کد خبر: 160699
A

آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد؟

خرید بیمه شخص ثالث برای تمام خودرو‌ها اجباری است. این یک قانون است و تمام صاحبان خودرو باید برای خرید یا تمدید به موقع بیمه نامه اقدام کنند. اما ممکن است که برخی از افراد، خودرو‌ی خود را به صورت اقساطی خریداری کرده باشند، یا افراد با توجه به شرایط زندگی خود، با ماشین فرد دیگری در خیابان‌ها تردد داشته باشند.

آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خرید بیمه شخص ثالث برای تمام خودرو‌ها اجباری است. این یک قانون است و تمام صاحبان خودرو باید برای خرید یا تمدید به موقع بیمه نامه اقدام کنند. اما ممکن است که برخی از افراد، خودرو‌ی خود را به صورت اقساطی خریداری کرده باشند، یا افراد با توجه به شرایط زندگی خود، با ماشین فرد دیگری در خیابان‌ها تردد داشته باشند. فرقی ندارد شما راننده خودروی خود هستید یا، خودروی شخص دیگری را استفاده می‌کنید، تا زمانی که از اعتبار بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه مطمئن نشده‌اید، نباید پشت فرمان بنشینید و رانندگی کنید. اما آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد؟ برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم تا انتهای متن همراه ما باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

استعلام و خرید بیمه شخص ثالث که زیرشاخه بیمه خودرو محسوب می‌شود، نیازمند اطلاعات خاصی است. اطلاعاتی نظیر: تعریف بیمه شخص ثالث، پوشش‌ها، نحوه محاسبه قیمت و... به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد؟

1

خرید بیمه نامه شخص ثالث برای همه دارندگان وسایل نقلیه موتوری ضروری است

با توجه به قانون بیمه شخص ثالث، فرد حقوقی یا حقیقی که دارنده وسیله نقلیه است، باید خودروی خود را برای حوادث جانی و مالی اشخاص ثالث بیمه کند.

با مراجعه به شرکت‌های بیمه یا از طریق پلتفرم‌های خرید آنلاین بیمه، می‌توانید در زمان کوتاهی بیمه شخص ثالث را برای وسیله نقلیه خود تهیه کنید. اما با توجه به اینکه خرید و فروش خودروهای اقساطی رونق گرفته است، برخی این سوال را می‌پرسند که آیا برای خرید بیمه ثالث، وسیله نقلیه باید به نام آن‌ها باشد یا خیر؟ یا از نظر قانونی بیمه شخص ثالث، چه کسی باید بیمه نامه را تهیه کند؟

به طور حتم مالک وسیله نقلیه یا فردی که از آن استفاده می‌کند، باید برای تهیه بیمه ثالث اقدامات لازم را انجام دهد.

در نتیجه فردی که مالک خودرو است یا از خودرو استفاده می‌کند باید تحت پوشش بیمه شخص ثالث باشد. همچنین دقت کنید که، اگر مالکیت خودرو انتقال پیدا کند، تمام تعهدات بیمه‌گر برای تعهدات بیمه شخص ثالث، غیر قابل انتقال به مالک جدید است. مگر اینکه جزو افراد خانواده درجه یک باشد.

این موضوع به این معنا است که، می‌توان تمام سوابق تخفیفات بیمه نامه عدم خسارت را، به خودروی دیگر با همان کاربری که متعلق به خود یا همسر، والدین و فرزندان است، انتقال داد.

در نتیجه هیچ فرقی ندارد که، بیمه نامه شخص ثالث به نام چه کسی باشد، مهم این است که اطلاعات خودرو باید به شرکت بیمه تحویل داده شود تا با توجه به مفاد بیمه نامه و نوع کاربری خودرو، حق بیمه پرداخت کرد.

آیا شرکت بیمه به نام بیمه‌گزار اهمیت می‌دهد؟

photo_2023-07-29_12-11-37

بیمه شخص ثالث خسارات مالی و جانی اشخاص ثالث را پرداخت می‌کند

با توجه به توضیحاتی که داده شد، فرقی ندارد که چه کسی حق بیمه ثالث را پرداخت می‌کند و بیمه نامه به نام چه کسی ثبت می‌شود. شرکت‌های بیمه موظف هستند، در صورت بروز حادثه‌های رانندگی، بدون توجه به نام بیمه‌گزار، خسارت رخ داده را تا سقف تعهدات خود جبران کنند.

نکات مهم در بیمه شخص ثالث

بهتر است که قبل از تهیه بیمه شخص ثالث نکات و قوانین دیگر این بیمه نامه را بدانید تا هنگام دریافت خسارت نگرانی برای جبران هزینه‌ها نداشته باشید. این نکات به شرح زیر هستند.

سقف پرداخت دیه در تصافات منجر به جرح

در صورتی که یک تصادف منجر به پرداخت دیه برای بیش از یک نفر باشد، شرکت بیمه موظف است که کل خسارت‌های بدنی رخ داده در حادثه رانندگی را پرداخت کند، حتی اگر این هزینه‌ها از دیه کامل قید شده در قرارداد بیمه نامه بیشتر باشد.

تاثیر جنسیت و دین افراد زیان دیده در بیمه ثالث

تمام شرکت‌های بیمه‌ای موظف هستند که، خسارت‌های افراد زیان دیده در حادثه‌های رانندگی را تا سقف تعهدات خود جبران کنند و موضوعاتی مانند: جنسیت و دین افراد در پرداخت خسارت تاثیری نخواهد داشت.

رانندگی در حالت مستی یا بدون گواهینامه

اگر راننده‌ای هنگام تصادف با شخص ثالث، گواهینامه معتبر ارائه نکند یا مست باشد، خسارت‌های ایجاد شده با توجه به قانون بیمه شخص ثالث به اشخاص ثالث پرداخت می‌شوند. اما بیمه‌گر بعد از پرداخت خسارت می‌تواند کل یا مبلغی از خسارت را از بیمه‌گزار دریافت کند. به طور کلی بیمه‌گر می‌تواند در موارد زیر تقاضای برگشت خسارت پرداختی را داشته باشد:

  • رانندگی در حالت مستی و استعمال مواد مخدر و روانگردان
  • رانندگی بدون گواهینامه یا با گواهینامه غیر مرتبط
  • رانندگی با وسیله نقلیه سرقتی (در صورتی که فرد مقصر حادثه از این موضوع مطلع باشد.)

بخشنامه جدید بیمه شخص ثالث سال 1402 در مورد دیه

در بخشنامه پرداخت دیه آیا بیمه شخص ثالث باید بنام راننده باشد؟ این سوال را در قسمت‌های قبل توضیح دادیم، فرقی ندارد بیمه نامه را چه کسی خریداری می‌کند و به نام چه فردی است، مهم این است که اطلاعات وسیله نقلیه شما، به درستی در بیمه شخص ثالث ثبت شده باشد.

اما سوال دیگری که افراد دارای بیمه شخص ثالث می‌پرسند، این است که نرخ دیه در سال 1402 چقدر اعلام شده است؟

photo_2023-07-29_12-11-47

رییس قوه قضاییه نرخ دیه را در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. بر همین اساس دیه کامل انسان در سال 1402 در ماه‌های غیرحرام 900 میلیون تومان و در ماه‌های حرام یک میلیارد و 200 میلیون تومان تعیین شده است. مبلغ خسارت جانی بیمه شخص ثالث 1402 یا پرداخت دیه بیمه شخص ثالث 1402 هم براساس همین مبلغ بیمه محاسبه می‌شود. در حقیقت تعهدات جانی بیمه شخص ثالث در سال 1402 برابر با یک میلیارد و 200 میلیون تومان است.

به طورکلی توصیه می‌کنیم که بدون گواهینامه معتبر و بیمه شخص ثالث رانندگی نکنید. زیرا در هر دو صورت مشمول جریمه خواهید شد و خودروی شما توقیف می‌شود. نکته مهم دیگر این است که نگرانی برای خرید خودروهای قسطی نداشته باشید، شما می‌توانید بیمه شخص ثالث را با نام خود تهیه کنید و در صورت بروز حادثه‌های رانندگی از شرکت بیمه‌گر خود، خسارت دریافت کنید. برای خرید بیمه شخص ثالث می توانید به وبسایت خرید بیمه آنلاین روی لینک کلیک کنید. می‌توانید قیمت رشته بیمه‌های بیش از ۲۰ شرکت بیمه معتبر دارای مجوز بیمه مرکزی را استعلام نمایید و مشاوره تخصصی بگیرید. با مقایسه شرایط و پوشش‌ها، به تمدید یا خرید آنلاین بیمه بپردازید. این سامانه ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز آماده خدمت‌رسانی به بیمه‌‌گزاران عزیز است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر