کد خبر: 170512
A
دیده بان ایران بررسی کرد؛

۱۲۴ سامانه ای برای نظارت نکردن/ دلایل ضعف و ناکارآمدی ۱۲۴ چیست؟

با یک شکایت ساده از هر واحد صنفی، تولیدی و ... به راحتی به این نتیجه خواهید رسید که شکایت شما برای تخلف فروشنده و یا مجموعه خاطی با یک جمله "بدون احراز تخلف پرونده مختومه شد" به پایان می‌رسد شاید در چنین موقعیتی است که افراد دلیل و علت اصلی بسیاری از گرانفروشی‌ها، کم‌فروشیها، احتکار، فروش خودسرانه، تهدید و توبیخ مشتری و... را با تمام وجود متوجه می‌شوند.

 ۱۲۴ سامانه ای برای نظارت نکردن/ دلایل ضعف و ناکارآمدی ۱۲۴ چیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ با یک شکایت ساده از هر واحد صنفی، تولیدی و ... به راحتی به این نتیجه خواهید رسید که شکایت شما برای تخلف فروشنده و یا مجموعه خاطی با یک جمله "بدون احراز تخلف پرونده مختومه شد" به پایان می‌رسد شاید در چنین موقعیتی است که افراد دلیل و علت اصلی بسیاری از گرانفروشی‌ها، کم‌فروشیها، احتکار، فروش خودسرانه، تهدید و توبیخ مشتری و... را با تمام وجود متوجه می‌شوند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ کاملا درست است که شرایط آشفته و نابسامان اقتصادی، نظارت و مدیریت این بخش از جامعه را که حیات مردم به آن بستگی دارد را سخت و در بسیاری موارد غیرممکن کرده، اما نکته مهم این است که در صورت ارایه گزارش تخلف، تحت عنوان شکایت نیز هیچ‌اتفاقی نمی‌افتد بنابراین فرد متخلف، جسورتر و مصمم‌تر به تخلفات خود ضمن نادیده گرفتن حقوق مشتری فعالیت می‌کند.

سوال اصلی و مهم عامه مردم جامعه این است که فلسفه راه‌اندازی سامانه 124 چیست؟ سامانه‌ای که حتی نمی‌تواند کوچکترین مشکل و شکایت مردمی را پاسخگو باشد به عنوان مثال یک فروشنده پوشاک با نصب بنر و متن به خریداران  و مشتریان اعلام کرده که اگر تمامی اعضای خانواده‌ات را  برای تعویض کالای خریداری شده بعد خروج از مغازه بیاورید جنس فروخته شده به هیچ عنوان پس گرفته نمی‌شود یعنی چه؟

این جسارت فروشنده از کجا نشات می‌گیرد که خریدار و مشتری را از بزرگترین و مهمترین حق و حقوقش که همان تعویض پوشاک (حداقل طی 24 ساعت) محروم می‌کند، جالب‌تر اینکه با شکایت و اعتراض نه تنها فروشنده تبرئه می‌شود بلکه کارخلاف و ناپسند تثبیت و گسترش چندبرابری یافته و با سرانجامی مانند آشفتگی وضعیت موجود مواجه بوده و خواهیم شد.

در بهترین روش ممکن ارسال شکایت ازطریق ایمیل، پاسخ‌های غیرقانونی وناامیدکننده دریافت می‌شود این در حالی‌است که گزارش تخلف از طریق تلفن 124 بسیار سخت و آزاردهنده است به‌طوری‌که قبل از اینکه نوبت به فرد شاکی پشت خط برسد یا در حین صحبت با اپراتور، تلفن قطع می‌شود بنابراین در مواقع زیادی افراد شاکی موفق به ثبت گزارش خود نشده‌اند چه برسد به دریافت پاسخ‌های تکراری، بدون نتیجه و پیگیری آن. علاوه‌براین به‌طوریقین شاکیان پس از دریافت پاسخ‌های واهی، هیچ‌وقت به این سامانه اعتماد و رجوع نخواهند کرد.

با یک تحقیق میدانی بسیار ساده متوجه خواهیم شد که متاسفانه عملکرد سامانه 124 قابل قبول نیست و انتشار گزارش‌هایی مستمر وزارت صمت از کارکرد مثبت سامانه مذکور دردی از مردم دوا نکرده و نخواهد کرد.

آشفتگی، هرج و مرج، بحران قیمت کالا‌ها و خدمات در بازار‌ حتی به صورت ساعتی و روزانه قابل اغماض نیست ازطرف دیگر قیمت کالاها و خدمات در این سامانه به روز نیست بنابراین سامانه 124 نه تنها نتوانسته پاسخگوی نیاز مردم و شکایات آن‌ها باشد بلکه مشوق متخلفان و قانون‌گریزان نیز شده است.

سردرگمی مردم در بازار، تفاوت باورنکردنی قیمت کالاهای مشابه در کشور، سوءاستفاده فروشندگان کالاها ازطریق شبکه‌های مجازی و عدم نظارت بر آن‌ها، دریافت نتایج عجیب و ناکارآمد شکایات مردم در خصوص انواع تخلفات صنفی و غیرصنفی، مشکلات مستمر و واضح مردم برای ارتباط با سامانه مذکور، احتکار و ... بیانگر عدم مدیریت صحیح و شاید تبانی بازرسان با واحدهای متخلف و جدی نبودن برای مبارزه با انواع تخلفات مربوطه دارد در نتیجه سامانه 124 نتوانسته عملکرد قابل قبولی داشته باشد و به نظرمی‌رسد تعطیلی این سامانه خللی در اقتصاد نابسامان و افسارگسیخته ایجاد نخواهد کرد به دلیل اینکه اصلی‌ترین عملکرد این سامانه با مشکل مواجه است و مسوولان نتوانسته‌اند در این زمینه از مصرف‌کنندگان حمایت حداقلی داشته باشند.

نباید فراموش کرد سامانه پاسخگویی وزارت صمت با هدف ارایه خدمات باکیفیت و پرسرعت به مردم و همسوسازی مناسب‌تر فرآیندهای کسب وکار با نیازهای شهروندان و دریافت بازخورد از ذینفعان و... طراحی و راه‌اندازی شده اما متاسفانه با اولین مراجعه به سامانه، ناکارآمدی و بی‌تعهدی به وظایف محوله مردم را ناامیدتر و مطمئن‌تر به ادامه اختلال و تلاطم اقتصادی می‌کند ازاین‌رو شرایط همچنان برای احتکار، چپاول و غارت جیب مردم توسط افراد خاص مهیا شده، آن‌ها به طور مثال‌زدنی از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و ره صدساله را یک شبه طی می‌کنند در نهایت مردم عادی دچار خسران، ضرروزیان می‌شوند درحالی که مسوول پاسخگویی وجود ندارد.

گزارش: اکرم قدرت_سایت دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر