کد خبر: 40975
A

برند کیکرز و کفش ملی همکاری‌های خود را از سر گرفتند

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا : امروز برند کفش ملی به دنبال همکاری با تولیدکنندگان بزرگ کفش جهان است و این هدف را با آورده‌شدن برندهای بزرگی نظیر کیکرز به کشور و انعقاد قرارداد احیا، تولید، بازسازی و نوآوری کفش ملی با مشارکت برندهای جهانی در کشور دنبال می‌کنند.

برند کیکرز و کفش ملی همکاری‌های خود را از سر گرفتند

دیده بان ایران: نوستالژی پاخورده ایرانیان دوباره احیا می‌شود.کیکرز که حدود ٣٠‌سال پیش از ایران رفته بود، حالا قرار است دوباره تولیدات مشترک خود با شرکت کفش ملی را از سر گیرد.

 آن‌گونه که مدیرعامل شرکت کفش ملی می‌گوید: طرح توجیهی این شرکت برای همکاری با این غول فرانسوی آماده شده و قرار است تولیدات این شرکت مشترک با سرمایه ٧‌هزار‌ میلیون ریالی از ‌سال آتی آغاز و روانه بازار شود. کفش ملی که روزگاری حدود ۱۱‌هزار کارگر داشت چند سالی است که دیگر هیچ تولیدی ندارد و به عرضه‌کننده تولیدات ١٦٠ شرکت دیگر تغییرچهره داده است. سوله‌های این شرکت که روزگاری صادرکننده و تأمین‌کننده بزرگ کفش در دنیا بود، اینک به مکانی تبدیل شده که چشم طمع برخی از کارخانه‌های اطراف برای تصرف آن به انتظار نشسته است.

 از کفش ملی دیروز و به عبارتی از آن کارخانه‌های بزرگ تنها نام و نشان فیل مغرور به جا مانده است. آن‌گونه که شالباف می‌گوید: سهم کفش ملی از ٢٠٠‌میلیون جفت کفش مصرفی در داخل کشور تنها ١,٥‌درصد است. از صادرات که نگوییم. کفش‌های ملی که دوام و ماندگاری‌اش روزگاری در میان کشورهای اروپای شرقی و شوروی سابق زبانزد بود و بیش از ٤٠ نمایندگی در میان شوروی داشت و پوتین‌های ارتش سرخ را تأمین می‌کرد، برای خارجی‌ها هم دیگر خاطره شده است . اما حالا این برند دوباره در مسیر توسعه قرار گرفته و طبق گفته‌های مدیرعامل آتیه صبا درحال مذاکره برای ایجاد نمایندگی در عراق و افغانستان و دیگر کشورهای CIS است.

داستان تولد فیل سربه زیر

اگر بچه‌های دهه ۵۰ و ۶۰ بخواهند از خاطرات کفش نودار شدن خودشان بگویند، احتمالاً لابه‌لای خاطرات‌شان به تصویر فیل زردی اشاره می‌کنند که مقاومت و کیفیت طولانی‌مدت را به یادشان می‌آورد.کفش ملی با برند فیل سر به زیر در دایره زرد، در‌ سال ١٣٣٦،‌ به همت رحیم متقی ایروانی، در کارخانه‌ای با ٣٥ کارگر متولد شد. داستان این تولد از آن‌جا آغاز شد که رحیم ایروانی که خود در یک خانواده بازرگان‌پیشه در شیراز به دنیا آمده بود، پس از سفر به چک اسلواکی،‌ دو کارشناس و یک دستگاه اتوکلاو با خود به ایران آورد و تولید کفش را با ۳۵ کارگر آغاز کرد. قیمت این کفش در ایران، ۵۰‌درصد کمتر از محصول مشابه وارداتی آن بود. پس از آن در مسیر توسعه کارخانه کفش ملی که به گفته فعالان قدیمی بازار کفش تهران، قوی‌ترین برند کفش ایرانی در تاریخ تجارت ایران است،‌ زمینی به وسعت ٧٠٠ متر در منطقه مهرآباد برای گسترش کارخانه خریده شد.

عرضه کفش چینی در فروشگاه‌های ایرانی!

حالا اما با فروش ماشین‌آلات آن، بخشی از کارخانه به شرکت «سایپا» واگذار و بخش دیگر آن هم به انبار کفش تبدیل شده است. مدیر کفش ملی با بیان این‌که این شرکت خود دیگر هیچ تولیدی ندارد، ادامه داد: محصولاتی که در فروشگاه‌های این برند ٦٠ساله عرضه می‌شود تولیدات ١٦٠ شرکت تولیدی دیگر است. این درحالی است این نوستالژی ایرانی روزگاری روزانه ١٢٠‌هزار جفت کفش تولید و روانه بازار می‌کرد. روزگار ناخوش کفش ملی کار را به جایی رساند که برخی از رسانه‌های خبری از عرضه کفش‌های چینی در فروشگاه‌های برند ایرانی خبر می‌دادند. خبری که شالباف آن را رد کرد و افزود که تمام کفش‌های عرضه شده در این فروشگاه‌ها محصولات ایرانی هستند.

زرق و برق کفش‌های چینی در ویترین مغازه‌های ایرانی

هرچند که خبر حضور چشم‌بادامی‌ها در فروشگاه‌های ٦٠ساله ایرانی تکذیب شد، اما این روزها ویترین مغازه‌های کشورمان پرشده از کفش‌های ارزان‌قیمت چینی، اما کفش‌های ایرانی درحالی خیلی راحت قافیه را به کفش‌های چینی باختند که متولیان این صنعت خود را به نوعی در این شکست مقصر می‌دانند. شالباف با بیان این‌که ما خود مقصر بودیم، توضیح داد: ما سلایق مشتریان و تولید محصولات متنوع را فراموش کردیم. فکر می‌کردیم که از یک قالب کفش باید ٥‌سال استفاده کنیم. برخی از قالب‌های ما مربوط به ٢٠‌سال پیش بود، اما حالا در تلاش برای اصلاح این رویه هستیم و اثرات آن را هم در فروش محصولاتمان به خوبی می‌بینیم. آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، ٨٢‌درصد کفش‌ها در ٧ماهه گذشته در فروشگاه‌های کفش ملی به فروش رسیده مربوط به محصولات جدید بوده است. حالا این کارخانه تولیدی در نظر دارد که در یک برنامه پنج‌ساله دست‌کم ١٠‌درصد از سهم بازار کفش را به خود اختصاص دهد.

این فعال صنعتی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی برای بازسازی فروشگاه‌های کفش ملی پس از نوروز ٩٧ از فروش در مراکز تجاری بزرگ به‌عنوان رویکرد جدید این شرکت یاد کرد.

گردش مالی ١٣١‌هزار میلیاردی کفش ملی

سالیانه ٢٠٠‌میلیون جفت کفش در کشور استفاده می‌شود که کمتر از ١,٥‌درصد از آن کفش ملی است. به عبارت دیگر، اگر حداقل قیمت یک کفش را ٤٤‌هزار تومان در نظر بگیریم، گردش مالی بازار کفش ایران به ٤٤‌هزار‌ میلیارد تومانی و اگر متوسط قیمت هر کفش را ١٤٤‌هزار تومان در نظر بگیریم، با بازاری به بزرگی ١٣١‌هزار میلیارد تومان مواجه می‌شویم.

شالباف با اشاره به روی آوردن مردم به کفش‌های چینی بی‌کیفیت و خارجی در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: تلاش شرکت کفش ملی این است تا کفش‌های چرمی را با قیمت متوسط ١٨٠ تا ١٩٠‌هزار تومان، برخی محصولات چرمی ویژه خود را تا قیمت ٣٥٠‌هزار تومان و محصولات غیرچرمی خود را با متوسط قیمت ١١٠هزار تومان عرضه کند و در سبد محصولات آن انواع کفش‌های ورزشی و کتانی و کفش بچگانه، دمپایی و چکمه نیز وجود خواهد داشت.

مدیرعامل کفش ملی همچنین از طراحی و تولید «کفش سلامت» از سوی این شرکت با نظارت و همکاری وزارت بهداشت و درمان خبر داد که ٢ نمونه آن تا پایان امسال از سوی شرکت‌های تأمین‌کننده و همکار کفش ملی در تبریز به بازار عرضه خواهد شد.

آغاز همکاری دوباره با غول فرانسوی

قرارداد همکاری کفش ملی و شرکت کیکرز از ‌سال آینده اجرایی می‌شود. قرار است شبکه توزیع، کارخانجات و سوله‌های تولیدی؛ آورده شرکت کفش ملی و ماشین‌آلات، دانش فنی، طراحی مدل، قالب و حضور متخصصان و کارشناسان آورده این شرکت تولید کفش فرانسوی باشد. آن‌گونه که آذروش مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا می‌گوید: همکاری مشترک با این شرکت فرانسوی در زمینه تولید کفش از زیرمجموعه شرکت «رویال گروپ» اروپاست و در سال‌های گذشته و متاثر از تحریم‌ها از کشور ما خارج شده بود، اکنون نهایی شده است. به گفته او، تلاش متولیان شرکت کفش ملی احیا و استفاده از برند ایرانی و حمایت از تولید و اشتغال است و تاکنون بیش از سه‌هزار و ٥٠٠ نفر اشتغال مولد غیرمستقیم از سوی این مجموعه ایجاد شده و در بیش از ٢٦٠ فروشگاه وابسته به آن در کشور ٦٥٠نفر درحال ارایه خدمات هستند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا گفت: امروز برند کفش ملی به دنبال همکاری با تولیدکنندگان بزرگ کفش جهان است و این هدف را با آورده‌شدن برندهای بزرگی نظیر کیکرز به کشور و انعقاد قرارداد احیا، تولید، بازسازی و نوآوری کفش ملی با مشارکت برندهای جهانی در کشور دنبال می‌کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر