کد خبر: 132749
A

واکنش عجیب نائب‌‌رئیس کمیسیون بودجه مجلس به گرانی افسارگسیخته/ میرتاج الدینی: به زودی بازار روال عادی خود را پیدا می‌کند

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی گفت: الحمدالله دولت از نظر تامین کالا خوب عمل کرده و الزامات اجرایی‌تر شفافیت و اطلاع‌رسانی کافی است و دولت نیز بهبود یافته و دوم فراوانی کالاهاست و نباید کمبودی در کالاها احساس شود و دولت تلاش می‌کند اقلام را تامین کند و آرامشی در بازار با توجه به قیمت های جدید ایجاد شود و تقاضای اضافی هم صورت نگیرد و به اندازه نیاز خریداری شود و به زودی بازار روال عادی خود را پیدا می کند.

واکنش عجیب نائب‌‌رئیس کمیسیون بودجه مجلس به گرانی افسارگسیخته/ میرتاج الدینی: به زودی بازار روال عادی خود را پیدا می‌کند

به گزارش دیده بان ایران؛ سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگوی مفصلی که با خبرگزاری نزدیک به سپاه تحت عنوان «مردمی کردن یارانه ها» انجا داده درباره وضعیت کنونی گرانی ها گفت: الحمدالله دولت از نظر تامین کالا خوب عمل کرده و الزامات اجرایی‌تر شفافیت و اطلاع‌رسانی کافی است و دولت نیز بهبود یافته و دوم فراوانی کالاهاست و نباید کمبودی در کالاها احساس شود و دولت تلاش می‌کند اقلام را تامین کند و آرامشی در بازار با توجه به قیمت های جدید ایجاد شود و تقاضای اضافی هم صورت نگیرد و به اندازه نیاز خریداری شود و به زودی بازار روال عادی خود را پیدا می کند. دولت باید بر روی قیمت ها و سایر کالاهایی که مشمول ارز یارانه ای نبودند در کنترل باشد و اتیکت بر روی همه کالاها باشد و اجرای این بخش سریع سپری شود و مردم می‌بینند که جلوی رانت و فساد و قاچاق گرفته می شود.

طبق گزارش دیوان محاسبات از سال ۹۷ تا اوایل ۱۴۰۰ حدود ۶۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص یافته که در دست عده‌ای محدود بوده است که تحلیل این است که ۶۰ درصد اثر این ارز ترجیحی به مردم می‌رسیده و ۴۰ درصد آن در جیب رانت خواران و  در سلسله واردات توزیع و قاچاق بوده است. 

در دولت دهم وقتی نرخ نان آزاد شد حدود ۲ میلیون تن گندم در مدت ۱ سال الی ۱ سال و نیم صرفه جویی صورت گرفت. الان کارشناسان می‌گویند اگر این مسیر را درست طی کنیم 30 الی 40 درصد در واردات کالاهای اساسی از جمله گندم صرفه جویی خواهد شد. خوشبختانه دولت شمول یارانه بگیران را فراتر و بیشتراز گذشته گرفته است. دو گروه یارانه می‌گرفتند؛ 77 میلیون نفر یارانه نقدی و 64 میلیون نفر یارانه معیشتی دریافت می‌کردند که 12 میلیون نفر اختلاف داشت. یارانه معیشتی حدود 6 الی 7 دهک شامل می‌شد اکنون دولت در اصلاح هدفمندی یارانه‌ها  9 دهک را مدنظر قرار داد.

بنابراین یارانه بگیران یکپارچه شده است؛‌ لکن دو تا نقیصه است که سریعا باید اصلاح شود. نخست اینکه حدود ۶ میلیون نفر یارانه‌شان قطع شده است که باید به وضعیت آنها رسیدگی شود، شاخص‌ها اصلاح شود و حقی از کسی صنایع نشود. در این صورت بسیاری از آنها به لیست یارانه بگیران برمی‌گردد. دوم جا ماندگان است که چندین میلیون نفر هستند که امکان ثبت نام آنها نیز باید فراهم شود.

وقتی آقای رئیس‌جمهور میگویند ۹ دهک باید یارانه بگیرند دولت باید طوری عمل کند که مردم به این حقشان برسند حذف ۶ میلیون نفر و چندین میلیون جامانده منافات با رویکرد آقای رئیسی دارد که وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی سریعا به این برنامه دولت عمل کند.

باید به یک نکته تصریح کنم این یارانه، یارانه کمک معیشتی یا حمایتی نیست بلکه یارانه به ازای اصلاح ارز ترجیحی است که قبلا پنهان بود و برای همه عرضه می شد و الان آشکار شده و باید همه را در بر بگیرد مگر گروه پردرآمد دهک دهم که نیازی به آن ندارند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر