کد خبر: 35057
A

باغات و اراضی کشاورزی خراسان جنوبی با اولویت حاصلخیزی خاک بهسازی می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می شود با اختصاص منابع توسعه روستایی و عشایری که به زودی ابلاغ می شود بحث بهسازی باغات و اراضی زراعی با محوریت حاصلخیزی خاک در دستور کار قرار گیرد.

باغات و اراضی کشاورزی خراسان جنوبی با اولویت حاصلخیزی خاک بهسازی می شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، هاشم ولی پور مطلق روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته خاک ( 11 تا 18 آذر ) افزود: شیوه های مختلف کشاورزی حفاظتی یکی از روش های توجه به غنی سازی و تولید خاک آلی است که شیوه های متعددی از جمله کشاورزی توام یا کود سبز نیز دارد.
وی گفت: سال 96 در قانون بودجه موضوع کشاورزی حفاظتی با هدف پرداختن به مباحث خاک و اولویت دادن به احیای خاک اراضی کشاورزی به عنوان اولویت های وظایف وزارت تعیین شد به همین مناسبت امسال موضوعیت خاک در همایش ها بیشتر مورد توجه واقع شده است.
وی بیان کرد: در استان سالهاست همواره طرح های متعدد و ابتکارات زیادی توسط بخش خصوصی، دولتی، محققان بخش کشاورزان و غیره ارایه و پیشنهاد داده شد که با کمک های تسهیلاتی، دولتی و مشارکت های مردم بتوانیم نقش حفاظتی در حفظ و صیانت خاک داشته باشیم.
به گزارش ایرنا ولی پور مطلق اظهار کرد: چارچوب این طرح باید با ضوابط تسهیلاتی هماهنگ شده و مذاکرات لازم با بانک نیز باید انجام شود تا کشاورزان از آن بهره مند شوند چراکه تاثیر بسیار جدی بر بالا رفتن سرعت کار خواهد گذاشت.
وی یادآور کرد: در این زمینه در سطح کشور 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش منابع توسعه روستایی و عشایری و 20 هزار میلیارد تومان از محل منابع اشتغال فراگیر نیز ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: سهم خراسان جنوبی از 15 هزار میلیارد تومان 460 میلیارد تومان ( 2.81 صدم درصد) بوده که 45 درصد سهم استان نیز مربوط به بخش کشاورزی است که پیش بینی می شود 200 میلیارد تومان در حوزه جهاد جذب شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: یکی از منابع تولید یا غذا در کشور خاک، آب و انرژی هستند، عمل فتنوسنتز با تلفیقی از این سه ماده اولیه تولید شکل می گیرد همچنین آنچه در طراوت محیط، ایجاد فضای سبز، هوای پاک، تولید اکسیژن و از طرفی تولید غذای جانداران زمین نقش مهمی دارد عمل فتوسنتز است.
ولی پور مطلق گفت: از بین این منابع، خاک تجدید ناپذیرترین است، در کشورهایی مانند ایران که جزو کشورهای بیابانی و نیمه بیابانی محسوب می شوند فرآیند حاصلخیزی خاک روند کمتری دارد چون مواد آلی در خاک وجود ندارد.
وی ادامه داد: لذا در فرآیندهای مناطقی مانند خراسان جنوبی در نتیجه برداشت هایی که از ماده آلی خاک در طول تاریخ انجام می شود همچنین برداشت همیشگی از آن سبب تضعیف خاک شده است.
وی بیان کرد: از طرفی در حوزه کشاورزی به دنبال افزایش تولید هستیم چراکه با افزایش جمعیت نیاز به تولید بیشتر مواد غذایی داریم یعنی باید کشاورزی با خاکی که بزرگترین عامل تولید بوده و در حال ضعیف شدن است میزان تولید بیشتری را برای تغذیه زنجیره های غذایی که به مصرف انسانی ختم می شود تامین کند.
وی عنوان کرد: سال 2003 دنیا به این فکر افتاد که باید به موضوع خاک اهمیت بیشتری دهد که در نتیجه روز پنجم دسامبر به عنوار روز جهانی خاک نامگذاری شد و سازمان بین المللی نیز سال 2005 را به عنوان به سال انواع خاک ها معرفی کرد.
ولی پور مطلق یادآور شد: هدف از این موضوعات در درجه اول پرداختن و هدایت افکار عمومی است چراکه سیاست گذاری دولت بخشی از کار است و مشارکت بهره برداران و مردم بخش مهمتری است که باید در کنار هم قرار بگیرد تا به غنی کردن کار بپردازیم و نتیجه مورد نظر را به دست بیاوریم.
وی گفت: در حوزه بخش کشاورزی سال های گذشته در این راستا اقداماتی انجام شده و نتایج خوبی حاصل شده است و سالانه یک دهم تا 13 صدم درصد به ماده آلی خاک افزوده شده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
**خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار- مریم پنجابی
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر