کد خبر: 182931
A

استخدام ربات‌های انسان‌نما در کارخانه بنز

مرسدس-بنز اعلام کرد استفاده آزمایشی از ربات‌های انسان‌نما را در تولید محصولاتش آغاز کرده است. به گفته کارخانه از این ربات‌ها برای کار‌های «تکراری و سخت» استفاده می‌شود.

استخدام ربات‌های انسان‌نما در کارخانه بنز

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مرسدس-بنز اعلام کرد استفاده آزمایشی از ربات‌های انسان‌نما را در تولید محصولاتش آغاز کرده است. به گفته کارخانه از این ربات‌ها برای کار‌های «تکراری و سخت» استفاده می‌شود. رباتی که بنز استفاده می‌کند آپولو نام دارد و ساخت شرکتی آمریکایی به نام اپترونیک است. قد آپولو یک متر و ۷۳ سانتی‌متر و وزنش کمی بیشتر از ۷۲ کیلوگرم است. آپولو می‌تواند تا ۲۵ کیلوگرم بار حمل کند. مرسدس-بنز از آپولو برای رساندن قطعه به کارگران در خط تولید و کنترل کیفیت قطعات استفاده می‌کند. روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز گزارش داده که این ربات‌ها در کارخانه بنز در کشور مجارستان کار می‌کنند. مجارستان مشکل کمبود نیروی کار دارد و اتحادیه‌های کارگری‌اش به اندازه آلمان سخت‌گیر نیست.

این هفته در جهان خودرو: استفاده از ربات‌های انسان‌نما در کارخانه‌ مرسدس-بنز، معرفی قوی‌ترین مدل تاریخ پورشه، شاسی‌بلند‌های الکتریکی جدید شرکت ریویان و همکاری نیسان و هوندا برای ساخت ماشین‌های الکتریکی.

ربات‌های کارگر در کارخانه بنز

مرسدس-بنز اعلام کرد استفاده آزمایشی از ربات‌های انسان‌نما را در تولید محصولاتش آغاز کرده است. به گفته کارخانه از این ربات‌ها برای کارهای «تکراری و سخت» استفاده می‌شود.

رباتی که بنز استفاده می‌کند آپولو نام دارد و ساخت شرکتی آمریکایی به نام اپترونیک است. قد آپولو یک متر و ۷۳ سانتی‌متر و وزنش کمی بیشتر از ۷۲ کیلوگرم است. آپولو می‌تواند تا ۲۵ کیلوگرم بار حمل کند.

مرسدس-بنز از آپولو برای رساندن قطعه به کارگران در خط تولید و کنترل کیفیت قطعات استفاده می‌کند. روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز گزارش داده که این ربات‌ها در کارخانه بنز در کشور مجارستان کار می‌کنند. مجارستان مشکل کمبود نیروی کار دارد و اتحادیه‌های کارگری‌اش به اندازه آلمان سخت‌گیر نیست.

جایگزین کردن کارگران با ربات‌ها برای بسیاری از کارخانه‌ها وسوسه‌انگیز است. اما مدیران بنز می‌گویند که این ربات‌ها قرار نیست انسان‌ها را بیکار کنند. یورگ برزر، مدیر تولید بنز همزمان با اعلام خبر استفاده از آپولو گفت که هدف این کارخانه ارزیابی پتانسیل ربات‌ها برای انجام کارهایی است که مهارت کمی می‌خواهد. به گفته او با این کار وقت کارگران ماهر صرف کارهای تکراری و خسته‌

قوی‌ترین پورشه

پورشه نمونه جدیدی از مدل الکتریکی تایکان به بازار عرضه کرده که می‌گوید قوی‌ترین ماشین تولید انبوهی است که در تاریخ این کارخانه تولید شده است. این ماشین با قیمت پایه ۲۴۰ هزار یورو (۲۶۱ هزار و ۵۰۰ دلار) به بازار عرضه شده و خودروساز آلمانی برای نمایش قدرت و سرعتش با آن در دو پیست مشهور جهان رکوردشکنی کرده است.

تغییرات ظاهری ماشین نسبت به مدل‌های دیگر تایکان جزیی است، اما قدرتش به ۱۱۰۰ اسب بخار افزایش یافته و وزنش نسبت به مدل‌های دیگر تایکان ۷۵ کیلوگرم سبک‌تر است. ماشین را می‌توان با دو صندلی یا چهار صندلی سفارش داد.

ماشینی که دو صندلی دارد برای رانندگی در پیست ساخته شده و به بسته تقویتی وایساخ مجهز است. وایساخ شهری در نزدیکی اشتوتگارت است که مرکز تحقیق و توسعه پورشه در آن قرار دارد. پورشه ده سالی است که یکی از قوی‌ترین بسته‌های‌ تقویت ماشین خود را با این نام به مشتریان عرضه می‌کند.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تایکان با بسته وایساخ ۲.۲ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۰۵ کیلومتر در ساعت است. به این ماشین یک حالت به نام «حمله» اضافه شده که با فعال کردن آن قدرتش برای ده ثانیه حدود ۱۶۰ اسب بخار بیشتر می‌شود. پورشه می‌گوید ماشین با هر بار شارژ می‌تواند تا ۵۵۵ کیلومتر حرکت کند.

خودروسازان سال‌ها است که از ربات در تولید ماشین استفاده می‌کنند، اما تاکنون ربات‌ها ساکن بودند و تنها یک کار انجام می‌دادند. این اولین بار است که ربات‌ها حرکت می‌کنند و می‌توانند کارهای مختلف انجام دهند. مزیت دیگر استفاده از این ربات‌ها این است که همراه با انسان‌ها در فضای کارخانه کار می‌کنند و لازم نیست به خاطر آنها چیدمان و طراحی خط تولید را تغییر داد

ب‌ام‌و،‌ مهم‌ترین رقیب بنز هم ماه گذشته اعلام کرد که در یک تا دو سال آینده ربات‌های انسان‌نما را در کارخانه‌اش در آمریکا آزمایش می‌کند. ربات‌هایی که ب‌ام‌و قرار است به کار گیرد ساخت شرکت آمریکایی فیگور است.

هوندا و هیوندای سال‌ها است که در زمینه ساخت ربات‌های انسان‌نما فعالیت می‌کنند، اما هنوز از این ربات‌ها در خط تولید استفاده نکرده‌اند.

تسلا، سازنده آمریکایی خودروهای الکتریکی به تازگی نسل جدیدی از ربات‌های انسان‌نما به نام اپتیموس را نمایش داد. این شرکت هم اعلام کرده قصد دارد از این ربات‌ها برای تولید ماشین استفاده کند. ایلان ماسک، مدیر تسلا پیش‌بینی کرده تعداد ربات‌های انسان‌نما در جهان تا سال ۲۰۴۰ به یک میلیارد برسد.

پورشه برای نمایش توانایی تایکان توربو جی‌تی با آن در دو پیست مشهور نوربرگ‌رینگ در آلمان و لاگونا سکا در آمریکا رکوردشکنی کرد. رکورد در پیست لاگونا سکا از آن جهت مهم است که پیش از پورشه، تسلا با مدل S پلاد رکورد سریع‌ترین ماشین الکتریکی را در آن ثبت کرده بود.
 
رکورد تسلا در این پیست یک دقیقه و ۳۲ ثانیه بود، اما پورشه این زمان را به یک دقیقه و ۲۷ ثانیه کاهش داد.
 
تایکان اولین مدل الکتریکی پورشه است که در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد. استقبال از این ماشین بسیار خوب بوده و پورشه تا کنون بیش از ۱۳۶ هزار دستگاه از آن تولید کرده است. خودروساز آلمانی به تازگی ماکان، دومین مدل الکتریکی خود که شاسی‌بلند است را به بازار عرضه کرده و قصد دارد یک مدل دو در اسپرت الکتریکی هم تولید کند.
شاسی‌بلندهای ریویان
 
ریویان، خودروساز نوپای آمریکایی دو شاسی‌بلند الکتریکی جدید رونمایی کرد که قرار است از سال ۲۰۲۶ به محصولاتش اضافه شوند. نام این دو مدل R2 و R3 است و ریویان اعلام کرده که آنها را علاوه بر آمریکا در اروپا هم خواهد فروخت.
 
ریویان فعالیتش را از سال ۲۰۰۹ آغاز کرد و در حال حاضر یک وانت و شاسی‌بلند الکتریکی به نام R1 می‌سازد. قیمت پایه R1 نزدیک به ۷۷ هزار دلار است و این کارخانه در سال ۲۰۲۳ کمی بیش‌تر از ۵۷ هزار دستگاه از آنها تولید کرد.
اولین مدلی که قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ به R1 اضافه شود R2 نام دارد. ابعاد ماشین تقریبا هم‌اندازه تسلا مدل Y، پرفروش‌ترین شاسی‌بلند جهان است. قیمت پایه R2 ۴۵ هزار دلار است که نشان می‌دهد این کارخانه قصد دارد با آن به جنگ تسلا برود.
 
ظاهر R2 شباهت زیادی به مدل R1 دارد. قوی‌ترین مدل R2 یک موتور الکتریکی در جلو و دو موتور الکتریکی در عقب دارد. ریویان می‌گوید شتاب صفر تا ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعت این مدل کمتر از سه ثانیه است. به گفته کارخانه ماشین می‌تواند با هر بار شارژ تا بیش از ۵۵۰ کیلومتر حرکت کند.
ریویان برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی R2 را به امکاناتی سفارشی مجهز کرده است؛ از جمله یک چادر که روی سقف نصب می‌شود و یک تشک بادی که می‌توان پس از خواباندن دو ردیف صندلی در کف ماشین پهن کرد. جای قرار دادن دوچرخه، میز پیک‌نیک و چراغ‌قوه‌ای که داخل در جاسازی شده از دیگر امکانات R2 است.
 
ریویان در سال ۲۰۲۷ کوچک‌ترین مدل خود R3 را به بازار عرضه خواهد کرد. R3 روی پلتفرمی مشترک با R2 ساخته می‌شود، اما ابعادش کوچک‌تر است. نمای جلوی ماشین به مدل‌های دیگر ریویان شبیه است، ولی از کنار شباهت زیادی به ماشین‌های هچ‌بک دارد. رسانه‌ها شباهت این ماشین به نسل اول فولکس‌واگن گلف را برجسته کرده‌اند.
 
ریویان می‌گوید R3 را با امکاناتی مشابه با R2 عرضه می‌کند. از جمله یازده دوربین و حس‌گر که به ماشین کمک می‌کنند تا حد زیادی خودران باشد. مدل قوی‌تر R3 که سه موتور الکتریکی دارد با نام R3X و امکانات لوکس‌تر فروخته خواهد شد. ریویان قیمت پایه ماشین را اعلام نکرده، اما رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند که R3 با قیمت پایه ۳۵ تا۴۰ هزار دلار فروخته شود.
 
ریویان مدل‌های جدیدش را در حالی نمایش داد که کارخانه با مشکلات مالی دست به گریبان است. این شرکت در سال ۲۰۲۳ پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ضرر کرد و می‌گوید فروشش امسال رشد نخواهد کرد. ریویان ماه گذشته اعلام کرد که برای کاهش هزینه‌ ده درصد نیروی کارش را اخراج خواهد کرد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر