کد خبر: 34397
A

خراسان جنوبی آماده استقرار گمرک افغانستان در مرزهای این استان است

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: هر تصمیمی که در سطح کلان دو کشور ایران و افغانستان برای استقرار گمرک رسمی دیگری توسط دولت همسایه، مقابل هر کدام از معابر مرزی استان گرفته شود ما نیز با تمام توان آماده ارایه خدمات هستیم همچنان که تا سال 93 بازارچه ها فعال بود.

خراسان جنوبی آماده استقرار گمرک افغانستان در مرزهای این استان است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمدعلی خاشی شنبه شب در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان با محوریت موضوعات کشور افغانستان، افزود: در مرز افغانستان 6 واحد کاری در استان داریم که سه واحد کاری گمرک رسمی میل 78، گمرگ مستقر در منطقه ویژه مرز ماهیرود و یزدان هستند.
وی اظهار کرد: اختلافی که در بحث عملکردی در بازارچه و گمرک وجود دارد این است در گمرکات رسمی می توان تمام رویه های گمرکی اما در بازارچه ها برابر آنچه در قانون ساماندهی مبادلات مرزی آمده و عمدتا فعالیت های پیله وری انجام داد.
رئیس سازمان بازارچه های مرزی استان نیز افزود: یکی از دغدغه های دولتمردان افغانستان در بازدیدی که روز گذشته از بازارچه های یزدان و میل 73 داشتند نبود امکان اخذ عوارض حق و حقوق افغانستان در زمینه واردات کالا از ایران بود.
به گزارش ایرنا محمدرضا فخر بیان کرد: این اطمینان خاطر را با دولتمردان افغانستان دادیم که با تامین امکانات و زیرساخت ها امکان استقرار هر چه سریعتر گمرک در این بازارچه را فراهم کنیم.
وی یادآور شد: برای هر گونه همکاری در زمینه تامین زیرساخت های فیزیکی و مجازی در اسرع وقت در این 2 بازارچه برای استقرار گمرک افغانستان اعلام آمادگی می کنیم.

** جاده سازی در افغانستان توسط راه و شهرسازی خراسان جنوبی
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: عملیات زیرسازی محور قلعه کاه - فراه افغانستان توسط اداره کل راه و شهرسازی استان در عمق 120 کیلومتری خاک این کشور در حال انجام است.
مهدی جعفری گفت: 60 کیلومتر از این مسیر سال گذشته آسفالت و به بهره برداری رسید و برای مسیر باقیمانده نیز امسال 10 میلیارد تومان بودجه از محل اسناد خزانه به این امر اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: با تکمیل این پروژه علاوه بر اتصال استان های شرقی و جنوبی کشور به شاهراه حلقوی در افغانستان، طول ترانزیت در مسیر افغانستان به کشورهای آسیای میانه از بندرعباس و چابهار به افغانستان و کشورهای آسیای میانه بیش از 400 کیلومتر کاهش می یابد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر یک پیمانکار افغانستانی با 25 دستگاه و 43 کارگر در این مسیر مشغول هستند اما مشاوره و آزمایشگاه برای این پروژه ایرانی انتخاب شده است.
جعفری یادآور شد: یکی از عمده مشکلات ما علاوه بر اینکه حق اظهار کالا باید در ایران هم پرداخت شود سال های قبل در افغانستان هزینه ای اخذ نمی شد اما امسال برای مصرف گازوئیل که 47 هزار لیتر وارد این کشور شده دولت افغانستان 14 درصد عوارض دریافت می کند.
وی ادامه داد: همچنین ویزای گروهی توسط دولت افغانستان قرار بود به صورت رایگان باشد اما هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است، اخیرا نیز برای برداشت مصالح باز ما درخواست پرداخت عوارض داشته اند که تقاضا می شود هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکلات از جانب افغانستان اقدامات لازم صورت بگیرد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7557* 6054*خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار- مریم پنجابی
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر