کد خبر: 161452
A

افزایش قیمت در کمین گندم جهانی؛ تولید گندم به پایین‌ترین سطح رسید

روند تولید گندم در سال جاری میلادی به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ رسید و این نگرانی را به وجود آورده که در ماه‌های آتی شاهد رشد قیمت گندم در بازار جهانی باشیم.

افزایش قیمت در کمین گندم جهانی؛ تولید گندم به پایین‌ترین سطح رسید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کاهش بارندگی در سال زراعی از یک سو و توقف صادرات گندم اوکراین از سوی دیگر موجب شده تا فعالان این حوزه این نکته را مدنظر قرار دهند که ذخایر جهانی گندم نسبتا به کمترین سطح خود برسد و با فرض ٣ تا ٤ میلیون تن عرضه کمتر گندم صادراتی اوکراین، احتمالا ذخایر جهانی محدودیت بیشتری خواهد داشت و این موضوع نگرانی‌های در بازار جهانی گندم را به همراه داشته است.

علاوه بر موارد مذکور بخش بزرگی از سهم تولید و ذخایر گندم در چین تولید می شود که تا حد زیادی در دسترس سایر کشورها قرار ندارد. البته، این نکته را نیز باید در نظر گرفت که بارش‌های اخیر بطور قابل توجهی بر کیفیت و میزان تولید گندم چین (میزان تولید گندم چین حدود ١٣٥ میلیون تن) اثر منفی داشته و بازار انتظار افزایش تقاضای واردات گندم از چین را هم بزودی خواهد داشت. به استثنای ذخایر چین، این امر باعث می شود که میزان ذخایر گندم دنیا به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته برسد. کاهش میزان ذخایر مورد انتظار در بازار گندم به این معنی است که بازار از افزایش قیمت‌ها به خوبی حمایت کرده و این رشد کاهش میزان عرضه در بازار می‌تواند به زودی نوسانات قابل توجهی در بازار گندم ایجاد کند.

علاوه بر موارد مذکور جنگ اوکراین موجب شد تا روسیه که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان شناخته می‌شود، عوارض هفتگی را برای کنترل بازار در دستور کار خود قرار داد. در این روش وزارت کشاورزی روسیه به صورت هفتگی اقدام به اعلام عوارض صادراتی گندم، ذرت و جو که بسیاری از کشورها به آن وابسته هستند می‌کند. در آخرین ابلاغیه این کشور، روسیه عوارض صادراتی را برای تاریخ ٩ ام الی ١٥ ام ماه آگوست را برای گندم و ذرت افزایشی کرد و عوارض صادراتی جو را تغییر نداد، این اقدام روسیه هم بر رشد قیمت گندم در هفته‌های پیش رو اثرگذار خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر