کد خبر: 131854
A

توجیه جالب نماینده مجلس در حمایت از عملکرد اقتصادی دولت/ نصیرایی: پرداخت یارانه ۴۰۰ هزارتومانی قدرت خرید دهک‌ها را تا ۸۵ درصد افزایش می‌دهد

نماینده مجلس یازدهم گفت: اجرای یارانه چهارصد هزارتومانی اتفاق عادلانه‌ای بوده و باعث می‌شود قدرت خرید دهک‌ها بسیار بیشتر افزایش پیدا کند.

توجیه جالب نماینده مجلس در حمایت از عملکرد اقتصادی دولت/ نصیرایی: پرداخت یارانه ۴۰۰ هزارتومانی قدرت خرید دهک‌ها را تا ۸۵ درصد افزایش می‌دهد

به گزارش دیده بان ایران؛ مجید نصیرایی نماینده مردم طبس در پاسخ به این سوال که طرح افزایش قیمت ۴۰۰ هزار تومانی یارانه که توسط دولت اتفاق افتاده چه تاثیری بر معیشت مردم خواهد گذاشت و آیا رقم پرداختی مناسب است یا خیر، گفت: متاسفانه در اصل تصمیمی که گرفته شد، کوتاهی‌ها و ترک فعل‌های زیادی داشت. یعنی آسیب‌ها و اشکالاتی در دولت‌های گذشته روی هم انباشته شد که امروز نتیجه آن کوتاهی‌ها و بی‌تدبیری‌ها را در جامعه می‌بینیم. حالا امروز شاهدیم که دولت ناچار است تصمیماتی بگیرد که قطعا این تصمیمات، آسیب‌هایی را به همراه خواهد داشت و در واقع زحمات و سختی‌هایی را برای جامعه ایجاد می‌کند.

وی افزود: اگر در سال‌های گذشته، دولت قبل با تدبیر عمل می‌کرد،‌ شاهد این همه ضعف‌ها و ترک فعل‌ها در حوزه سیاست نبودیم، آسیب‌های امروز به مراتب کمتر بود، کشور شرایط سختی نداشت و می‌توانست با فشار و آسیب کمتری از این مرحله گذر کرد. به هرترتیب با سخنرانی که رئیس‌جمهور داشتند، اضطراب عمومی کاسته شد و آرامشی به وجود آمده است تا این کار با برنامه‌ریزی جلو برود. اما امیدواریم اجرای این برنامه با کمترین آسیب برای جامعه همراه شود.

نصیرایی در ادامه گفت: امروز باید نحوه پرداخت یارانه‌ها اصلاح شود. پیش از این در پرداخت یارانه‌ها برنامه‌ای وجود نداشت که این پرداخت‌ها به شکل عادلانه تمام اقشار جامعه را در پی داشته باشد. طبیعتا به دهک‌هایی از جامعه کمتر توجه می‌شد، عموم این دهک‌ها اقشار ضعیف جامعه بودند و عملا آن هدفی که در نظام توزیع یارانه‌ها وجود داشت تا از اقشار ضعیف حمایت شده و عدالتی برقرار شود، حاصل نشد. طبیعی است که از آن زمان باید به اصلاح می‌رفتیم و خوشبختانه امروز با دولت و مجلس انقلابی تصمیمات شجاعانه گرفته شد که به نفع مردم است.

این نماینده مجلس گفت: آن چیزی که جزو اقلام اساسی مطرح می‌شود، باید یارانه بگیرد. البته سه استثنا وجود دارد که به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد. نان، سوخت و دارو سه استثنایی هستند که در پرداخت یارانه‌ها هیچ تغییری به وجود نخواهد آمد. اما برای مواردی که یارانه داشتند اصلاحیه‌ای تعلق می‌گیرد. یعنی مستقیم به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

نصیرایی گفت: به طور طبیعی اجرای این اتفاق عادلانه‌تر بوده و همه آحاد جامعه ایران از ثروتی که در کشور وجود دارد، استفاده می‌کنند. پرداخت یارانه چهارصد هزارتومانی قدرت خرید دهک‌ها را تا ۸۵ درصد و حتی بسیار بیشتر افزایش می‌دهد و این اتفاق مبارکی است. اما در سوالی که آیا این طرح می‌توانست بهتر باشد می‌توان گفت،‌ بستگی به اقتضائات کشور و فروش میعانات گاز و نفت دارد. اگر درآمد کشور بهتر از امروز شود ممکن است شرایط بهتری برای بعضی از دهک‌ها فراهم کنیم. این اتفاق بستگی به ساز و کارهای نظامات اقتصادی ما دارد. باید توجه کرد که این بخشی از اصلاحاتی است که باید در حوزه اقتصاد صورت بگیرد.

وی افزود:‌ اتفاق دیگری که باید رخ دهد این است که ارزش پول ملی ارتقا پیدا کنند تا بتوانیم قدرت خرید مردم را از طرق مختلف افزایش دهیم. باید از وابستگی اقتصاد به نفت فاصله بگیریم. باید خام فروشی را اصلاح کنیم. باید به مجموعه‌های دانش‌بنیان توجه بیشتری داشته باشیم تا اقتصاد کشور متحول شود. اگر راهکارهایی که گفته شد انجام شود، می‌تواند کمکی برای رسیدن به ثبات باشد تا آسیب‌هایی که طی سالیان گذشته به وجود آمده است را کنار گذاشته و برطرف کنیم. بنابراین امروز فرصت خوبی فراهم شده تا مجلس و دولت با هماهنگی یکدیگر شرایط را اصلاح کنند.

نصیرایی در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت یارانه چهارصد هزار تومانی باعث تورم و رشد نقدینگی در کشور نمی‌شود، گفت: طبیعتا این اتفاق می‌افتد. اما قرار نیست این برنامه دائمی باشد و این تصمیم موقت است تا آسیب‌هایی که در چند وقت اخیر به اقتصاد وارد شده را جبران کند. ما شاهد تکانه‌های اقتصادی بودیم که اقشار ضعیف را به شدت دچار آسیب کرد. این تصمیم برای حمایت مستقیم از این اقشار گرفته شد اما ساز و کارهای دیگری لازم است تا بحث نقدینگی را مدیریت کنند.

وی افزود: این کار برای شروع بسیار مبارک است. این تصمیم شجاعانه بود و باید از دولت و مجلس تشکر کرد. چون شرایطی که امروز وجود دارد، قابل ادامه دادن نیست. دولت آقای رئیسی در وسط میدان است شجاعت هم دارد. چون منافع بلندمدت را فدا نمی‌کند چون همانطور که گفته شد خط قرمز دولت، مجلس و تمام قوا معیشت و اذیت نشدن مردم است.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر