کد خبر: 139236
A

عضو کمیسیون صنایع:آیین نامه واردات خودرو موجب انحصار می‌شود/توان خودروسازی ایران نهایتا۸۰۰ هزار خودرو در سال است!

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با ضعیف توصیف کردن طرح واردات خودرو به کشور به دیده‌بان ایران گفت: چنانچه بخواهیم مجددا موضوع واردات را به دو تولید کننده داخلی گره بزنیم، عملاً تغییری در وضعیت فعلی رخ نخواهد داد.

عضو کمیسیون صنایع:آیین نامه واردات خودرو موجب انحصار می‌شود/توان خودروسازی ایران نهایتا۸۰۰ هزار خودرو در سال است!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ تلاش‌های صورت گرفته در سالهای اخیر برای بهبود کیفیت خودروهای داخلی و البته ایجاد مزیت رقابتی برای محصولات دو شرکت «ایران خودرو» و «سایپا» همچنان بی نتیجه مانده و گلایه‌های بسیاری نسبت به عملکرد این دو غول خودروسازی وجود دارد.

در همین رابطه رهبر انقلاب نیز در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی با ایشان با اشاره به لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل فرمودند: حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.

به نظر می‌رسد با وجود این انتقادات از صنایع خودروسازی، یکی از راهکارهای برای ارائه خدمت بهتر به مردم، بحث واردات هدفمند محصولات خارجی به داخل باشد، موضوعی که در سالهای اخیر هر ازچندگاهی مطرح شده و پس از مدتی نیز به فراموشی سپرده می‌شود.

023

سقف قیمتی واردات خودرو اشتباه تعیین شده است

لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در همین خصوص و در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران گفت: براساس آنچه که در آیین نامه آمده صرفاً امکان واردات خودروهای کمتر از ۲۰ هزار یورو فراهم است، این در حالی است که باید سقف قیمتی ۲۵ هزار یورو تعیین می‌شد. دیگر ایراد آیین نامه واردات خودرو این است که قرار بود بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد خودروهای وارداتی زیر ۲۵ هزار یورو و مابقی بالای ۲۵ هزار یورو باشند چرا که امروز در کشور به خودروهای ویژه‌ای جهت استفاده در راه‌سازی و مسائل عمرانی و معدنی نیاز داریم و خودروهای این نوع از سال ۲۰۱۴ تاکنون وارد نشده است.

سیاهکلی با بیان اینکه در آیین نامه وزارت صمت بر لزوم هماهنگی واردکنندگان و تولید کنندگان تاکید شده است افزود: این موضوع موجب ایجاد انحصار در بازار می شود و چنانچه بخواهیم مجددا موضوع واردات را به دو تولید کننده داخلی گره بزنیم، عملاً دیگر خاصیتی ندارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخش پایانی گفت‌وگو با دیده‌بان ایران تاکید کرد: کشور سالانه به بیش از ۱.۵ میلیون خودرو نیاز دارد در حالی که ظرفیت تولید داخل حداکثر ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار خودرو است پس برای تاثیرگذاری بیشتر باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار خودرو وارد کنیم ولی اگر با شیوه‌ای که در آیین نامه آمده است که واردات ۵۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو است حرکت کنیم ره به جایی نخواهیم برد.

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر