کد خبر: 167672
A

جنگ غزه بر گردشگری منطقه و ایران چه تاثیری داشت؟

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره تاثیر جنگ غزه بر گردشگری منطقه و ایران گفت: رسانه‌های بیگانه از هر بهانه‌ای برای تبلیغ علیه ایران استفاده می‌کنند و این جنگ نیز ابزاری برای آن‌ها شده که بار دیگر چهره‌ی ایران را مخدوش کنند و به این واسطه تور‌های ورودی از اروپا سفر خود را به ایران کنسل کرده‌اند.

جنگ غزه بر گردشگری منطقه و ایران چه تاثیری داشت؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ آیا تند شدن آتش جبهه‌ی مقاومت در فلسطین علیه نظامیان اشغالگر صهیونیست چه در داخل مرز‌های این کشور و چه در مرز‌های لبنان در شرایطی که خط دیگری از نبرد علیه اشغالگران در آنجا درحال شکل‌گیری است، بر بازار توریسم در خاورمیانه تاثیر گذاشته است؟ این تاثیر در حوزه گردشگری ایران چه اندازه ملموس است؟ حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) می‌گوید: شاید بتوان گفت جنگ حماس و اسرائیل سفر را در آن محدوده تا حدودی ملغی کرده، اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم درواقع تاثیر چندانی در حوزه گردشگری ایران نداشته و اینگونه نیست که سفر در خاورمیانه قفل شده باشد.

به گفته‌ی او؛ امروز اگر بخواهیم به مناطقی که درگیر جنگ هستند مانند لبنان و مصر سفر کنیم، با چالش‌هایی رو به رو خواهیم بود، اما این جنگ تاثیر چندانی در گردشگری ورودی ایران نداشته. البته که رسانه‌های بیگانه از هر بهانه‌ای برای تبلیغ علیه ایران استفاده می‌کنند و این جنگ نیز ابزاری برای آن‌ها شده که بار دیگر چهره‌ی ایران را مخدوش کنند و به این واسطه تور‌های ورودی از اروپا سفر خود را به ایران کنسل کرده‌اند، اما نباید فراموش کرد که مدتهاست تور‌های ورودی از بلوک غرب به ایران کاهش محسوسی داشته و تقریبا می‌توان گفت مدتهاست توری از اروپا نداریم.

رفیعی می‌گوید: درحال حاضر از بلوک شرق و از کشور‌هایی مانند چین و حتا روسیه و از همسایگان غربی خودمان مانند عراق و کشور‌های حاشیه خلیج فارس تور و گردشگر ورودی داریم. درواقع می‌توان گفت به نوعی جنگ حماس تاثیر چندانی در حوزه گردشگری ورودی ایران نداشته. البته آژانس‌های فعال در حوزه گردشگری ورودی باید بازار‌های جدیدی برای خود تعریف کنند و اتکای خود را بر بازار اروپا قرار ندهند. درحال حاضر ورود گردشگر از اروپا به ایران به صفر رسیده و بیشتر گردشگران ما از کشور‌های چین، روسیه، هند، پاکستان، عراق و افغانستان است.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در پاسخ به این سئوال که آیا توانسته‌ایم در بازار چین و روسیه به ثبات دست یابیم و در بسته‌های سفر گردشگرانشان قرار گیریم، می‌گوید: مدتی مطرح می‌شد که گردشگران روس به ایران نمی‌آیند و ما نیز نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز گردشگران روس باشیم. این درحالی است که اکنون شاهد آن هستیم که بسیاری از روس‌ها علاقه‌مند سفر به ایران هستند.

در سفری که چندی پیش به روسیه داشتم ۵ جمهوری منطقه قفقاز، همگی تمایل خود برای برقراری مسیر سفر به ایران اعلام کردند. اتفاقا بیشتر گردشگران روس که علاقه‌مند سفر به ایران هستند تمام موازین شرعی ایران را رعایت می‌کنند. آنچه به عنوان توریست ساحل‌پذیر از روس‌ها معروف شده اینگونه نیست و اکنون شاهد ورود نخستین گروه‌های گردشگران روس بعد از اجرایی شدن لغو روادید گروهی هستیم.

او درخصوص مسیر‌هایی که برای گردشگران روس در ایران تعریف شده، می‌گوید: بیشتر روس‌ها علاقه‌مند هستند از مسیر کلاسیک گردشگری ایران که همان اصفهان، شیراز، یزد و کاشان است، دیدن کنند.

رفیعی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به آغاز فعالیت در بازار‌های جدید درصدد معرفی مسیر‌ها و مقاصد جدید در ایران به گردشگران خارجی بی‌نمی‌آییم و آیا نمی‌توان جایگاهی برای مسیر‌های غرب و جنوب کشور برای گردشگران روس قائل شد، می‌گوید: مسیر غرب کشور برای روس‌ها جذاب نیست چراکه مشابه آنرا در کشور خودشان دارند. برای مثال آب‌های معدنی سرعین یا کوهستان‌های غرب برایشان جذابیت چندانی ندارد، اما می‌توان روی مسیر جنوب ایران مانور داد و باید معرفی انجام داد.

به گفته رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، گردشگران روس و چینی، به مراتب بیشتر از گردشگران اروپایی در ایران هزینه می‌کنند. پیش‌بینی می‌کنیم که هر گردشگر روس که به ایران سفر کند بیش از ۲ هزار دلار یا یورو هزینه خواهد کرد. البته اشکال گردشگران چینی و روس آن است که برای انتخاب بسته سفر خساست به خرج می‌دهند و به دنبال بسته‌های ارزان قیمت هستند، اما وقتی که سفر می‌کنند در مقصد خوب خرج می‌کنند. آن‌ها در ایران انواع سوغات و صنایع دستی را خریداری می‌کنند و صنایع دستی همچون فرش مورد علاقه آن‌هاست.

منبع: ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر