کد خبر: 117746
A

قیمت‌گذاری کدخدامنشی در بورس!/رفتارهای سلیقه ای و دستوری فرابورس ایران در تعیین قیمت سهام شرکت های فرابورسی

نماد «فرابورس» که روز گذشته با قیمت پایانی 33,371 بسته شد، شنبه بر مبنای قیمت 28957 معامله خواهد شد. این قیمت که حدود 15 درصد با قیمت واقعی فاصله دارد، نوسانی خارج از معاملات عادی بازار است که توسط بازارگردان بصورت دستوری به خریدار و فروشنده تحمیل شده است طی هفته اخیر شرکت فرابورس با زیر سوال بردن ماهیت تعیین قیمت سهام شرکتهای فرابورسی به روش حراج، به یکباره با کاهش 15 درصدی سهام شرکت فرابورس ایران موجب زیان قابل توجه به فعالان بازار شده است. کاهش یکباره و خارج از عرف قیمت سهام این شرکت قطعا زمینه ساز رانت و ارزان فروشی سهام این شرکت به بازارگردان آن خواهد بود.

قیمت‌گذاری کدخدامنشی در بورس!/رفتارهای سلیقه ای و دستوری فرابورس ایران در تعیین قیمت سهام شرکت های فرابورسی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نماد «فرابورس» که روز گذشته با قیمت پایانی 33,371 بسته شد، شنبه بر مبنای قیمت 28957 معامله خواهد شد. این قیمت که حدود 15 درصد با قیمت واقعی فاصله دارد، نوسانی خارج از معاملات عادی بازار است که توسط بازارگردان بصورت دستوری به خریدار و فروشنده تحمیل شده است.

طی هفته اخیر شرکت فرابورس با زیر سوال بردن ماهیت تعیین قیمت سهام شرکتهای فرابورسی به روش حراج، به یکباره با کاهش 15 درصدی سهام شرکت فرابورس ایران موجب زیان قابل توجه به فعالان بازار شده است. کاهش یکباره و خارج از عرف قیمت سهام این شرکت قطعا زمینه ساز رانت و ارزان فروشی سهام این شرکت به بازارگردان آن خواهد بود.

در صورتی که این روش نادرست به یک رویه بدل شود، تبعات آن میتواند برای سهام دیگر شرکتها قابل تکرار باشد. یعنی سهمی که شما امروز خریداری کرده‌اید، از فردا به قیمت مرجع بازارگردان معامله شود، قیمتی که بسیار پایین‌تر از قیمت خرید شماست.

بنظر میرسد عدم تعیین دقت نظر در وضع دستورالعمل معاملات شرکت فرابورس ایران و تصمیمات نسنجیده معاون بازار این شرکت که طی 2 سال از کارشناس نظارت به سمت معاونت بازار شرکت فرابورس ایران رسیده است، دلیل بسیاری از قیمت سازی‌ها و فساد در این شرکت می‌باشد.

همچنین بررسی روند قیمتی سهام شرکتهای بورسی و فرابورسی طی چند ماه اخیر نشان می‌دهد که مدیران دو شرکت بورس و فرابورس ایران در تلاش هستند تا به هر نحو مانع افزایش قیمت سهام شرکت های پذیرش شده در این دو بورس شوند. عرضه‌های اولیه متعدد شرکتهای بورسی در زمان‌های نامناسب گواه این ادعاست.

بنظر می‌رسد سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با دادن اختیار تام در وضع دستورالعمل‌هایی که در تضاد با ماهیت حراج در شرکتهای بورسی هستند، راه را برای این دو شرکت باز کرده است و از رسالت اصلی خود که صیانت از حقوق سهامدارن است فاصله گرفته است.

همچنین خبر تایید شده‌ی وجود ده‌ها ماینر استخراج ارز دیجیتال در شرکت بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد مدیران این شرکت بجای کارآمدتر شدن و بهینه شدن انجام معاملات که در حال حاضر دغدعه سهامداران هست بدنبال کسب منفعت از بازار رقیب خود می‌باشند.

گزارش: حامد نادری - صدای تهران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر