کد خبر: 31492
A

احتیاط فعالان بورسی، ترمز شاخص را در مرز 88 هزار واحد کشید

شاخص بورس امروز (یکشنبه) همزمان با کاهش حجم معاملات با 50 واحد افت در جایگاه 87 هزار و 744 واحدی قرار گرفت؛ در حالی که آیفکس (شاخص فرابورس) همچنان به رشد خود ادامه می دهد.

احتیاط فعالان بورسی، ترمز شاخص را در مرز 88 هزار واحد کشید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، شاخص بورس که در ماه های اخیر با قدرت روند صعودی را طی می کرد در روزهای گذشته در مرز کانال 88 هزار واحدی متوقف شده است.
کاهش توجه حجم و ارزش معاملات در روزهای اخیر نشان می دهد فعالان بازار سرمایه، راه احتیاط را در پیش گرفته و منتظر رصد تحولات اقتصادی و بین المللی هستند.
به نظر برخی کارشناسان، شاخص بورس اکنون آماده شکستن سقف تاریخی 89 هزار واحدی است که در صورت مساعد بودن شرایط داخلی و بین المللی تحقق می یابد. در غیر این صورت، نماگر بورس برای مدتی وارد مرحله اصلاح و استراحت می شود.
در معاملات امروز 516 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 302 میلیارد ریال در 48 هزار و 547 نوبت خرید و فروش شد.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز روندی نزولی داشتند.
بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 16 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 19 واحد افت کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 14 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 114 واحد پایین آمد.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 43 واحد و شاخص بازار دوم بورس 68 واحد کاهش یافت.
گروه فلزات اساسی در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 97 میلیون سهم به ارزش 175 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه خودرو به ارزش 98 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 92 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم، گروه فرآورده های نفتی با معاملاتی به ارزش 75 میلیارد ریال جای گرفت. گروه ماشین آلات با معاملاتی به ارزش 58 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
نمادهای خساپا (سایپا)، فملی (ملی صنایع مس) و مبین (پتروشیمی مبین) در معاملات امروز، بیشترین سهم ررا در کاهش شاخص داشتند. در مقابل شپنا (پالایش نفت اصفهان)، رمپنا (مپنا)، فارس (هلدینگ خلیج فارس) و جم (پتروشیمی جم) با بیشترین تاثیر مثبت مانع افت بیشتر شاخص شدند.

** ادامه سقف‌شکنی آیفکس با قرارگیری در مرز 990 واحدی
در معاملات امروز، علاوه بر دادوستد افزون بر 281 میلیون ورقه بهادار به ارزش مبادلاتی نزدیک به 2هزار و 73 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران، شاهد ادامه سقف شکنی آیفکس (شاخص فرابورس) بودیم.
به رشد 6 واحدی آیفکس در دومین روز کاری این هفته به ادامه سقف‌شکنی آن و نزدیک شدن به کانال 990 واحدی انجامید که بیشترین تاثیر مثبت را در این رشد، نماد مارون داشت.
نقل‌وانتقال‌های امروز در تابلو اوراق با درآمد ثابت نیز به معامله بیش از یک میلیون سهم به ارزش بالغ بر یک هزار و 347 میلیارد ریال انجامید که در این میان اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب3» بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در این تابلو به دست آورد.
در نهایت خریداران و فروشندگان اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) بیش از 69 هزار ورقه تسه را به ارزش 53 میلیارد ریال دست به دست کردند که از بین این خریدوفروش‌ها، اوراق تسهیلات مسکن مهرماه 96 با بیشترین استقبال روبرو شد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر