کد خبر: 18972
A
مهدی پازوکی اقتصاددان در گفت و گو با دیده بان ایران به ادعای قالیباف واکنش نشان داد :

اگر روحانی بتواند اقتصاد ایران را به آخر دولت خاتمی برگرداند باید مجسمه اش را در میدان پاستور نصب کنیم/ کسانی که ادعا می کند درآمد کشور را 2/5 برابر می کنند نمی فهمند بودجه یعنی چه!/ متاسفانه شارلاتانیزم مثل خوره به جان کشور افتاده است

پازوکی به تعریف شارلاتانیزم اشاره کرد و گفت: شارلاتانیزم به معنی عوام فریبی، عوام گرایی است و چیزی که امروزه برای اقتصاد ایران مشکلات فراوانی را به ارمغان آورده، عوام زدگی است.

اگر  روحانی بتواند اقتصاد ایران را به آخر دولت خاتمی برگرداند باید مجسمه اش را در میدان پاستور نصب کنیم/ کسانی که ادعا می کند درآمد کشور را 2/5 برابر می کنند  نمی فهمند بودجه یعنی چه!/ متاسفانه شارلاتانیزم مثل خوره به جان کشور افتاده است

دیده بان ایران_ محمود اکبری کیا: هرچه به 29 اردیبهشت زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم شاهد قول و وعده های عجیب غریب هستیم، محمد باقر قالیباف شهرداری تهران که برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به وزرات کشور رفته بود همزمان با کاندیداتوری خود اعلام کرد در آمد کشور را دو نیم برابر می‌کنم.

مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با دیده بان ایران درباره شعار و وعده های برخی از نامزدهای انتخاباتی مبنی بر افزایش درآمد کل کشور (شعار انتخاباتی محمد باقر قالیباف) و همچنین افزایش یارانه ها(حمید بقایی، احمدی نژاد و ....) اظهار داشت: این طرح یعنی نرخ رشد اقتصادی و افزایش 250درصدی آن؛ بر اساس مبانی تئوری‌های رشد به هیچ وجه در یک دوره 4 ساله امکان پذیر نیست، در هیچ تاریخی حتی در دوره وفور درآمد‌های نفتی در قبل از انقلاب هم چنین اتفاقی در اقتصاد ایران که تحریم های بین المللی وجود نداشت صورت نگرفته است.

وی افزود : متاسفانه بزرگترین مشکل و معضلی که هم اکنون در ایران وجود دارد بحث شارلاتانیزم است که مثل خوره به جان اقتصاد این کشور افتاده و دارد آنرا می خورد.

پازوکی به تعریف شارلاتانیزم اشاره کرد و گفت:  شارلاتانیزم به معنی عوام فریبی، عوام گرایی است و چیزی که امروزه برای اقتصاد ایران مشکلات فراوانی را به ارمغان آورده، عوام زدگی است.

وی تصریح کرد: این آدم های عوام زده اصلا نمی فهمند که چه چیزی را عنوان می‌کنند، اگر رشد درآمد 2 برابر شود یعنی تولید ناخالص ملی باید 2 برابر شود.

پازوکی تصریح کرد: اگر همه دنیا با شما ارتباط داشته باشند و شما هیچ مشکلی نداشته باشید و قیمت نفت هم افت پیدا نکند و در آمد‌های نفتی همچون دوران  رییس دولت قبل (احمدی نژاد) به وفور باشد امکان چنین چیزی اصلا وجود ندارد.

این اقتصاددان در ادامه خاطر نشان کرد: شهردار پایتخت باید مشاورین قوی داشته باشد که دارای دانش و سواد روز باشند و سعی کنند اطلاعات درستی به او بدهند تا حرف های کارشناسی و علمی بزند نه اینکه ادعا هایی را مطرح کند که هیچ پایه و اساس و منطق درستی را به دنبال ندارد.

  پازوکی افزود: متاسفانه ادعایی که توسط قالیباف مطرح شده  مثل همان ادعایی است که  آن آدمِ... .  (حمید بقایی ) گفته است که یارانه را 250 هزار تومان می کنم. متاسفانه این افراد اصلا بودجه را نمی‌فهمند و نمی دانند چیست.!!

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: منابع درآمدی دولت 2 منبع است که یکی مالیات است و دیگری نفت، قیمت نفت در بازار های جهانی تعیین می‌شود و دست ما نیست و مالیات هم که مشخص است، بودجه جاری و حقوق کارمندان دولت هم، هر سال به اندازه نرخ تورم رشد می کند، از طرفی بودجه‌های عمرانی کشور هم بیش از 70 درصد تخصیص پیدا نکرده است پس چگونه می خواهد 2 برابر شود؟

مهدی پازوکی ادامه داد: مشکل اینجاست که هیچ کدام این افراد نمی فهمند و تنها سعی دارند ذهن عوام جامعه را درگیر خودشان کنند، و همین شده که امروز پوپولیسم، شارلاتانیسم و عوام فریبی مثل خوره برای این اقتصاد مشکل ایجاد کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد:  آن آقا (احمدی نژاد) دلش می خواست به ضعیفان کمک کند اما راهش را بلد نبود و اصلا" نمی دانست و به دلیل نداشتن آگاهی و علم لازم؛

تصمیم های اشتباهی می‌گرفت که عمده این تصمیم ها هم جنبه عوام فریبانه داشت که حالا حالاها نه تنها نسل حاضر! بلکه نسل بعد هم باید تاوان آنرا بدهند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان با بیان اینکه احمدی نژاد  25 سال ایران را عقب برد و بسیار بعید است تا چهار سال آینده ترمیم شود اظهار داشت: اگر دولت روحانی یک دوره دیگر انتخاب شود و بتواند به لحاظ شاخصه های  کلان اقتصاد ایران را به آخر دولت خاتمی برگرداند باید مجسمه روحانی را در میدان پاستور نصب کنیم

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر