کد خبر: 32826
A

نماینده مردم خلخال در مجلس: روستاهای شهرستان سرای سالمندان شده است

نماینده مردم شهرستان های خلخال وکوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: به علت خالی شدن روستاهای خلخال از جمعیت جوان، هم اکنون بیشتر روستاهای این شهرستان تبدیل به آسایشگاه و سرای سالمندان شده اند .

نماینده مردم خلخال در مجلس: روستاهای شهرستان سرای سالمندان شده است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بشیر خالقی روز یکشنبه در حاشیه سفر استاندار اردبیل به خلخال وبازدید از جاده اصلی خلخال- طارم -منجیل افزود: روند رو به رشد مهاجرت از خلخال و خالی شدن روستاها از جمعیت جوان جویای کار موجب شده تا اکثریت روستاهای دارای سکنه وبزرگ این شهرستان تبدیل به سرای سالمندان وجمعیت پا به سن گذاشته شود.
وی با بیان اینکه با پیگیریهای صورت گرفته تمام طرح های راهسازی در حال اجرای خلخال دارای ردیف اعتباری ملی بوده ولی به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار زمان اجرایی آنها طولانی وهزینه ها نیز افزایش یافته است، گفت: یکی از راهکارهای مهم در راه نجات این منطقه از بن بست اقتصادی وپیشگری از مهاجرت ایجاد زیر ساختهای لازم از جمله تکمیل طرح های راهسازی برای افزایش رغبت سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این شهرستان است.
خالقی اظهار داشت: امسال 100 میلیارد ریال اعتبار برای ادامه عملیات اجرایی راه اصلی خلخال- طارم ومنجیل تخصیص یافته ودر خوشبینانه ترین شرایط اعتباری موجود در کشور با چنین وضعیتی تکمیل وبهره برداری از این راه حیاتی منطقه نیم قرن طول خواهد کشید.
وی با بیان اینکه این راه تنها راه فاقد گردنه های برف گیر وصعب العبور در استان اردبیل برای دسترسی به مرکز کشور است، گفت:تامین اعتبارمورد نیاز این طرح وتکمیل وبهره برداری ازاین راه نیازمند عزم جدی مسوولان است.
وی با اشاره به اینکه محدودیت اراضی کشاورزی در منطقه نیز یکی از عوامل افزایش روند مهاجرت از خلخال است افزود: قوانین حاکم بر منابع طبیعی استان اردبیل همان قوانین مربوط به اصلاحات ارضی مصوب سال 1340 مربوط به رژیم طاغوت است، بسیاری از کشاورزان روستاهای خلخال حق زراعت در اراضی کشاورزی متعلق به خود را به دلیل ممیزی نادرست زمین های کشاورزی در این سال ندارند .
خالقی با بیان اینکه میانگین اراضی تحت مدیریت محیط زیست در کشور 12 درصد ولی درخلخال 37 درصد است، اظهار کرد :هم اکنون مردم این شهرستان نگهبان محیط زیست بوده و این امر مانع از هرگونه توسعه در بخش های کشاورزی ،گردشگری وصنعت به دلیل محدودیت زمین در این شهرستان است.
خلخال در جنوب اردبیل و در همسایگی سه استان گیلان ، زنجان و آذربایجان شرقی می باشد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر