کد خبر: 35750
A
دبیرکل اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیازصنایع پایین دستی پتروشیمی و کاندیدای انتخابات اتاق تعاون ایران در گفت و گو با "دیده بان ایران":

می خواهیم اتاق تعاون ایران غیر سیاسی باشد / باید شرایط برای فعالیت بهتر تعاونی ها فراهم شود

ما در طول دو سال گذشته بدون استفاده از هیچ رانتی توانسته ایم شرایط بهتری را برای تعاونی های تامین نیاز صنایع پتروشیمی فراهم کنیم. ما بدون هیچ امتیازی ویژه ای بخش تعاون را رشد داده ایم. تعاونی های صنایع پایین دستی توانسته اند با ایجاد یک زنجیره از تولید به مصرف از طریق پخش مویرگی رشد قابل توجهی داشته باشند. همکاران از من خواسته اند نامزد شوم تا اتاق تعاون ایران را از شرایطی که به واسطه حضور افراد سیاسی در آن به وجود آمده خارج کنیم به در خدمت تعاونی ها قرار دهیم.

می خواهیم اتاق تعاون ایران غیر سیاسی باشد / باید شرایط برای فعالیت بهتر تعاونی ها فراهم شود

دیده بان ایران: اتاق تعاون ایران سال ۷۳ با هدف بهبود وضعیت تعاونی ها و به دنبال آن بهبود فضای کسب و کار شکل گرفت؛ که هر سال بعد از برگزاری انتخابات، اعضای هیأت مدیره این اتاق و رئیس آن انتخاب می شوند. بنابر  آنچه که از اعضای هیأت مدیره اتاق تعاون ایران در سایت آنها آمده است به شرح زیر است، هرچند این اسامی از مدت ها قبل به روز نشده اما همچنان رئیس و برخی از اعضا در این اتاق مشغول فعالیت هستند.

 

در حال حاضر اسماعیل خلیل زاده، ماشاالله عظیمی به عنوان دبیر کل، محمد کریمی، محمد جلیلیان، حسین رحمانی نیا و حسن رسولی به عنوان اعضای هیات مدیره و بهمن عبدالهی رییس اتاق تعاون ایران هستند.

بهمن عبدالهی که در حال حاضر ریاست اتاق تعاون ایران را بر عهده دارد همزمان مدیر عامل اتحادیه اسکاد (اتحادیه سراسری تعاونی های مصرف کارکنان دولت) نیز بوده است. این در حالی است که اعضای هیات مدیره اتاق تعاون نمی توانند همزمان شغل دولتی داشته باشند.

در خصوص شرایط اتاق تعاون ایران؛ انتخابات و وضعیت تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی با "حسین در " دبیرکل  اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیازصنایع پایین دستی پتروشیمی گفت و گو کرده ایم.

متن گفت و گو در ذیل آمده است:

"حسین در" دبیرکل  اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیازصنایع پایین دستی پتروشیمی در پاسخ به این سوال که فعالیت اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پتروشیمی در چه مرحله ای است به دیده بان ایران گفت:

تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی به بزرگترین مجموعه خرید محصولات مختلف عرضه شده ازسوی مجتمع های پتروشیمی در بورس کالا تبدیل شده اند و این روند روبه رشد تنها در طول مدت کوتاه 24 ماهه اتفاق افتاده است. تعاونی ها توانستند با ابزار شفافیت و پاسخگویی مستمر نهادهای ذیربط حجم بزرگی از بازار را در اختیار داشته باشند بطوری که حضور فعالانه تعاونی هادر بازار طی بازه 24 ماهه نزدیک به 30 درصد نیاز بازار را تامین کرده ایم در حالی که قبلا این سهم تنها یک درصد بوده است اکنون مجموعه تعاونی ها به عنوان بزرگترین مجموعه خرید تبدیل شده اند. اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی شامل 29 تعاونی و مشتمل 5481واحد تولیدی است کار ما در بخش توزیع پایین دستی صنایع پتروشیمی تبلور پیدا کرده است.

 

"حسین در" در ادامه به عملکرد مثبت اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پتروشیمی اشاره و خاطر نشان کرد: ما در طول دو سال گذشته بدون استفاده از هیچ رانتی توانسته ایم شرایط بهتری را برای تعاونی های تامین نیاز صنایع پتروشیمی فراهم کنیم. ما بدون هیچ امتیازی ویژه ای بخش تعاون را رشد داده ایم. تعاونی های صنایع پایین دستی توانسته اند با ایجاد یک زنجیره از تولید به مصرف از طریق پخش مویرگی رشد قابل توجهی داشته باشند.

 

دبیرکل اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی  پتروشیمی در ادامه به حضور این اتحادیه در انتخابات اتاق تعاون ایران اشاره کرد و گفت:

با توجه به عملکرد مناسب تعاونی های پایین دستی صنایع پتروشیمی دوستان از من خواستند که خود را نامزد انتخابات اتاق تعاون کنم تا از طریق حضور در اتاق تعاون بتوانیم شرایط را برای فعالیت بهتر تعاونی ها فراهم کنیم. هدف ما این است که اتاق تعاون ایران را از شرایطی  که به واسطه حضور افراد سیاسی در آن به وجود آمده خارج کنیم به در خدمت تعاونی ها قرار دهیم.

 

نامزد انتخابات اتاق تعاون خاطر نشان کرد: متاسفانه در سال های گذشته اتاق تعاون در اختیار افراد سیاسی بوده است حضور این افراد سبب شد اتاق تعاون از وظایف اصلی خود که تسهیل شرایط برای حضور تعاونی ها در اقتصاد ایران است خارج شود. ادامه این وضعیت موجب اعتراض بسیاری از همکاران ما است بنابراین دوستان از من خواستند که کاندیدای انتخابات شوم و هدفم من هم این است اتاق تعاون از جهت گیری های سیاسی خارج و به وظایف اصلی خود که همانا تقویت تعاونی ها و ایجاد فرصت رشد به تعاونی های مرزی،تولیدی و مصرف است. به طور مثال  اکنون سوپر مارکت ها 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را نمی پردازند اما تعاونی های مصرف این 9 درصد مالیات را پرداخت می کنند همین امر سبب شده است تعاونی های مصرف نتوانند رقابت کنند ما باید در اتاق تعاون زمینه را برای رشد تعاونی هاو فرصت های برابر ایجاد کنیم. تعاونی های مرزنشین ما برای رشد و رقابت نیازمند ایجاد فرصت های برابر هستند اما این شرایط فراهم نشده است تعاونی های مسکن ما رشد خوبی نداشته اند و این فرصت برای آنها فراهم نشده تا از بازار ساخت و ساز در کشورهای همسایه و عراق استفاده کنند.

 

این تولید کننده در ادامه خاطر نشان کرد: ما در اتحادیه تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی  پتروشیمی توانستیم 2400 میلیارد تومان خط اعتباری در بانک ها ایجاد کنیم. ما به دنبال رویکرد اقتصادی و نه سیاسی در اتاق تعاون هستیم. در واقع با تشکل ائتلاف متخصصین می خواهیم روند کار را در اتاق تعاون ایران به ریل اصلی خود که مسائل اقتصادی و رونق تعاونی ها است برگردانیم. سیاست گذاری های کلان بر عهده وزارت تعاون است و ما با وزارت تعاون هیچ گونه تقابلی نخواهیم داشت.

"حسین در" دبیرکل اتحادیه تامین نیاز صنایع پتروشیمی در پاسخ به سوال دیده بان ایران مبنی بر اینکه ظاهرا دبیر کل فعلی شغل دولتی دارد و کارمند رسمی است چگونه با توجه به ماده 15 اساسنامه این فرد برای حضور در انتخابات تایید شده است گفت:

اتاق تعاون ایران سال ۷۳ با هدف بهبود وضعیت تعاونی ها و به دنبال آن بهبود فضای کسب و کار شکل گرفت؛ که هر سال بعد از برگزاری انتخابات، اعضای هیأت مدیره این اتاق و رئیس آن انتخاب می شوند.

  بیش از ۱۹۰ هزار تعاونی در کشور چشم خود را به تصمیمات هیات مدیره ای دوخته اند که نباید سیاسی باشد از همه مهم تر اینکه افرادی که کاندیدا باشند کارمند رسمی جایی باشد یا اینکه بازنشسته یا چند شغله باشدبنابراین انتظار داریم رئیس اتاق خود مجری قوانین باشد. باید هیات رئیسه ای که از طریق رای مردم بالا آمده است امروز باید حافظ آراء مردم بوده و پیگیر شبهات پیش آمده درباره رئیس هیات مدیره اتاق تعاون ایران باشند.

دبیرکل اتحادیه تامین نیاز صنایع پتروشیمی تاکید کرد: بر اساس ماده ۱۵ اساسنامه اتاق تعاون ایران، عضویت و انتصاب کارکنان شاغل قوای سه گانه ، قضات و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هیأت رئیسه و هیأت بازرسی و یا به عنوان رئیس اتاق تعاون ممنوع است. بنابراین باید هیات نظارت و بازرسی به روند موجود ورود کند. اینکه چطور افرادی که بازنشسته یا شاغل بودند تایید شدند موضوعی است که باید از هیات نظارت پرسید. 

418A4203

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر