کد خبر: 120158
A

مرتضی افقه: چرا با کسانیکه از ارز ۴۲۰۰ سوءاستفاده کرده‌اند برخورد نمی کنید و می خواهید صورت مسئله را پاک کنید؟/ ارز ۴۲۰۰ حذف شود قیمت کالاها شدیداً افزایش پیدا می کند

تحلیلگر اقتصادی براین باور است: اگر عده‌ای از ارز ۴۲۰۰ سوءاستفاده کرده‌اند چرا گوش آنها را نمی گیرند و چرا آنها را مجازات نمی کنند؟ آنها که اسم و رسمشان هم در دفتر قضایی و هم نزد بانک مرکزی ثبت شده است.

مرتضی افقه: چرا با کسانیکه از ارز ۴۲۰۰ سوءاستفاده کرده‌اند برخورد نمی کنید و می خواهید صورت مسئله را پاک کنید؟/ ارز ۴۲۰۰ حذف شود قیمت کالاها شدیداً افزایش پیدا می کند

به گزارش دیده بان ایران؛ مرتضی افقه تحلیلگر اقتصادی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ گفت: به نظر من، در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت اقتصادی که با آن مواجه هستیم یک اقدام پر ریسک و خطرناک بشمار می اید. اگر چنین اتفاقی بیفتد قیمت‌ها جهش شدید پیدا می کنند به خصوص قیمت کالاهای اساسی که مشمول این ارز هستند. این نکته را نیز اضافه کنم که برخی از تحلیلگران براین باور هستند چاره ایی جزء حذف ارز ترجیحی نداریم. بخاطر اینکه، از رانت این ارز فقط عده‌ای خاص استفاده کرده‌اند ولی به قیمت آزاد در بازار فروخته‌اند. نکته بعد، قیمت کالاهای اساسی که مشمول این ارز بوده، تورم  را خیلی بالا برده و این ارز اثر چندانی بر روی بازار نداشته است.

وی ادامه داد: باتوجه به تحلیل های صورت گرفت و جو حاکم در بدنه اقتصاد، ارز ۴۲۰۰ به غیر از رانت چیز دیگر در اقتصاد نداشت. در واقع یک سیاست است و معمولا کشورهای درحال توسعه رانت چیز بدی نیست البته اگر درست سیاست گذاری شود. رانت معمولا برای کاهش نابرابری‌های بین افراد و مناطق بشمار می آید. یارانه‌ای که چندسال به حساب همه مردم واریز می شود نیز رانت است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: طبق آمارهای غیر رسمی و برآوردها، ۴۰ تا ۵۰ میلیون از مردم زیر خط فقر هستند، یکی از وظایف دولت حفظ سطح زندگی مردم که یکی از راه‌های آن پرداخت‌های مستقیم و غیرمستقیم کالایی و نقدی است. بنابراین، اسم این رانت است اما این رانت منفی نیست و در جهت کاهش نابرابری است. برخی از مسئولین عنوان کردند، در فلان استان یا شهر محروم هرشخصی سرمایه گذاری کند تا ده سال از مالیات معاف است، این هم یک رانت، اما رانت بدی نیست چون برای کاهش نابرابری و جلب سرمایه گذار به آن مناطق است.

افقه براین باور است: رانت زمانی بد می شود که عده‌ای از این سیاست‌های در جهت کاهش فقر و نابرابری سوءاستفاده می کنند. یعنی آن پول را به اسم سرمایه گذاری در منطقه محروم می گیرند و در جای دیگری سرمایه گذاری می کنند. ارز ۴۲۰۰ تومانی هم نوعی رانت است منتهی این رانت برای حفظ قدرت خرید افراد کم درآمد است، اگر عده‌ای از این ارز سوءاستفاده کرده‌اند چرا گوش آنها را نمی گیرند و چرا آنها را مجازات نمی کنند؟ آنها که اسم و رسمشان هم در دفتر قضایی و هم نزد بانک مرکزی ثبت شده است.

این تحلیلگر افزود: به نظرمن، با حذف ارز ۴۲۰۰ بیشتر داریم صورت مسئله را پاک می کنیم. افرادی که از این رانت استفاده نابجا کردند باید برخورد شود اگر برخورد نمی شود یعنی رانت سیاسی و اقتصادی خیلی قوی دارند که تا به امروز هیچ دستگاهی نتوانست با انها برخورد کند.

وی در خصوص افزایش قیمت کالاها گفت: قیمت کالاهای اساسی گران شده است ولی نه به دلیل اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی الزاما به آنها نرسیده است بلکه چون در داخل کشور تورم بوده، اتفاق افتاد. وقتی ۴۰ درصد تورم داریم تولید کالاهای اساسی هم مشمول گرانی می شوند چون بالاخره نیروی کار و حمل و نقل و خدمات آب و برق و .. .هم گران شده است.

افقه در پاسخ به این پرسش، جایگزین حذف ارز ترجیحی در این شرایط کدام است اظهار کرد: ظاهرا عنوان کردند، برای اینکه لطمه‌ای به دهک‌های پایین وارد نشود کارت اعتباری می دهیم یعنی از پولی که حاصل این ما به تفاوت ارزی که گیر دولت می آید، آن را می خواهند برگردانند. در دوره احمدی نژاد هم قرار شد یارانه‌ای که می دهند از پول افزایش قیمت‌ها باشد، دولت معمولا در قسمت اول که افزایش قیمتهاست موفق ولی در قسمت دوم ناموفق به حساب می اید و تنها چیزی که این وسط می ماند گرانی آن برای مردم است./ امتداد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر