کد خبر: 31955
A

کارشناسان و جامعه شناسان، چارچوب جشنواره کارگری را بررسی کردند

مسوولان، کارشناسان و جامعه شناسان حوزه کار، امروز گرد هم آمدند تا نظر و پیشنهاد خود را برای چارچوب تخصصی و شیوه های اجرایی بیست و نهمین جشنواره «امتنان از کارگران، گروه های کار و واحدهای نمونه کشوری» ارایه کنند.

کارشناسان و جامعه شناسان، چارچوب جشنواره کارگری را بررسی کردند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، و نهمین جشنواره «امتنان از کارگران، گروه های کار و واحدهای نمونه کشوری» یازدهم اردیبهشت ماه سال آتی برگزار می شود.
برای گزینش های این همایش باید چارچوب های تخصصی در ابعاد گوناگون تعیین شود تا در سه گروه کارگران، گروه های کار و واحدهای نمونه بهترین ها به جامعه کارگری کشور معرفی شوند.
در همین پیوند، امروز مسوولان، کارشناسان و جامعه شناسان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشستی برگزار کردند تا رویه های گذشته و راهکارهای پیشنهادی را بررسی کنند.
در این نشست معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت از نیروهای کار مولد، مبتکر و نوآور و نیز الگوسازی از آنان را سبب نهادینه سازی و ترویج فرهنگ کار و تولید و پاسداشت منزلت کارگران دانست.
«حسن صادقی فر» افزود: فرهنگ به مثابه روح جامعه به زندگی فردی و اجتماعی انسان، معنا و هویت می بخشد و جهت بخش جامعه است.
وی به شرح برخی خصوصیات فرهنگی مانند تحول پذیری، جهت دهندگی، مدیریت پذیری، اکتسابی بودن و انتقال پذیری آن پرداخت و بر اهمیت برنامه ریزی و راهبری فرهنگی جامعه کار و تولید تاکید کرد.
صادقی فر برخی شاخص های فرهنگ کار و تولید را خوداتکایی و تولیدمحوری به جای دلالی و مصرف گرایی، مصرف بهینه و پرهیز از اسراف و تجمل گرایی، احترام به کسب و کار حلال، رزق و ثروت حلال و سخت کوشی برشمرد.
ترویج روحیه تعاون، همیاری و همکاری، تقویت سرمایه های فرهنگی اجتماعی، امیدواری، نشاط اجتماعی، صداقت در گفتار و درستکاری، نظم و انضباط و قانون پذیری، رعایت حقوق دیگران و وجدان کاری از دیگر شاخص هایی است که از نظر وی اهمیت دارد.
وی همچنین بر لزوم توسعه رقابت سالم بین مردم در فعالیت های اقتصادی، نهادینه سازی فرهنگ عقلانیت و شایسته سالاری در نظام های اقتصادی اجتماعی، ترویج روحیه خلاقیت و ابتکار، نوآوری، کارآفرینی و سرمایه گذاری و نقش آنها در سامان بخشی به معضلات اقتصادی کشور تاکید کرد.
صادقی فر گفت: مشوق ها و سازوکارهای ترغیبی برای جلب مشارکت حداکثری آحاد فعالان و کنشگران عرصه اقتصادی در جشنواره امتنان پیش بینی شده است.
در ادامه این نشست برخی جامعه شناسان و فعالان عرصه کار به بیان نظر خود پرداختند.
یکی از مباحث مطرح در این نشست موضوع بعد از انتخاب بر گزیده ها بود.
یکی از کارشناسان گفت: اکنون بسیاری از منتخبان المپیادها در خارج از کشور به سر می برند. بنابراین انتخاب مهم نیست بلکه باید منتخبان را حفظ و آنها را در بسیاری از امور دخیل کنیم.
وی ادامه داد: اگر انتخاب کارگران نمونه بازخورد اجتماعی نداشته باشد کاری نادرست است.
«چه بسیار افرادی که هر سال در هر رشته و رسته شغلی انتخاب می شوند اما بعد از گزینش، نام این افراد را دیگر نمی شنویم».
این کارشناس تاکید کرد برای ارتقای فرهنگ کار به قهرمانان جامعه کارگری نیاز داریم که بتوانند برای جامعه الگو باشند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر