کد خبر: 39847
A

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: اصل بازار ارز در دست دولت است/ نرخ واقعی دلار بیشتر 4700 تومان است/ دولت هرچقدر ارز را با نرخ بالاتری بفروشد درآمدش نیز افزایش می یابد

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اظهارداشت: اصل بازار ارز در دست دولت است چون خریدار اصلی ارز و فروشنده اصلی ارز خود دولت است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: اصل بازار ارز در دست دولت است/ نرخ واقعی دلار بیشتر 4700 تومان است/ دولت هرچقدر ارز را با نرخ بالاتری بفروشد درآمدش نیز افزایش می یابد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از اعتماد آنلاین؛ هادی قوامی نایب رئیس کمسیون برنامه و بودجه  با اشاره به نا آرامی های بازار ارز، گفت: اصل بازار ارز در دست دولت است چون خریدار اصلی ارز و فروشنده اصلی ارز خود دولت است. برای مثال در بودجه 97 معادل 53.5 میلیارد دلار صادرات نفت خام و میعانات گازی دیده شده است و بخشی از این ارز صرف صندوق توسعه ملی است بخشی سهم شرکت ملی نفت است و یک بخشی هم سهم دولت است.
 
وی ادامه داد: در واقع 53.5 میلیارد دلار ارز توسط دولت و نفت و صندوق توسعه ملی عرضه می شود. از سوی دیگر عمده تقاضای ارز هم دست دولت است. یعنی دولت ارز می خواهد برای یکسری از کالاهای اساسی و خریدهایی که باید انجام دهد و از سوی دیگر بخشی از درآمد بودجه دولت هم وابسته به نرخ ارز است. 
 
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ارزی که دولت می خواهد به بانک مرکزی بدهد و ریال بگیرد اگر با نرخ 3500 تومان در بودجه بیاورد 101 هزار میلیارد تومان می شود و اگر با نرخ 3800 تومان بیاورد 10 هزار میلیارد تومان اضافه می شود. بنابراین هر چه ارز را با نرخ بالاتری بفروشد درآمدش نیز افزایش می یابد.
 
قوامی در خصوص اینکه نرخ واقعی ارز چقدر است؟ تصریح کرد: نرخ واقعی ارز به عرضه و تقاضا بستگی دارد و ما باید نرخ ارز را به بازار بسپریم و در این شرایط نرخ واقعی ارز مشخص می شود. نرخ واقعی دلار 4700 نیست و بیشتر از این قیمت است.
 
وی در خصوص اینکه آیا احتمال دارد دولت خرید محصولات مورد نیاز کشور را بر اساس نرخ دولتی دلار در نظر بگیرد و نرخ دلار را آزاد کند؟ اظهارداشت: بعید است چنین اتفاقی بیفتد.
 
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین احتمال تک نرخی شدن نرخ ارز را بعید دانست. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر