کد خبر: 33160
A

استمرار روند رو به رشد آمار جمعیت آهوان منطقه حفاظت شده مند شهرستان دیر

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر گفت: براساس سرشماری پستانداران منطقه حفاظت شده مند آمار جمعیت آهوان این منطقه رو به رشد است.

استمرار روند رو به رشد آمار جمعیت آهوان منطقه حفاظت شده مند شهرستان دیر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان بوشهر دوشنبه به نقل از حسین دلشب افزود: عملیات سرشماری پستانداران منطقه حفاظت شده مند در نیمه دوم آبان ماه سال جاری با حضور 35 نفر از کارشناسان و مأموران اجرایی اداره کل و واحدهای تابعه محیط زیست استان انجام شد.
وی با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده مند از زیستگاههای مهم آهوان است افزود: با خشکسالی های پی در پی در پاییز و زمستان، وقوع سیل و طغیان رودخانه مند، سرازیر شدن همه آبهای بالادست در مناطق پست دلتای مند در محدوده زیستگاهی آهوان در اواخر بهمن و اوایل اسفند سال گذشته قسمتی از جمعیت آنها را به کام مرگ و قسمتی را نیز وادار به مهاجرت به کوهپایه های اطراف کرد.
دلشب اضافه کرد: مشاهده ها و بررسی های میدانی حاکی از حضور حدود 450 رأس آهو در منطقه بود، که با تدبیر حفاظتی و حراستی لازم، حضور و فعالیت شبانه روزی مأموران اجرایی و با توجه به وجود پوشش گیاهی مناسب و زادآوری بهینه پاییزه، در زمان حاضر جمعیت آهوان در این منطقه حفاظت شده 50 درصد رشد را نشان می دهد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: منطقه حفاظت شده مند با وسعت ‪ هزار هکتار با دو اکوسیستم آبی و خشکی در کنار 32هزارو 985هکتار در کنار بخش بردخون از توابع شهرستان دیر واقع در ‪ ۱۸۰کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر قرار دارد.
وی یادآور شد: منطقه مند منطقه‌ای جلگه‌ای کویری است که دارای دو فصل زمستان به طور نسبی خشک و تابستانی گرم است.
دلشب اظهار کرد: این منطقه که جزیره مهم و زیبای خان نیز در محدوده آن قرار دارد در مجاورت پارک ملی دیر نخیلو قرار دارد.
به گفته دلشب، رودخانه زیبای مند پرآب‌ترین رودخانه استان بوشهر و تنها منبع آبی تامین آب آشامیدنی حیات وحش این منطقه و در محدوده داخلی مرز این منطقه قرار دارد.
وی یادآور شد: پوشش‌مناسب گیاهی از جمله ساریکورینا، گز، کهور پاکستانی و کنار (CONAR) و ساحلی بودن این منطقه امکان زیست و مهاجرت انواع پرندگان، آبزیان، خزندگان و پستانداران را در آن فراهم کرده است.
وی با تاکید بر ادامه همکاری سمن های زیست محیطی شهرستان دیر با اداره کل محیط زیست استان بوشهر برضرورت همکاری فعالان محیط زیست و استانداری بوشهر برای اجرای طرحهای کاهش تاثیر زیانبار حوادث طبیعی در منطقه تاکید کرد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر