کد خبر: 123000
A

آلبرت بغزیان:دولت وقتی نمی تواند بازار بورس را به خوبی کنترل کند چطور می تواند برای بالا بردن قدرت خرید مردم برنامه ریزی کند؟

یک اقتصاددان گفت: اگر ما بدون افزایش درآمد بخواهیم قدرت خرید را بالا ببریم یعنی قیمت ها باید کاهش پیدا کند؛ اگر رشد قیمت پارسال 30 بوده الان باید 20 بشود. بنابراین باید توضیح بدهند قدرت خرید را بر چه مبنایی می خواهند افزایش بدهند؟ ایا می خواهند نوید ارزانی به مردم بدهند؟

آلبرت بغزیان:دولت وقتی نمی تواند بازار بورس را به خوبی کنترل کند چطور می تواند برای بالا بردن قدرت خرید مردم برنامه ریزی کند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ آلبرت بغزیان، تحلیلگر اقتصادی، درباه اظهارنظر رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه بجای افزایش حقوق، قدرت خرید مردم را بالا می بریم، گفت: من تعجب می کنم بر چه مبنایی این صحبت ها عنوان می شود. اگر صحبتی نشود ایرادی ندارد ولی اگر نظری ارایه می شود باید اصولی، علمی و تخصصی باشد. قدرت خریدی که رییس سازمان برنامه و بودجه که یکی از مهمترین بدنه های اقتصادی بشمار می آید مطرح کرده است، یعنی چه؟ قدرت خرید به چه چیزی ربط دارد؟

او ادامه داد: اگر ما بدون افزایش درآمد بخواهیم قدرت خرید را بالا ببریم یعنی قیمت ها باید کاهش پیدا کند؛ اگر رشد قیمت پارسال 30 بوده الان باید 20 بشود. بنابراین باید توضیح بدهند قدرت خرید را بر چه مبنایی می خواهند افزایش بدهند؟ ایا می خواهند نوید ارزانی به مردم بدهند؟

 بغزیان در ادامه تصریح کرد: بالا بردن قدرت خرید مردم بدون افزایش درآمد یعنی  باید کاهش قیمت ها اتفاق بیفتد. چرا مسئولین به راحتی فکر می کنند که می توانند قدرت خرید را بالا ببرند و حتی به راحتی رفاه مردم را افزایش بدهند ان هم بدون هیچ اقدامی. مگر مسئولین ما در ایران زندگی نمی کنند مگر در جریان اقتصاد و بازار نیستند؟ گاهی شک می کنیم که مسئولین اقتصادی در ایران زندگی می کنند به دلیل اینکه اظهارنظرهایی که ارایه می دهند با موقعیتی که ما داریم، کاملا متفاوت است.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: این نکته را اشاره کنم، اگر دولت توان بالا بردن قدرت خرید مردم را دارد پس چرا بودجه کسری دارد یا اینکه چرا وضعیت بورس به این شکل است و از همه مهمتر چرا این میزان اوراق قرضه فروخته شده است؟ دولت وقتی نمی تواند بازار بورس را به خوبی کنترل کند چطور می تواند برای بالا بردن قدرت خرید مردم برنامه ریزی کند؟

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر