کد خبر: 36005
A

12آذر؛ روزجهانی معلولان و یک دنیا انتظارات

توان جویان(معلولان) و سمن هایی که در این حوزه فعالیت می کنند امروز به وزارت کار آمدند و مشکلات خود را در نشستی با وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی مطرح کردند و ایشان طی سه ساعت صبورانه به سخنان آنها گوش فرا داد.

12آذر؛ روزجهانی معلولان و یک دنیا انتظارات
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، امروز سه شنبه نشستی با حضور توان جویان و فعالان این حوزه در محل وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و آنان دل نگرانی های خود را از کارهای نکرده و سپاس خود را از اقدامات انجام شده بازگو کردند.
در ابتدای نشست «علی ربیعی» ضمن تبریک روز جهانی توان یاب ها گفت:این روز فرصتی است تا بتوان به مشکلاتی که توان یاب ها در جامعه با آن مواجه هستند بیشتر آشنا شویم.
وی اظهار داشت: طی پنج سال گذشته آنچنان با این حوزه در آمیخته ام که برخی مرا بیشتر از آنکه وزیر کار بدانند وزیر بهزیستی می دانند.
ربیعی همچنین بیان داشت: پارادایم نگاه به گروههایی که فرصت برابر ندارند باید تغییر کند که ما در این دوره تا حدود زیادی موفق شده ایم.
وزیر کار معتقد است ،ساختارهای اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی در خصوص توان جویان دچار عقب ماندگی است و نیاز داریم تلاش کنیم که ساختارها را به سمتی ببریم که امکانات در اختیار این بخش از جامعه قرار گیرد.

**صحبت های توان جویان و سمن ها
این نشست با حضور دهها نفر از توان جویان برگزار شد و افراد دیدگاههای خود را در خصوص مشکلات این بخش از جامعه کشور بیان کردند.
یکی از توان جویان گفت: امروز که توانستم به این نشست بیایم به دلیل ویلچر برقی است که از سوی نهادهای دولتی در اختیارم قرار گرفته است.
وی خواستار تصویب لایحه حمایت از توان جویان که هم اکنون در مجلس است، شد.
یکی دیگر از توان جویان گفت: سمن هایی(سازمان های مردم نهاد) که در این حوزه فعالیت می کنند صدای جامعه هدف هستند.
وی توضیح داد: توان جویان هنوز برای دستیابی به امکانات شهری مشکل دارند. سیستم آموزشی کشور باید به گونه ای باشد که کودکان توان جو بتوانند در کنار دیگر کودکان سالم از نظام آموزشی بهره مند شوند.
وی گفت: نباید به سمت ایجاد مرکز شبانه روزی برویم بلکه باید نظیر دیگر کشورها به سمت موسسه سازی برای توان جویان گام برداریم .
وی گفت: باید به سمت پیشگیری از تولد نوزادی که دارای نقص فیزیکی یا ذهنی است ،گام برداریم زیرا پیشگیری بهتر از به دنیا آمدن چنین کودکانی است.
یکی دیگر از توان جویان به ربیعی گفت: آقای وزیر این پنجمین نشست در خصوص توان جویان است که در محل وزارت کار برگزار می شود اما تاکنون نتیجه ملموسی از این نشست ها را احساس نمی کنم و تنها حرفها تکرار می شود.
وی با انتقاد به راهروی وزارت کار که تصاویری از افراد دارای نقص فیزیکی و ذهنی را به نمایش گذاشته بود ،گفت: در بین توان جویان افرادی داریم که با وجود نقص فیزیکی توانسته اند در پست های مدیریتی فعالیت کنند چرا تصاویری در اینجا نمایش داده می شود که فقط حس ترحم به توان جویان را افزایش دهد؟
یکی دیگر از توان جویان از افزایش تعرفه واردات وسایل کمکی انتقاد کرد و گفت: برخی از این ابزارها اگر وارد کشور نشود توان جو را با دشواری بیشماری مواجه می کند.
وی همچنین از اختصاص دادن خودروهای کم کیفیت به توان جویان انتقاد کرد و گفت: تلاش کنید کیفیت خودروهای مخصوص توان جویان را ارتقا دهید.چرا یک خودروی مخصوص افراد توان جو باید از کار بیفتد؟
یکی دیگر از توان جویان گفت: منافع ملی کشور متعلق به همه مردم دارد و باید توان جویان از این ثروت ملی در عرصه های گوناگون بهره مند شوند.
مدیر عامل جامعه توان جویان در این نشست گفت: ای کاش روز جهانی توان جویان انبساط می یافت تا توجه جامعه و مسئولان به نیازهای آنها بیشتر می شد.
وی در خصوص اشتغال افراد یاد شده گفت: دولت باید نظارت خود را در بخش خصوصی که توان جذب بیشتری را دارد افزایش دهد تا حقوق کار توان جویان تضیع نشود.
یکی از دیگر افراد در این نشست گفت: در بررسی که در منطقه 14 تهران انجام شد پی بردیم که چهار توان جو در خانه بودند و کسی به غیر از خانواده از وجود آنها خبر نداشت که این ضعف جامعه ما است.
وی گفت: باید امکانات شهری برای توان یاب ها گسترش یابد تا آنان در جامعه دچار مشکل نشوند.
این فرد توانجو گفت: در بسیاری از مراکز دولتی ،دستشویی ها مناسب استفاده افراد توان یاب نیست .
یکی دیگر از افرادی که در این نشست حضور داشت گفت: طی 30سال آینده جامعه به سوی پیری می رود و تردیدی نیست علاوه بر توان جویان ما با افراد سالخورده هم مواجه هستیم که نیازهای جدیدی را در جامعه می طلبند بنابراین از همین امروز باید فکری برای این موضوع کرد.
یکی دیگر از توان جویان که دچار قطع نخاع بود، گفت: امروز قطع نخاع هستم اما روزی سالم بودم ولی به دلیل عقب ماندگی ذهنی وسیله ای سنگین را روی دوش خود حمل کردم و با این مشکل مواجه شدم.
یکی از فعالان سمن ها در این نشست گفت: هم اکنون یک شرکت خارجی در ایران 15کتابخانه دیجیتال برای نابینایان تجهیز کرده است.چرا موسسات بزرگ ما نمی توانند بخشی از درآمد خود را برای این کار تخصیص دهند؟بخشی از درآمد بنگاههای بزرگ اقتصادی می تواند به ایجاد مراکز عام المنفعه تخصیص یابد.
یکی از توانجویان نابینا در این نشست به اصلاح ماده 28 آیین نامه داخلی مجلس که افراد نابینا نمی توانند نماینده مجلس شوند اشاره کرد و گفت: چرا افراد نابینا نمی توانند نماینده شوند؟ آقای وزیر از شما خواهش می کنم پیشنهاد کنید این ماده قانونی اصلاح شود.
وی گفت: زمینی در خیابان شهید کلاهدوز(دولت سابق) وقف برای نابینایان شده است که می توانیم آن را باشگاه برای نابینایان کنیم اما دایره حقوقی بهزیستی همکاری لازم را با ما نمی کند.
یکی دیگر از توان جویان ضایع نخاعی گفت: هزینه ضایع نخاعی در ماه 20 میلیون ریال و برای کسی نظیر من که از گردن دچار مشکل نخاعی هستم 40میلیون ریال است.
وی تاکید کرد: به جای انتقاد به وزارت رفاه اجتماعی و بهزیستی کمک کنیم تا بتوانند خدمات خود را به توان جویان افزایش دهیند.
وی گفت: این نخستین بار است که وزیر به میان توان جویان می آید و به درد و دل آنان گوش می دهد.
یکی از دانش آموختگان توان یابد رشته جامعه شناسی در این نشست گفت: هم اکنون 47.4درصد از توان جویان کشور بیکار هستند در حالیکه همه نهادها موظف هستند سه درصد از استخدام خود را به توان جویان اختصاص دهند.
وی به نگرش منفی اجتماعی در خصوص توان جویان انتقاد کرد و گفت: مهمترین مشکل ما نگرش منفی جامعه به افراد توان یاب است و از بین بردن آن، کار راحتی نیست.متاسفانه جامعه به افرادی که پرونده بهزیستی باز می کنند، نگرش متفاوتی دارند .
این دانش آموخته رشته جامعه شناسی بیان داشت: گفتمان غالب در خصوص توان جویان پزشکی است و کمتر به نگاه اجتماعی توجه می شود.
یکی از زنان توانجو با انتقاد به سهل انگاری برخی از مسئولان در خرید ون مخصوص توان جویان گفت: نمی دانم چرا خرید این ون ها برای جابجایی توانجو که هزینه بالایی هم ندارد پشت گوش انداخته می شود؟
توانجو دیگری در این نشست گفت: مهمترین مشکل ما حوزه فرهنگی است .کمک تنها پرداخت وجوه مالی نیست بلکه حقوق همه انسان ها باید محترم شناخته شود.
وی گفت: در این نشست ها یادداشت برداشته می شود اما معلوم نیست با این همه مطالب نوشته شده چه می شود .وزارت کار باید کارگروهی برای رسیدگی به وضعیت توان جویان تشکیل دهد که مسائل آنها را پیگیری کنند و به اطلاع وزیر برسانند.
همچنین یکی دیگر از توان جویان یادآور شد: هم اکنون نزدیک به 81درصد وظایف بهزیستی را مردم هم انجام می دهند بنابراین چه ایرادی دارد که سازمانی غیر رسمی از افراد توانجو تشکیل شود و راهکارهای مشخص را در خصوص این افراد به سازمان بهزیستی ارائه دهد.
یکی دیگر از فعالان سمن ها در این نشست گفت: متاسفانه نقشه راه مشخصی در خصوص توان جویان در کشور وجود ندارد و نیاز داریم که نظامی طراحی شود که جایگاه واقعی خود را در این حوزه بیابد.
یکی از توان جویان نابینا به وزیر کار گفت: پنج سال است که این نشست ها برگزار می شود .فکر نمی کنید باید آسیب شناسی شود که چرا این گفت و گوها به نتیجه ای درخور منتج نمی شود؟
سپس «حسین نحوی نژاد » معاون توان یابی سازمان بهزیستی در این نشست گفت: حدود 1.4میلیون توان جویان در کشور داریم که فقط 40هزار نفر از آنها در مراکز نگهداری و بقیه در خانواده هستند.
وی گفت: لایحه حمایت از توانجویان بزودی در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود اما برای نوشتن آیین نامه های آن نیاز به همیاری توان یاب ها داریم.

**ربیعی سه ساعت گوش داد
ربیعی حدود سه ساعت صبورانه به حرف های افراد توانجو و سمن های این حوزه گوش داد و سپس گفت: مشکلات جامعه توان جویان کم نیست و با وجود تلاش هایی که طی پنج سال گذشته انجام شده اما هنوز مشکلات باقی است.
وی گفت: هر چه به استان های مرزی و محروم نزدیکتر می شویم متوجه می شویم که معلولیت با فقر بیشتر آمیخته شده است.
ربیعی با بیان اینکه در سال 2050 حدود 30میلیون سالخورده در کشور داریم، گفت: در آینده ای نه چندان دور فقر و توان جو با سالخوردگی درمی آمیزند و این کلاف پیچیده تر خواهد شد.
وزیر کار گفت: طی پنج سال گذشته کارهای علمی زیادی صورت گرفته است .ایجاد مراکز تحقیقاتی و انجام غربالگری از جمله کارهای ارزشمند طی پنج سال گذشته بوده است.
ربیعی بیان داشت: هم اکنون حدود 98 درصد غربالگری شنوایی و بینایی در مناطق محروم انجام می شود و این دستاوردی بزرگ است که در برنامه ششم هم گنجانده شده است.
وی ادامه داد: همچنین برای افراد نیازمند غربالگری ژنتیک هم انجام می شود که تلاش می کنیم برای دیگر آحاد جامعه هم انجام شود.
ربیعی گفت: برای حل مشکلات توان جویان نیاز به گفتمان بیشتری داریم .مرکز ارتباطی مردمی بهزیستی تبدیل به گفت و گوی اجتماعی می شود که برای توان جویان هم داریم این کار را انجام می دهیم.
وی همچنین از ایجاد بانک اطلاعاتی خبر داد و گفت: در روستاها و شهرهای کوچک توانسته ایم برای افراد توانجو شناسنامه هویتی تهیه کنیم که همواره مسائل آنها رصد شود.
وزیر کار در خاتمه گفت: از 120هزار میلیارد ریالی که برای توسعه اشتغال روستایی در نظر گرفته شده است می توان تسهیلاتی به توان جویان برای ایجاد اشتغال تخصیص یابد و در صورتی که این فعالیت اقتصادی به شکل تعاونی باشد تسهیلات بیشتری هم تخصیص می یابد.
در پایان این نشست «حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد»نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی هم حضور یافت و گفت: برای اینکه نشست های ارزشمندی این چنین تداوم یابد باید نمایندگانی از بین این جامعه انتخاب شوند که بتوانند مشکلات توان جویان را به مسئولان انعکاس دهند.
وی حوزه رفاه اجتماعی را یکی از حوزه های مهم در کشور عنوان کرد و گفت: نمایندگان توان جویان می توانند بازوی توانمند این حوزه شوند.
روز 12 آذر برابر با 3 دسامبر روز جهانی معلولان نامگذاری شده است .
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر