کد خبر: 34153
A

سرما و بیم گاز حکایت هر ساله زاهدانی ها

زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان که هم اینک روند گازکشی آن در دست اقدام است هر سال در فصول سرما با مشکلات متعددی در زمینه تامین گاز و سیلندرهای گاز مایع رو به روست امسال نیز در آستانه سرد شدن هوا این مشکل نمود بیشتری پیدا کرده و شهروندن را نگران.

سرما و بیم گاز حکایت هر ساله زاهدانی ها
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سرد شدن هوا در زاهدان با جمعیتی حدود 700 هزار نفر همواره نگرانی های خاص خود را در زمینه تامین گاز داشته است که البته اینک با اجرایی شدن عملیات گاز کشی در آن، نگاه به آینده دلگرم کننده است اما با توجه به اینکه برنامه گاز رسانی به زاهدان در بازه زمانی تا پایان سال 98 پیش بینی شده است باید برای تامین گاز مایع این نعمت پاک و مفید در این کلان شهر برنامه ریزی های مناسبی انجام شود.
**بازار سیاه گاز در فصل های سرد
مردم سیستان و بلوچستان به خوبی با خودروهای حمل سیلندرهای گاز آشنایی دارند و در زاهدان نیز جایگاه این خودروها تا حدودی ثابت است، اما در فصول سرد با توجه به افزایش استفاده از گاز برای گرمایش منازل و آبگرمکن های گازی میزان تقاضا نیز افزایش یافته و صفوف طولانی برای تعویض سیلندرهای گاز ایجاد می شود.
یکی از ساکنان زاهدان که برای تعویض سیلندر گاز در میدان امام رضا (ع) منتظر خودرو حمل سیلندر بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود اینکه سرما به تازگی آغاز شده است هفته قبل برای تعویض یک سیلندر 11 کیلویی گاز حدود نیم ساعت در صف ایستادم.
غلامرضا بدیع مرجوعی ادامه داد: سیلندرهای 11 کیلویی گاز توسط خودروهای شرکت پرسی ایران گاز 65 هزار ریال برای مردم تعویض می شود اما هنگام سردشدن هوا که تقاضا افزایش می یابد مردم مجبور به خرید گاز مایع از دکه های بازار آزاد هستند.
وی افزود: تا چندی قبل قیمت تعویض هر سیلندر 11 کیلویی گاز در دکه ها 90 هزار ریال بود اما هم اینک به 100 هزار ریال رسیده و وقتی گاز کمیاب شود تا 160 هزار ریال نیز افزایش می یابد.
وی بیان کرد: همچنین گاهی تفاوت وزن این سیلندرها نیز برای مردم مشهود است و گمان می رود که برخی از این سیلندرها سبکتر هستند.
یکی دیگر از ساکنان زاهدان نیز به خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: گرچه مسئولان هر سال قول می دهند که مشکل گاز را رفع می کنند اما در فصل سرما مشکل گاز چند برابر می شود.
زهرا سلطانی ادامه داد: بارها برای تعویض سیلندر گاز مجبور به استفاده از تاکسی دربست شده ام و وقتی به مکان مورد نظر رسیدم از گاز خبری نبوده و یا پس از یک ساعت در صف ماندن گاز تمام شده و مجبور شدم مجددا به خانه بازگردم.
وی بیان کرد: هنگامیکه هوا سرد شود و تقاضای مردم برای گاز افزایش یابد نمی توان از امور مشترکین نیز انتظار خدمات رسانی به موقع داشت.
وی افزود: به دلیل اینکه نمی توانم برای تعویض هر سیلندر گاز میزان زیادی کرایه بها برای دربست خودرو پرداخت کنم مجبورم این سیلندرها را از دکه با قیمتی چند برابر قیمت مصوب و دولتی آن خریداری کنم.
وی تصریح کرد: بازار سیاه کپسول های گاز همیشه برای دکه ها و مغازه ها سودآور بوده است.
محمد ریگی یکی از دکه داران خیابان معلم زاهدان به خبرنگار ایرنا گفت: بنزین و گاز پس از دخانیات بیشترین مشتری را در دکه ها دارد.
وی ادامه داد: وقتی هوا سرد می شود ما نیز مجبوریم برای تامین گاز منازل خود از گاز آزاد استفاده کنیم.
وی افزود: قیمت هر سیلندر 11 کیلویی حدود 650 هزار ریال و گاز مایع آن به نرخ دولتی 65 هزار ریال است اما برای تامین مخارج و کرایه دکه مجبورم آن را به قیمتی بیشتر از نرخ دولتی بفروشم.
وی بیان کرد: وقتی کسی به دکه مراجعه می کند می تواند بدون هیچ دردسری و یا صف طولانی در کمتر از چند ثانیه کپسول خود را تعویض کند.
وی خاطرنشان کرد: هنگامیکه گاز در زاهدان کمیاب می شود ما نیز مجبوریم کپسول را بصورت آزاد و چند برابر تهیه کنیم و برای فروش آن نیز مقدار کمی افزایش می دهیم.
**اتصال زاهدان به شبکه گاز و رفع مشکلات سیلندرها
مردم زاهدان امیدوارند با پایان گاز کشی دیگر مشکلات سیلندر گاز را نداشته باشند و بتوانند بالاخره پس از مدت ها نفس راحتی بکشند.
محمود رضا قدسی یکی از ساکنان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه مردم زاهدان امیدوارند تا گاز هرچه زودتر به منازل آنان برسد و دیگر دغدغه تامین گاز را نداشته باشند.
وی بیان کرد: گاز رسانی به زاهدان علاوه بر حذف مشکل تامین سیلندر گاز سبب ارزان تر شدن زندگی برای مردم می شود.
وی تصریح کرد: برای تامین گرما و آبگرمکن منزل به طور متوسط 5 سیلندر را در ماه تعویض میکنم که البته تمام هزینه ها مربوط به سیلندر نیست بلکه هزینه رگلاتور و شیلنگ گاز را نیز باید به آن اضافه کرد.
وی بیان کرد: همچنین با توجه به وزن بالای این سیلندرها و نیز نبود آسانسور در بیشتر ساختمانهای شهر زاهدان مشکلات دیسک کمر نیز از سایر مواردی است که باید با آن دست و پنجه نرم کرد.
یکی دیگر از شهروندان ساکن زیباشهر زاهدان نیز گفت: علمک گاز در مقابل منزل برخی از ساکنان این محله نصب شده اما به دلیل هزینه زیاد لوله کشی و انشعاب که حدود سه میلیون تومان می شود شمار زیادی از همسایه ها تاکنون نتوانسته اند انشعاب خرید و نصب کنند.
وی که خود را احمد غلامپور معرفی کرد، افزود: برخی شهروندان در گذشته منازل خود را گازکشی کرده و از سیلندرهای بزرگ 50 کیلویی استفاده می کردند اما کارشناسان شرکت گاز این نوع لوله کشی زا استاندارد نمی دانند و باید مجددا لوله کشی انجام شود که هزینه زیادی را تحمیل می کند.
وی از مسئولان استان در خواست کرد در صورت امکان با پرداخت تسهیلات بدون بهره مردم را در این زمینه یاری کنند تا هم مشکل کمبود گازمایع برطرف و هم بسیاری از منازل گازکشی شود.
مدیر عامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گازرسانی به شرق کشور و سیستان و بلوچستان با اجرای طرح عظیم انتقال گاز از عسلویه به این استان به طول 907 کیلومتر و قطر 56 اینچ در شهریور سال 89 به بهره برداری رسید.
محمد حسن طهرانی اظهار داشت: در فروردین سال 93 طرح گازرسانی به 300 هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان های زاهدان، چابهار، زابل و کنارک و گازرسانی به صنایع موجود این استان با اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون دلار و از محل بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93 تصویب شد.
وی گفت: گاز رسانی به زاهدان با هدف گازرسانی به حدود 25 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان، ظرفیت ویژه شهرهای شمالی در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و به دنبال آن رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و کاهش مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت های فسیلی در حال انجام است.
طهرانی اظهار داشت: گازرسانی به زاهدان در سال 89 شروع شده که کل شبکه تغذیه و توزیع مورد نیاز هزار و 400 کیلومتر است.
وی افزود: تاچندی پیش به دلیل اجرا نشدن خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان عملیات گازرسانی در داخل این شهر نیز با سرعت بسیار کمی انجام شده بود.
وی ادامه داد: با تکمیل شدن خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان عملیات اجرایی شبکه گازرسانی داخل این شهر با سرعت بیشتری در حال انجام است.
وی خاطر نشان کرد: هزار و 400 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع در زاهدان مورد نیاز است که پیش بینی می شود در چهار فاز و تا سال 1398 تمام این شهرستان گازدار شود.
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای فاز اول گازرسانی در زاهدان افزود: 30 کیلومتر خط تغذیه و 129 کیلومتر شبکه توزیع از سال 90 تا کنون انجام شده که 12 درصد کار را شامل می شود.
وی ادامه داد: در فاز دوم پیمان سپاری 2 مورد پروژه به حجم کلی 350 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، پیمانکار اجرایی مشخص و در مرحله تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی است.
وی اضافه کرد: فاز سوم و چهارم هر کدام با پیمان سپاری 350 کیلومتر شبکه توزیع و تغذیه انجام می شود.
وی افزود: مجموع هزینه برای اجرای کامل شبکه گازرسانی در زاهدان 150 میلیارد تومان برآورد شده است.
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: حدود 20 تا 25 هزار مشترک با نصب حدود 10 هزار علمک در زاهدان مرکز استان در سال 96 از گاز شهری برخوردار می شوند.
وی با اشاره به نصب علمک گاز در برخی نقاط شهر زاهدان گفت: برای نصب علمک گاز هم اینک 2 پیمانکار در حال انجام کار هستند.
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سال 98 آخرین نقاط زاهدان شبکه گذاری و گازدار می شود گفت: گاز رسانی به مرکز استان با هدف گازرسانی به حدود 25 درصد جمعیت استان، ظرفیت ویژه شهرهای شمالی در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و به دنبال آن رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و کاهش مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت های فسیلی در حال انجام است.
**دغدغه تامین سیلندر گاز امسال در زاهدان وجود نخوهد داشت
رئیس شرکت پرسی ‌ایران ‌گاز زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ذخیره های ما پر است به طوری که هم اینک 14 واگن گاز به زاهدان رسیده و برای تخلیه آن فضا نداریم.
حسینعلی شه بخش با اشاره به وجود بیش از 90 هزار اشتراک در امور مشترکین این شرکت برای شهروندان ادامه داد: به منظور رفع مشکلات مختلف در زمینه گاز مردم باید از طریق امور مشترکین درخواست های خود مبنی بر نیاز گاز را اعلام کنند تا همکاران ما در اسرع وقت سیلندرهای گاز را درب منازل آنان تحویل دهند.
وی افزود: درخواست مشترکین از طریق سامانه سبب تسریع گاز رسانی، افزایش امنیت و توزیع با قیمت مصوب می شود.
وی تصریح کرد: هم اینک برای 10 روز ذخیره سازی وجود دارد و در صورتی که برای 10 روز به زاهدان گاز نرسد می توان از این ذخیره استفاده کرد.
رئیس شرکت پرسی ‌ایران ‌گاز زاهدان خاطرنشان کرد: به منظور یکسان بودن وزن سیلندرهای پر برخی افراد در جایگاه های این شرکت به کار گرفته شده اند تا تمام سیلندرها را وزن کرده و سپس تحویل خودروهای حامل دهند.
شه بخش بیان کرد: البته نمی توان تاثیر دمای هوا بر حجم گاز و نیز زمان بارگذاری گاز درون سیلندر را نادیده گرفت اما تمام تلاش برای یکسان بودن وزن سیلندرها انجام می شود.
وی افزود: گرچه در فصل سرما میزان استفاده گاز در منازل افزایش می یابد اما امسال با توجه به برنامه ریزی های موجود و تامین گاز به اندازه کافی مشکل گاز در زاهدان وجود نخواهد داشت.
مردم سیستان و بلوچستان بخصوص زاهدان هم اینک چشم امید به فردایی بسته اند که دیگر نگران مشکلات گاز نباشند و بتوانند برای همیشه از این نعمت پاک و ارزان به راحتی استفاده کنند و دیگر بار سنگین وزنی و مالی سیلندرهای گاز را به دوش نکشند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر