطعی نیست نظر شما درباره این موضوع چگونه است؟
تصور می‌کنم ایشان مجموع هزینه‌های تونل نیایش و پل صدر را که در امتداد یکدیگر قرار دارند و همزمان احداث شده‌اند را یکجا به‌عنوان هزینه پل صدر قلمداد کرده‌اند. اما به هرحال پس از اتمام پروژه در سال‌1392 مسوولان وقت شهرداری به دفعات هزینه‌های نهایی پل صدر را از طرق گوناگون و گزارش‌های رسمی به شورای اسلامی شهر تهران و رسانه‌ها اعلام کرده‌اند. یادم می‌آید که معاون فنی و عمرانی وقت شهرداری تهران هزینه‌های نهایی را تحت عنوان فاکتور پل‌صدر به روزنامه دنیای اقتصاد در سال‌1395 ارائه کرد که براساس آن با احتساب صورت وضعیت پیمانکار، تعدیل‌های قانونی، عوارض و مالیات، ارزش افزوده و تسعیر ارز و سایر هزینه‌ها، معادل 1297میلیارد تومان اعلام شد.
 عنوان شده که برآورد اولیه این پروژه 700‌میلیارد تومان بوده، این آمار درست است؟
افرادی که با قراردادهای عمرانی آشنایی دارند به خوبی می‌دانند که مبلغ اولیه قرارداد مبنای انعقاد قرارداد است و در طول زمان اجرای پروژه، تعدیل قیمت‌ها براساس شاخص‌های رسمی و قانونی انجام و به قیمت اولیه اضافه می‌شود. در این مورد هم برآورد اولیه رسمی حدود 650میلیارد تومان بود که با احتساب تعدیل و سایر هزینه‌ها به 1297‌میلیارد تومان رسید. اما قطعا‌ عدد 4500‌میلیارد تومان اعلامی صحت ندارد.
 شهردار تهران همچنین اخیرا‌ گفته که در زمان احداث پل صدر با آن مخالف بوده و احداث آن را اشتباه می‌دانسته، نظر شما چیست؟
 در زمان احداث پل که از اواسط سال‌90 تا پایان سال‌91 به مدت5/1سال بود،  ایشان مسوولیتی در دولت یا شهرداری نداشتند. اما در سال‌های‌94 و 95  درمقام دبیر شورای‌عالی شهرسازی، مطالبی درباره پل صدر بیان کردند. درهرحال درباره هر پروژه‌ای دیدگاه‌های مختلفی هست و اتفاق نظر کامل ایجاد نمی‌شود. درباره پل صدر هم باید جوانب مختلفی را بررسی کرد؛ اول این که برای کاهش بار ترافیکی  و تکمیل عملکرد ترافیکی تونل نیایش گزینه پل به دلایل مختلف فنی و اقتصادی و امکان برقراری دسترسی‌های بیشتر به محله‌های  جنوبی و شمالی بزرگراه، در رقابت با گزینه احداث تونل، برتری بیشتری داشت و برگزیده شد.
شهردار تهران در مصاحبه اخیر و معمولا‌ به هر مناسبتی از دوره قبلی مدیریت شهری از بابت صدور گسترده پروانه‌های ساختمانی ایراد می‌گیرد. چه پاسخی دارید؟
 دریافت پروانه ساختمانی با رعایت ضوابط قانونی از حقوق مسلم شهروندی است. از طرفی تابعی از تقاضای مالکان و سرمایه‌گذاران و رونق یا رکود صنعت ساختمان است. بنابراین هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که در یک دوره شهرداری، با هر هدفی تعمدا‌ از صدور پروانه جلوگیری شده یا در دوره‌ای بی‌محابا و بدون برنامه پروانه صادر شده است، چرا‌که طرح تفصیلی شهر تهران که در حقیقت برنامه توسعه شهر است ضوابط و مقررات احداث بنا را تعیین کرده است و هر فرد دارای حقوق مالکانه می‌تواند در قالب این ضوابط به احداث یا نوسازی بنا مبادرت کند. البته مجموعه اقدامات تسهیل‌گرانه می‌تواند فرایند دریافت پروانه ساختمانی را سهل‌تر کند. به‌خصوص در بافت‌های فرسوده و ناپایدار که یک امر ضروری و از جمله تکالیف قانونی دستگاه‌های ذی‌ربط است و در شهری مثل تهران با14هزارهکتار بافت ناپایدار در بستری پر از مخاطرات طبیعی، شهرداری باید تمام تلاش خود را صرف برداشتن موانع موجود برای نوسازی شهر کند. کاری که در دوران مدیریت قبلی شهر تهران به خوبی انجام شد.
قضاوت را به عهده مردم بگذاریم
در محاسبه‌ای که سال گذشته انجام شد قیمت تمام شده اقدامات شهرداری در خصوص سرانه‌های خدمات که عمدتا‌ پروژه‌های کوچک مقیاس هستند، بر‌اساس ارزش روز، بدون در نظر گرفتن پروژه‌های بزرگ نظیر شبکه بزرگراهی، مترو، برج میلاد، دریاچه خلیج‌فارس و بسیاری موارد دیگر، رقمی معادل هزار هزار میلیارد تومان است. این رقم تقریبا‌ نیمی از بودجه سنواتی کشور است. اما در 5/3سال گذشته رقمی معادل 100‌هزار میلیارد تومان، یعنی نزدیک به همان 118هزار میلیارد تومان شهرداری در 12‌سال، در اختیار این شورا و مدیریت شهری بوده است. در این دوره اما کمتر از 20‌درصد سهم اعتبارات عمرانی بوده و مابقی صرف هزینه‌های جاری شده است. درباره کارنامه این دوره مدیریت شهری در استفاده از منابع و کیفیت اداره شهر هم اجازه بدهید قضاوت را به عهده مردم بگذاریم.
منبع:فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر