کد خبر: 23411
A
آلبرت بغزیان در گفتگو با دیده بان ایران:

موسسات اعتباری ورشکست شده حاصل دوره احمدی نژاد است / در دوره احمدی نژاد تعدادی از مشاورین اصرار داشتند که با تشکیل موسسات اعتباری می توان تورم را کنترل کرد / بانک مرکزی مقصر بود که مجوز داد

استاد اقتصاد دانشگاه تهران مؤسسات در دوره احمدی نژاد ایجاد شد تا بازاری موازی ایجاد شود؛ هیجان بازار را کم و با تورم مقابله کند. تعدادی از مشاورین در زمان احمدی نژاد اصرار داشتند که اگر ما تورم داریم به این دلیل است که نرخ سود بانکی پایین است و ما باید مؤسسات را علم کنیم تا پول ها مهاجرت می کند به سمت بانک ها و بانک ها منابع مالی دارندکه تسهیلات دهند.

موسسات اعتباری ورشکست شده حاصل دوره احمدی نژاد است /  در دوره احمدی نژاد تعدادی از مشاورین  اصرار داشتند که با تشکیل موسسات اعتباری می توان تورم را کنترل کرد / بانک مرکزی مقصر بود که مجوز داد

دیده بان ایران_ محمود اکبری کیا: در چند سال گذشته شاهد کلاهبرداری مؤسسات مالی و اعتباری هستیم که قارچ گونه رشد کردند و بعد از مدتی پول سپرده گذاران را به جیب زدند.

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با دیده بان ایران با اشاره به علل رشد این مؤسسات اظهار کرد: تاسیس مؤسسات مالی و اعتباری برای این که از هیجان بازارهایی همچون طلا، ارز، مسکن، زمین، خودرو و لوازم خانگی کاسته شود تاسیس شد.

وی ادامه داد: این مؤسسات در دوره احمدی نژاد ایجاد شد تا بازاری موازی ایجاد شود؛ هیجان بازار را کم و با تورم مقابله کند. 

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: تعدادی از مشاورین در آن زمان اصرار داشتند که اگر ما تورم داریم به این دلیل است که نرخ سود بانکی پایین است و ما باید مؤسسات را علم کنیم تا  پول ها مهاجرت می کند به سمت بانک ها و بانک ها منابع مالی دارند که تسهیلات دهند.

وی ادامه داد: بر این عقیده بودند که جذابیت بازارهای موازی بانک ها کم شده و حالا آن را به سمت تولید هدایت کرد. 

بغزیان خاطر نشان کرد: در این مدت هزینه تولید بالا رفت و با غفلت بانک مرکزی که مقصر بود، فرصت طلبانی از این جو استفاده کردند و از اسامی مقدسی استفاده کردند و باعث شد که این مؤسسات به صورت قارچ گونه تاسیس شود و مردم هم وقتی با نرخ های بالایی مواجه شدند ترجیح دادند پول های خود را از بازار های ارز و طلا بیرون بیاورند و در بانک ها قرار دهند و سود آن را نیز دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی ها دولت یازدهم را مقصر این موضوع می نامند، اظهار کرد: بی انصافی است که بخواهیم تصمیماتی که در زمان های گذشته گرفته شده است را به این دولت نسبت دهیم.

 آلبرت بغزیان افزود: ممکن است این مؤسسات با نیت خیر تاسیس شدند و با نبود نظارت بانک مرکزی و ضعف سیستم قضایی مردم استقبال کردند؛ اما این که این موضوع را به گردن دولت آقای روحانی بندازیم بی انصافی است و از این جهت ایرادی به آقای روحانی وارد نیست.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اضافه کرد: بانک مرکزی و دولت آن قدر اقتدار را دارد که بتواند علی رغم این که تشخیص داده اند خیلی از این مؤسسات مشکل دارند می تواند محدودشان کنند.

وی گفت: آقای روحانی باید به نوعی مصمم باشد که این ها را ساماندهی کند و همان قدر هم برای اصلاح سیستم اقتصادی و افزایش رفاه  اصرار داشته باشند و بتوانند برخی از این مؤسسات را منحل کنند.

بغزیان افزود: بانک مرکزی باید در چند وقت اخیر خود را مقتدر سیستم بانکی نشان دهند و اجبار کند که بانک ها این موارد را رعایت کند 

وی به نقش صدا و سیما در تبلیغ مؤسسات مالی و اعتبار ی اشاره کرد و گفت: صدا و سیما مقصر نیست و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی نظارت خود را بیشتر کنند و هوشیار تر باشند تا اگر شک و شبه هایی وجود دارد اعلام کند و اطلاعیه دهد که هیچ تضمینی در خصوص سپرده گذاری در این مؤسسات وجود ندارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر