کد خبر: 33516
A

انتقاد استاندارخراسان شمالی از روند کند تبدیل وام ارزی به ریال پروژه ریلی جوین- بجنورد

استاندار خراسان شمالی با اشاره به تاخیر در حل مشکل تبدیل تسهیلات وام ارزی به ریال پروژه ریلی جوین-اسفراین-بجنورد گفت: از مرجع حل این مشکل، هر نهادی که است انتظار می رود به آن سرعت دهد.

انتقاد استاندارخراسان شمالی از روند کند تبدیل وام ارزی به ریال پروژه ریلی جوین- بجنورد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمدرضا صالحی سه شنبه شب در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان اظهار کرد: سرعت جذب تبدیل ارز به ریال برای پروژه ریلی مزبور کند است.
وی افزود: اقدامات برای اجرای پروژه های ریلی مشهد- بجنورد-گرگان و پروژه ریلی جوین-اسفراین-بجنورد-شیروان اصلا راضی کننده نیست، سرعت کار بسیار پایین بوده و نیاز است سرعت کار بالا برود.
صالحی تصریح کرد: چند ماه گذشته در نشستی با آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، پیگیر تبدیل ارز به ریال برای وام 300 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی شدیم اما هنوز این کار انجام نشده است.
بر اساس اظهارات علیرضا هنرور، نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور در خراسان شمالی، صندوق توسعه ملی اعلام کرده است که 300 میلیون دلار اعتبار تسهیلاتی برای اجرای پروژه ریلی در این استان را به صورت ارزی پرداخت و سود را نیز به صورت ارزی دریافت می کند و همین امر یکی از مشکلات در اجرای این پروژه است.

* بهره برداری از راه آهن تا سال 1400
استاندار خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود بر تکمیل و بهره برداری از قطعاتی از پروژه ریلی در استان تاکید کرد و گفت: پیشنهاد ما این است که زیر ساخت ها در راه آهن در هر سه محوری که از بجنور گذر می کند در مسیرهای بجنورد-گرگان، بجنورد- مشهد و یا مسیر بجنورد- اسفراین-جوین از بجنورد آغاز شود تا امید در دل مردم استان روشن شود.
وی تصریح کرد: تا سال 1400 و پایان دولت دوازدهم، باید قطعاتی از این پروژه به بهره برداری برسد.

* خراسان شمالی به تناسب دریافت مجوزها از اعتبار بزرگراه بجنورد-جنگل گلستان سهم ببرد
صالحی به اجرای پروژه راهسازی بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان اشاره کرد و افزود: این پروژه با محوریت طرح کلی بزرگراه بهشهر-گرگان-آزادشهر-بجنورد-شیروان –قوچان اجرایی شده است که شامل چهار استان مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی است.
وی با اشاره به اینکه شهریورماه امسال 980 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل باند دوم جاده بجنورد به جنگل گلستان اختصاص یافت گفت: این میزان اعتبار در دیدار با رئیس سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافت تا این محور مهم و پر تردد، با شتاب بیشتری به جاده ای امن تبدیل شود.
استاندار خراسان شمالی افزود: درخواست ما این است که هر استان به میزان و به تناسب دستوری که از سازمان برنامه و بودجه می گیرد از اعتبارات این محور استفاده کند.
وی تصریح کرد: اگر خراسان شمالی تلاش بیشتر داشته و اعتباری گرفته و اگر استان های دیگر کاری نکرده اند، چرا باید از این اعتبار استفاده کنند؟
وی گفت: این درخواست به معاون برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه هم منعکس شده و اعلام کردیم استان به نسبت تلاشش، از اعتبارات این محور سهم داشته باشد.

*خدمات به مناطق زلزله زده شهری از برنامه عقب است
استاندار خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود به مشکلات زلزله زدگان در استان اشاره کرد و گفت: در فصل سرما هستیم و متاسفانه اقدامات برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان از زلزله 23 اردیبهشت ماه در مناطق شهری خوب نبوده و در این باره در خدمات دهی عقب هستیم.
وی افزود: از 9 هزار واحد مشکن شهری آسیب دیده از زلزله، 6 هزار و 500 واحد در مسکن مهر است.
وی اظهار کرد: البته اقدامات برای زلزله زدگان در روستاها مناسب بوده است.

* لزوم تلاش برای جذب اعتبار مشاغل خانگی
استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه مشاغل خانگی امسال 200 میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی دارد بر جذب این اعتبار تاکید کرد.
وی خاطر نشان کرد: جذب این اعتبار در محورهای گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی می تواند به ایجاد اشتغال در استان کمک کند.
وی با اشاره به برنامه های اشتغال زایی در روستاها گفت: ایجاد اشتغال در روستاها ارزان تر از شهرها است و می توان به راحتی مشاغل زیادی در روستاها ایجاد کرد.
استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه باید رسیدن به رتبه نخست در اشتغال را هدفگذاری کنیم افزود: این امکان در این استان وجود دارد زیرا جمعیت زیادی از مردم استان در روستاها ساکن هستند و ایجاد اشتغال در روستاها به مراتب ساده تر از شهرها است.
استاندار خراسان شمالی از تاخیر در ایجاد کارخانه تولید پنل های خورشیدی انتقاد کرد و گفت: بر اساس اهداف، قرار بود این کارخانه در دهه فجر به بهره برداری برسد اما هنوز کلنگ نخورده است و باید تلاش کنیم تا در فرصت باقیمانده، این طرح به جای خوبی رسانده شود.

* نابودی داعش افتخاری برای بسیج ایران
صالحی به هفته بسیج اشاره کرد و گفت: امام (ره) فرمودند ملتی که 20 میلیون جوان دارد باید 20 میلیون تفنگدار داشته باشد و این به این معنی است که بسیح یک حزب سیاسی با گرایش خاص نیست و بسیج همه اقشار جامعه را در بر دارد.
وی گفت: از افتخار بسیج ایران این است که با مجوز عراق و سوریه توانست داعش را از بین ببرد.
استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: ایران کمک کرد تا امروز جشن نابودی داعش را در کشور عراق و سوریه شاهد باشیم.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر