کد خبر: 35732
A

مدرک دانشگاهی رییس اتاق تعاون چیست؟ و چند شغل دارد؟

بهمن عبدالهی که در حال حاضر ریاست اتاق تعاون ایران را بر عهده دارد همزمان مدیر عامل اتحادیه اسکاد (اتحادیه سراسری تعاونی های مصرف کارکنان دولت) نیز بوده است. این در حالی است که اعضای هیات مدیره اتاق تعاون نمی توانند همزمان شغل دولتی داشته باشند. بر اساس ماده ۱۵ اساسنامه اتاق تعاون ایران، عضویت و انتصاب کارکنان شاغل قوای سه گانه ، قضات و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هیأت رئیسه و هیأت بازرسی و یا به عنوان رئیس اتاق تعاون ممنوع است.

مدرک دانشگاهی رییس اتاق تعاون چیست؟ و چند شغل دارد؟

دیده بان ایران: اتاق تعاون ایران سال ۷۳ با هدف بهبود وضعیت تعاونی ها و به دنبال آن بهبود فضای کسب و کار شکل گرفت؛ که هر سال بعد از برگزاری انتخابات، اعضای هیأت مدیره این اتاق و رئیس آن انتخاب می شوند.

آنچه که از اعضای هیأت مدیره اتاق تعاون ایران در سایت آنها آمده است به شرح زیر است، هرچند این اسامی از مدت ها قبل به روز نشده اما همچنان رئیس و برخی از اعضا در این اتاق مشغول فعالیت هستند.

در حال حاضر اسماعیل خلیل زاده، ماشاالله عظیمی به عنوان دبیر کل، محمد کریمی، محمد جلیلیان، حسین رحمانی نیا و حسن رسولی به عنوان اعضای هیات مدیره و بهمن عبدالهی رییس اتاق تعاون ایران هستند.

بررسی سوابق اعضای هیات مدیره اتاق تعاون نشان می دهد که همه اکثر آنها دارای مدرک تحصیلی دکتری و یا کارشناسی ارشد بوده.

نکته قابل تأمل این است که در حالی در سایت اتاق تعاون ایران بهمن عبدالهی رئیس این اتاق را مهندس عبدالهی معرفی کرده اند که آخرین مدرک تحصیلی وی مشخص نیست و هیچ مدرکی که حتی دیپلم وی را نشان بدهد وجود ندارد.

این درحالی است که برای ثبت بسیاری از تعاونی ها و شرکت ها، حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی بوده است.

بهمن عبدالهی که در حال حاضر ریاست اتاق تعاون ایران را بر عهده دارد همزمان مدیر عامل اتحادیه اسکاد (اتحادیه سراسری تعاونی های مصرف کارکنان دولت) نیز بوده است. این در حالی است که اعضای هیات مدیره اتاق تعاون نمی توانند همزمان شغل دولتی داشته باشند.

بر اساس ماده ۱۵ اساسنامه اتاق تعاون ایران، عضویت و انتصاب کارکنان شاغل قوای سه گانه ، قضات و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هیأت رئیسه و هیأت بازرسی و یا به عنوان رئیس اتاق تعاون ممنوع است.

مدیریت عبدالهی بر اتاق تعاون و اسکاد بدون هیچ مدرک تحصیلی سوالات زیادی را به وجود می آورد که اولین سوال این است که فردی که مدرکی ارائه نکرده است چگونه مسئولیت دو بخش اقتصادی را برعهده دارد. رجال اقتصادی زیادی با مدارک معتبر در کشور وجود دارد که هر کدام به راحتی می توانند مدیریت این مجموعه های اقتصادی را بر عهده بگیرند.

سوال دوم این است که چرا اتاق تعاون تا کنون مدرکی از وی مطالبه نکرده و اگر مطالبه کرده چرا وی هیچ مدرکی ارائه نکرده است؛ که این تعلل حاکی از عدم وجود یک مدرک تحصیلی برای وی به شمار نمی رود.

آقایان هیات رئیسه باید پاسخگو باشند که کارکرد این مدیر اقتصادی چه بوده است که وی را به عنوان رئیس انتخاب کرده اند بدون اینکه از مسئولیت قبلی خود کنار برود؟

مسئولیت در هر یک از بخش هایی که عبدالهی ریاست آنها را بر عهده دارد آنقدر سنگین است که حتی یک نفر هم برای آن کم بوده اما نکته اینجاست وی به چه علت حاضر نیست از یکی مسئولیت های خود کناره گیری کند؛

هیات رئیسه ای که از طریق رای مردم بالا آمده است امروز باید حافظ آراء مردم بوده و پیگیر شبهات پیش آمده درباره رئیس هیات مدیره اتاق تعاون ایران باشند.

این موضوعات در حالی در اتاق تعاون رخ می دهد که در سال های اخیر تعاونی های کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و از طرف دیگر به خاطر عدم امنیت شغلی و رونق نداشتن فضای کسب و کار بسیاری از تعاونی ها از بین رفته و یا فعالیت آنها کم شده است.

اتاق تعاون ایران در سالهای اخیر اگرچه توانسته است ارتباطات خوبی برای گسترش بازار هدف تعاونی ها فراهم کند، اما همچنان مشکلات عمده تعاونی ها بازار فروش است.

اما آنچه که مشخص است در سالی که حتی رهبر انقلاب هم بارها به بهبود فضای کسب و کار در کشور تاکید کرده اند، کارکرد مثبتی از سوی کمیسیون های فعال در اتاق تعاون در این راستا دیده نشده و همانطور که آمار نشان می دهد فضای کسب و کار نه تنها بهبودی نداشته بلکه روز به روز بدتر نیز می شود.

بیش از ۱۹۰ هزار تعاونی در کشور چشم خود را به تصمیمات هیات مدیره ای دوخته اند که رئیس آن خود مجری قوانین نبوده و بدون ارائه مدرک تحصیلی معتبر دو جایگاه مدیریتی را اشغال کرده است.

قطعاً مدیریت اتاق تعاون کشور اگر در دست افراد صالح و کاردان نباشد احتمال بهره گیری از شوراهای مختلف برای کسب منافع شخصی زیاد شده که این موضوع می تواند منجر به ایجاد پایگاه های رانتی زیادی در این اتاق می شود از همین رو بررسی سوابق و مدرک تحصیلی رئیس هیات مدیره بسیار اهمیت پیدا می کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر