کد خبر: 28810
A
دیده بان ایران عملکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم را بررسی می کند؛

تیم اقتصادی بی هدف تر و آشفته تر از دولت یازدهم / گام های که در آغاز راه منفی است

دولت یازدهم که تمام شد همگان انتظار داشتند دولت مهم ترین "ضعف" خود را که عدم هماهنگی و رکود در عرصه اقتصادی بود را اصلاح کند. رئیس جمهور دوازدهم در انتخابات وعده داده بود تیم اقتصادی دولت تحرک بیشتری خواهد داشت، از فرصت پسابرجام استفاده خواهد کرد و اقتصاد ایران را از رکود خارج می کند. وعده های که رئیس جمهور پشت تریبون گفت و مردم پای صندوق رای شنیدند اما "تیم اقتصادی" دولت دوازدهم مانند گذشته هرگز نشنید.

تیم اقتصادی بی هدف تر و آشفته تر از دولت یازدهم / گام های که در آغاز راه منفی است

دیده بان ایران: دولت یازدهم که تمام شد همگان انتظار داشتند دولت مهم ترین "ضعف" خود را که عدم هماهنگی و رکود در عرصه اقتصادی بود را اصلاح کند. رئیس جمهور دوازدهم در انتخابات وعده داده بود تیم اقتصادی دولت تحرک بیشتری خواهد داشت، از فرصت پسابرجام استفاده خواهد کرد و  اقتصاد ایران را از رکود خارج می کند.  وعده های که رئیس جمهور پشت تریبون گفت و مردم پای صندوق رای شنیدند اما "تیم اقتصادی" دولت دوازدهم مانند گذشته هرگز نشنید.

تیم اقتصادی که تنها به ارائه آمار و بازی با عدد و رقم ها بسنده  می کند و آن را تحت عنوان گزارش به رئیس جمهور روی میز می گذارد. وعده های عمل نشده؛ آشفتگی بیشتر در عرصه اقتصاد و تلاش نمایندگان مجلس و محافل سیاسی برای کسب "پست" در موسساتی مانند شستا و... تنها محصول عملکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم بوده است.

رفتن نعمت زاده و آمدن شریعتمداری اوضاع را آشفته تر کرد!

آشفتگی بازار در اثر تصمیم گیری غیر کارشناسی و مشخص نکردن تکلیف صنایع تولیدی، خدماتی و نهادهای نظارتی در خصوص مصوبه حذف برچسب قیمت برخی از کالا ها و اقلام خوراکی ضرر هنگفتی را متوجه صنایع تولیدی و بازار کالا و خدمات کرده است. ظاهرا رفتن نعمت زاده و آمدن شریعتمداری مشکل عدم شفافیت و آشفتگی در وزارت صنعت، معدن و تجارت را حل نکرده است. فعالان صنعت انتظار داشتند که با حضور شریعتمداری وزارت صنعت تحرک و جانی تازه بگیرد باید اذعان کرد که نه تنها تحول جدیدی در این وزارتخانه رخ نداده بلکه آشفتگی را به وزارتخانه مهم منتقل کرده است.  

عدم هماهنگی در حوزه وزارتخانه های اقتصادی

علی رغم پروپاگاندای رسانه ای و سیاسی اعضای تیم اقتصادی دولت دوازدهم باید اذعان کرد که در طی ماه های اخیر این عملکرد مناسبی نداشته و تمرکز مشخصی بر مسائل کلیدی اقتصاد  ندارد. شواهد و قرائن نشان می دهد دولت دوازدهم  در حوزه اقتصاد "بی هدف" است و چند وقت یک بار برای اقناع افکار عمومی یا رئیس جمهور تصمیماتی می گیرد که بیشتر به" انتحار " شبیه است. از جمله این تصمیم ها کاهش نرخ سود سپرده ای بانکی بود.

از جمله تصمیماتی که نتیجه عکس داد

 دولت در چند هفته قبل سود سپرده‌ها را کاهش داد تا به زغم خودشان نقدینگی به جای جذب در سپرده‌‌های بانکی به سمت تولید هدایت شود، غافل از اینکه با این اقتصاد بیمار، نقدینگی به سمت دلار و طلا رفت و نتیجه این کار افزایش قیمت طلا و دلار شد. ظاهرا "تیم اقتصادی" دولت به صورت سیستمی به حل مسائل اقتصادی نگاه نمی کند برای این تیم اقتصادی اقناع رسانه ای مهم تراست!  اکنون حاصل تصمیم شتابزده و غیر سیستمی تیم اقتصادی "دولت دوازدهم" افزایش قیمت دلار و طلا،  تقویت بازار زیر زمینی وام های با سودهای کلان، کاهش منابع بانک ها و در نهایت  استقراض هر چه بیشتر وام از بانک مرکزی، افزایش قیمت اجازه بها در بخش مسکن، گسترش معاملات بانکی که ارزش افزوده غیر واقعی را دنبال می کنند، عدم رونق در تولید و ناکام ماندن موسسات تولیدی و خدماتی در جذب سرمایه تنها بخشی از آثار تصمیات شتابزده وزارتخانه های اقتصادی دولت دوازدهم است. تحلیل گران اقتصادی بر این باروند وزارت های  اقتصاد،صنعت و معدن و تجارت و وزارت کار که بخش عظیمی از صنعت ایران را در اختیار دارد ابتدا هدف نهایی دولت دوازدهم را مشخص می کردند و بر اساس آن اهداف فرصت ها برای رونق اقتصادی را رقم می زدند در حال حاضر بازار آشفته ایران، بیماری است که در اثر تجویز داروهای اشتباه هیچ درمانی را نمی پذیرد و اصطلاح به کما رفته است. انتظار می رود تیم اقتصادی دولت ابتدا فرصت هماهنگی لازم را در میان تمام دستگاه ها ایجاد کرده و با ایجاد فرصت کسب و کار آرامش را به بازار بازگرداند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر